ANALYZING THE IMPACT OFF TRAUMA ON MENTAL HEALTH: AN ISLAMIC PSYCHOLOGY PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.26740/bikotetik.v9n2.p291-300Keywords:
trauma, mental health, IslamAbstract
This research holds significant value in addressing the gaps in the literature on trauma and mental health, particularly in the context of Islam. By integrating Islamic values into mental health interventions, it is expected to offer a more comprehensive and culturally appropriate approach for Muslim trauma survivors. The method used in this study is a qualitative approach through literature review, which includes analysis of related articles, including studies on the impact of childhood traumatic experiences and the effects of past trauma on mental health. The findings of this research indicate that mental health, according to Islamic teachings, means being free from mental issues and being able to adapt to the social environment, while also emphasizing the importance of patience and devotion to Allah in facing life's challenges. This study focuses on investigating the relationship between traumatic experiences and mental health, as well as evaluating the effectiveness of interventions based on Islamic values in the healing process
References
Agustini, D., Nuriana, M. A., Nadiroh, N., & Ridho, M. R. (2024). Peran Orang Tua Dalam Penanganan Anak Korban Bullying. Lisyabab: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 5(1), 125–143.
Alviana, N. (2024). PERAN AGAMA ISLAM DALAM PRAKTIK BIMBINGAN DAN KONSELING. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3(6), 2618–2639.
Anggadewi, B. E. T. (2020). Dampak Psikologis Trauma Masa Kanak-kanak pada Remaja. Journal of Counseling and Personal Development, 2(2), 1–7.
Dani, H., & Nurita, F. W. (2025). Konsep Tawakal dalam Perspektif Psikologi Islam dan Implikasinya terhadap Kesehatan Mental Peserta Didik. Milenial: Journal for Teachers and Learning, 5(2), 66–72.
Fadhila, A. N., Subroto, D. E., Agustin, G. L., Awwaliya, M., & Sahlami, N. (2025). Pengaruh Pengalaman Traumatis Terhadap Kesehatan Mental Siswa Kelas 8 MTs Negeri 4 Serang. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 2(1), 635–644.
Fakhriya, S. D. (2022). Post Traumatic Stress Disorder Dalam Perspektif Islam. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(1), 231. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i1.7293
Harahap, A. P., Sinaga, M. S., Handayani, R., & Tumanggor, N. (2023). Peran Psikologi Agama Islam Terhadap Kesehatan Mental Anak Remaja. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Dan Konseling Islam, 6(2).
Hariandi, A., Harmuli, S., Rahmawati, N. A., Putri, Y. C., & Agustin, V. S. (2024). Peran Agama Dalam Mengatasi Masalah Stres Dan Trauma. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(4), 516–519.
Hartoyo, A., & Wulandari, S. (2023). Trauma masa kecil dan dampaknya terhadap kepribadian. Learning: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 182–192.
Huriyah, F. S., Nadya, N. V. H., Haristawati, R. F., Nurlina, D., & Gandana, G. (2024). Perawatan Diri dan Kesehatan Peran Orang Tua dalam Kesehatan Mental Anak Pasca Kekerasan. JURNAL PENA PAUD, 5(1), 79–89.
Hutagalung, P. M. A. R., S ST, M. K. M., Manik, H. E. Y., & S ST, M. K. M. (2024). Pengetahuan Masyarakat tentang Terapi Emotional Freedom Technique sebagai Upaya Mengatasi Trauma Pasca Bencana Alam Tanah Longsor. Selat Media.
Kurnia, R., Azzahra, A. S., Salamah, K., & Sintawati, S. (2023). Efektivitas Konseling Qurâ€TM ani dalam Mereduksi Kecemasan Menanti Pasangan Hidup bagi Perempuan di Cirebon. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 6(1), 42–55.
Kusumastuti, W., Hapsari, W., & Karsiyati, K. (2023). Konseling Krisis Sebagai Intervensi Psikologis Pada Klien Kekerasan Seksual di Purworejo. Surya Abdimas, 7(1), 123–136.
Maharani, K. D., & Kalifa, A. D. (2024). Pengaruh Toxic Relathionship Pada Remaja Di Indonesia. Multidisiplin Ilmu, 2, 386–390. https://gudangjurnal.com/index.php/gjmi%0AE-ISSN
Maulana, M. I., & Lessy, Z. (2023). Upaya Penanganan Dan Peningkatan Kesehatan Mental. KOLONI, 2(4), 90–98.
Ningsih, K. P., Putri, C. R., & Lubis, S. K. S. (2024). Pengaruh Trauma Masa Lalu terhadap Kesehatan Mental Seseorang. TSAQOFAH, 4(2), 614–622.
Nurfaizah, I. (2023). Dampak Kekerasan Dalam Rumah Tangga (KDRT) Terhadap Kesehatan Mental Anak. Gunung Djati Conference Series, 19, 95–103.
Pakungwati, S., & Anggraeni, R. D. (2023). Menjaga Kesehatan Mental dalam Perspektif Islam. Journal of Islamic Education Studies, 1(2), 93–101.
Peristianto, S. V., & Anggawijayanto, E. (2020). Pengelolaan Stres Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kecamatan Sewon Kabupaten Bantul. Covid-19 Dalam Ragam Tinjauan Perspektif, 161–168.
Rahmawati, R. K. N. (2024). Trauma dan Rehabilitasi: Peran Bimbingan Konseling Islam Dalam Menyembuhkan Luka Jiwa. Cognitive: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 37–46.
Rasyid, L. A., Otong, J., & Mutmainah, N. H. (2023). Dampak Pengalaman Traumatis Masa Kecil pada Remaja. Fatayat Journal of Gender and Children Studies, 1(2), 76–88.
Salawah, S., Wardani, Y., & Djannah, S. N. (2024). Peran Terapi Psikologis Seni dan Musik dalam Penanganan Depresi pada Remaja: Literature Review. Jurnal Formil (Forum Ilmiah) Kesmas Respati, 9(3), 236–246.
Simanjuntak, J. A. A. (2024). Pengaruh Trauma Anak Terhadap Kesehatan Mental Di Masa Dewasa. Circle Archive, 1(4).
Sukmawati, S., Mamuroh, L., & Nurhakim, F. (2023). Intervensi Pemulihan Trauma Untuk Mengurangi Isolasi Sosial Pada Anak Dengan Pelecehan Seksual: Literature Review. Journal of Maternity Care and Reproductive Health, 6(1).
Susilarini, T. (2025). Gambaran Tahapan pada Individu dengan Trauma Masa Kecil di Kecamatan Matraman, Jakarta Timur. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 9(2), 20–31.
Zafila, S. S., & Purnairawan, R. E. (2024). Budaya Lokal sebagai Sarana Pemulihan Trauma: Sebuah Studi pada Generasi Z di Indonesia. Saneskara: Journal of Social Studies, 1(2), 53–71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). This license permits others to copy, distribute, and adapt the work for non-commercial purposes, provided the original work is properly cited.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract views: 15
,
PDF Downloads: 11






