USING ANIMATED VIDEO MEDIA AS PREVENTIVE STRATEGY TO REDUCE BULLYING AMONG STUDENTS IN SCHOOL SETTINGS
Abstrak
Bullying is a serious problem in education that has a negative impact on students' psychological and social well-being. This study examines the effectiveness of animated videos in classical guidance services as a strategy to prevent bullying at SMA Muhammadiyah 1 Palembang. Using a one-group pretest-posttest experimental design on 37 students of grade XI 6, the instrument used was a validated Guttman scale test. Data analysis through paired sample t-test and N-Gain showed an increase in students' understanding from a pretest score of 51.76 to 84.05 in the posttest. The increase in N-Gain of 66% is quite effective. These results indicate that animated video media is effectively used in classical guidance services to increase students' awareness and understanding of bullying.
Referensi
Asih, L. K., Atikah, C., & Nulhakim, L. (2023). Pengaruh Video Animasi Berbasis Animaker dalam Efektivitas Belajar Siswa Kelas V SD. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran (JTPPm), 10(1), 91–100. http://dx.doi.org/10.62870/jtppm.v10i1.21408
Akhmad, A., Arrafi, M. A., Fadlullah, F., Aditya, M. A., Fahlifi, M. S., Rohman, R. F., & Ramadhani, Z. R. (2023). Etika, moral, dan akhlak. Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.55606/religion.v1i2.113
Bandura, A. (1991). Sociocognitive Theory of Human Adaptation. Prentice-Hall.
Darmayanti, N., Sudarma, K., & Sumantri, M. (2019). Strategi Guru Dalam Menangani Perilaku Bullying di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 23–32. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2892
Fauziah, M. P., & Ninawati, M. (2022). Pengembangan Media Audio Visual (Video) Animasi Berbasis Doratoon Materi Hak dan Kewajiban Penggunaan Sumber Energi Mata Pelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Research & Learning in Elementary Education, 6(4), 6505–6513. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3257
Fikri, A. M. (2023). Analisis Awal Terhadap Dinamika Penanggulangan Cyberbullying di Ruang Digital Indonesia Dalam Perspektif Hukum Pidana. UNES Law Review, 6(1), 2306–2317. https://doi.org/10.31933/unesrev.v5i1.2119
Gustianti, R., & Okta Sari, R. (2024). Layanan Bimbingan Klasikal Dalam Pencegahan Adiksi Media Sosial di Kelas 10 MA Al-Hidayah Ibun. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(2), 103–107. https://doi.org/10.56799/jim.v3i2.2682
Husadani, K. P., & Sugiasih, I. (2020). Hubungan Antara Regulasi Emosi Dan Kontrol Diri (Self-Control) Dengan Perilaku Menyimpang Pada Siswa di SMA “X”. PSISULA: Prosiding Berkala Psikologi, 2, 53–62
Lestari, W. S. (2016). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Bullying Di Kalangan Peserta Didik. Jurnal Windy, 3(2), 147–157. https://doi.org/10.15408/sd.v3i2.4385
Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(5), 893–903.
Pramana, I. G. W., & Dharmayanti, P. A. (2024). Media Bimbingan Klasikal Berbasis Video Animasi Dengan Teknik Self-Understanding untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 15(1), 84–91. https://doi.org/10.23887/jibk.v15i1.82550
Pratiwi, N. P. A. T., Wahyuni, S. A. E. P & Sulistiowati, N. M. D. (2023). Gambaran Tingkat Pengetahuan Bullying Pada Remaja di Desa Gunaksa Klungkung. Jurnal Peduli Masyarakat, 5(3), 819–826. https://doi.org/10.37287/jpm.v5i3.2249
Prihatmojo, A., Agustin, I. M., Ernawati, D., & Indriyani, D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Di Abad 21. Prosiding SEMNASFIP, 1(1), 180–186.
Rahman, F. A., Rohmah, M., Rustiani, S., Fatmawati, I. Y., & Zahro, N. A. D. S. (2023). Pendidikan Karakter Dalam Era Digital: Bagaimana Teknologi Mempengaruhi Pembentukan Moral dan Etika. Journal of Creative Student Research, 1(6), 294–304. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i6.2975
Sari, W. N., & Faizin, A. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(3), 954–960. https://doi.org/10.56799/jim.v2i3.1250
Sitohang, T., Simanjuntak, E. D. Y., Samosir, S. E., Panggabean, M. F., & Simanjuntak, S. E. (2024). Penggunaan website Wordwall sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMK Bima Utomo. Kegiatan Positif: Jurnal Hasil Karya Pengabdian Masyarakat, 2(1), 11–24. https://doi.org/10.61132/kegiatanpositif.v2i1.790
Sugiyono (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Ulum, M. M. (2021). Sirkulasi Sosiologis dan Psikologis dalam Fenomena Bullying di Pesantren. Islamic Review: Jurnal Kajian Keislaman, 10(2), 191–200. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v10i2.285
A. S., Wigena, I. B. W., Sulistyosari, Y., & Sultan, H. (2024). Buku Ajar Dasar dan Konsep Pendidikan Moral (Vol. 1, pp. 1–61). Penerbit Tahta Media.
Welly, P., Syam, H., & Desi, N. (2024). Pentingnya Bimbingan Klasikal Dalam Pengembangan Anak di Panti Asuhan Mitra. Jurnal Edukasi, 4(1), 51–55.
Wibowo, A. S., Wigena, I. B. W., Sulistyosari, Y., & Sultan, H. (2024). Buku Ajar Dasar dan Konsep Pendidikan Moral (Vol. 1, pp. 1–61). Penerbit Tahta Media.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). This license permits others to copy, distribute, and adapt the work for non-commercial purposes, provided the original work is properly cited.

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract views: 16
,
PDF Downloads: 6






