USING ANIMATED VIDEO MEDIA AS PREVENTIVE STRATEGY TO REDUCE BULLYING AMONG STUDENTS IN SCHOOL SETTINGS

Penulis

  • Ferry Andrian Universitas Sriwijaya
  • Nur Wisma Universitas Sriwijaya
  • Nurwahid Dimas Saputro Ehime University
  • Donaniagara Dinata Monash University

Abstrak

Bullying is a serious problem in education that has a negative impact on students' psychological and social well-being. This study examines the effectiveness of animated videos in classical guidance services as a strategy to prevent bullying at SMA Muhammadiyah 1 Palembang. Using a one-group pretest-posttest experimental design on 37 students of grade XI 6, the instrument used was a validated Guttman scale test. Data analysis through paired sample t-test and N-Gain showed an increase in students' understanding from a pretest score of 51.76 to 84.05 in the posttest. The increase in N-Gain of 66% is quite effective. These results indicate that animated video media is effectively used in classical guidance services to increase students' awareness and understanding of bullying.

Referensi

Asih, L. K., Atikah, C., & Nulhakim, L. (2023). Pengaruh Video Animasi Berbasis Animaker dalam Efektivitas Belajar Siswa Kelas V SD. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran (JTPPm), 10(1), 91–100. http://dx.doi.org/10.62870/jtppm.v10i1.21408

Akhmad, A., Arrafi, M. A., Fadlullah, F., Aditya, M. A., Fahlifi, M. S., Rohman, R. F., & Ramadhani, Z. R. (2023). Etika, moral, dan akhlak. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.55606/religion.v1i2.113

Bandura, A. (1991). Sociocognitive Theory of Human Adaptation. Prentice-Hall.

Darmayanti, N., Sudarma, K., & Sumantri, M. (2019). Strategi Guru Dalam Menangani Perilaku Bullying di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 23–32. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2892

Fauziah, M. P., & Ninawati, M. (2022). Pengembangan Media Audio Visual (Video) Animasi Berbasis Doratoon Materi Hak dan Kewajiban Penggunaan Sumber Energi Mata Pelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Research & Learning in Elementary Education, 6(4), 6505–6513. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3257

Fikri, A. M. (2023). Analisis Awal Terhadap Dinamika Penanggulangan Cyberbullying di Ruang Digital Indonesia Dalam Perspektif Hukum Pidana. UNES Law Review, 6(1), 2306–2317. https://doi.org/10.31933/unesrev.v5i1.2119

Gustianti, R., & Okta Sari, R. (2024). Layanan Bimbingan Klasikal Dalam Pencegahan Adiksi Media Sosial di Kelas 10 MA Al-Hidayah Ibun. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(2), 103–107. https://doi.org/10.56799/jim.v3i2.2682

Husadani, K. P., & Sugiasih, I. (2020). Hubungan Antara Regulasi Emosi Dan Kontrol Diri (Self-Control) Dengan Perilaku Menyimpang Pada Siswa di SMA “X”. PSISULA: Prosiding Berkala Psikologi, 2, 53–62

Lestari, W. S. (2016). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Bullying Di Kalangan Peserta Didik. Jurnal Windy, 3(2), 147–157. https://doi.org/10.15408/sd.v3i2.4385

Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(5), 893–903.

Pramana, I. G. W., & Dharmayanti, P. A. (2024). Media Bimbingan Klasikal Berbasis Video Animasi Dengan Teknik Self-Understanding untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 15(1), 84–91. https://doi.org/10.23887/jibk.v15i1.82550

Pratiwi, N. P. A. T., Wahyuni, S. A. E. P & Sulistiowati, N. M. D. (2023). Gambaran Tingkat Pengetahuan Bullying Pada Remaja di Desa Gunaksa Klungkung. Jurnal Peduli Masyarakat, 5(3), 819–826. https://doi.org/10.37287/jpm.v5i3.2249

Prihatmojo, A., Agustin, I. M., Ernawati, D., & Indriyani, D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Di Abad 21. Prosiding SEMNASFIP, 1(1), 180–186.

Rahman, F. A., Rohmah, M., Rustiani, S., Fatmawati, I. Y., & Zahro, N. A. D. S. (2023). Pendidikan Karakter Dalam Era Digital: Bagaimana Teknologi Mempengaruhi Pembentukan Moral dan Etika. Journal of Creative Student Research, 1(6), 294–304. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i6.2975

Sari, W. N., & Faizin, A. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(3), 954–960. https://doi.org/10.56799/jim.v2i3.1250

Sitohang, T., Simanjuntak, E. D. Y., Samosir, S. E., Panggabean, M. F., & Simanjuntak, S. E. (2024). Penggunaan website Wordwall sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMK Bima Utomo. Kegiatan Positif: Jurnal Hasil Karya Pengabdian Masyarakat, 2(1), 11–24. https://doi.org/10.61132/kegiatanpositif.v2i1.790

Sugiyono (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Ulum, M. M. (2021). Sirkulasi Sosiologis dan Psikologis dalam Fenomena Bullying di Pesantren. Islamic Review: Jurnal Kajian Keislaman, 10(2), 191–200. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v10i2.285

A. S., Wigena, I. B. W., Sulistyosari, Y., & Sultan, H. (2024). Buku Ajar Dasar dan Konsep Pendidikan Moral (Vol. 1, pp. 1–61). Penerbit Tahta Media.

Welly, P., Syam, H., & Desi, N. (2024). Pentingnya Bimbingan Klasikal Dalam Pengembangan Anak di Panti Asuhan Mitra. Jurnal Edukasi, 4(1), 51–55.

Wibowo, A. S., Wigena, I. B. W., Sulistyosari, Y., & Sultan, H. (2024). Buku Ajar Dasar dan Konsep Pendidikan Moral (Vol. 1, pp. 1–61). Penerbit Tahta Media.

Diterbitkan

2025-11-29

Cara Mengutip

Ferry Andrian, Wisma, N., Saputro, N. D., & Dinata, D. (2025). USING ANIMATED VIDEO MEDIA AS PREVENTIVE STRATEGY TO REDUCE BULLYING AMONG STUDENTS IN SCHOOL SETTINGS. Jurnal Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 9(2), 224–230. Diambil dari https://journal.unesa.ac.id/index.php/jbk/article/view/40172
Abstract views: 16 , PDF Downloads: 6