EFFECTIVENESS OF GROUP WORK USING POSITIVE REINFORCEMENT TO REDUCE OFF-TASK BEHAVIOR IN GRADE XI STUDENTS

Authors

  • Utari Nurhanifah Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Nasruliyah Hikmatul Maghfiroh Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Imaratul Ulwiyah Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Salman Sayyidulhaq University Science and Technology

DOI:

https://doi.org/10.26740/bikotetik.v9n2.p255-263

Keywords:

off task, positive reinforcement technique, student

Abstract

The purpose of this study is to determine the effectiveness of the positive reinforcement technique in overcoming students' off-task behavior, off-task problems become an obstacle in the implementation of learning in schools. Student off-task behavior is behavior that comes out of learning activities in the classroom such as talking to friends, sleeping, disturbing friends, daydreaming and so on, of course this behavior can be detrimental to individuals and groups, namely it can interfere with the learning process in the classroom in the form of decreased focus and interest of students in learning so that it causes academic grades and achievements to decrease and are not in accordance with educational targets and goals. In this study, the method used is quantitative pre-experimental desaign, with a one-group pretest-posttest desaign research design. In the design of this study, a pre-test will be carried out before being treated with a positive reinforcement technique, so that the results of the treatment can be known more accurately because the results of the post-test can be compared with the state before the treatment was given

References

Abdul Wahab, Junaedi, M. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran StatistikaPendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gaindi PGMI. 5(2), 1039–1045.

Agustina, M., Azizah, E. N., Prima, D., Koesmadi, S., Anak, P., Dini, U., Tinggi, S., Pendidikan, I., & Ngawi, M. (2022). Pengaruh Pemberian Reward Animasi terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini selama Pembelajaran Daring. 6(1), 353–361. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1331

Akbar, R., Weriana, Siroj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Experimental Reseacrch Dalam Metodologi Pendidikan. 9(2), 465–474.

Alfitrah, R., Nurlina, & Salman, M. (2021). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Muzakki Membayar Zakat Di Badan Baitul Mal Kota Langsa. 5(2), 187–196.

Amaliyah, N., Sinring, A., & Latif, S. (2023). Efektivitas Teknik Self-Management Untuk Mengurangi Perilaku Off Task Siswa Madrasah Aliyah di Kabupaten Majene. 1–12.

Asmara, T. (2021). Meningkatan Tanggung Jawab Belajar melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Self Management. 4(1).

Desi Pristiwanti, et al. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305

Durrotunnisa, R. N. H. (2022). Konseling Kelompok Teknik ReinforcementPositif untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Broken Home. 6(1), 315–323.

Edmawati, M. D., Khafidz, R., Wati, N. H., Wardana, J. M., Techniques, D., & Motivation, L. (2022). Studi Literatur : Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. 2(2), 95–112.

Hulu, J. J. (2022). Aksentuasi Reinforcement Bagi Siswa Sekolah Dasar. 7(2), 296–299.

Ilmi, N. (2024). Analisis Perilaku Off-Task dan Penanganannya ( Studi Kasus Pada 1 Siswa di MTsN 4 Bone ). 0, 1–17.

Kezia, P. N., Guru, P., Dasar, S., Kristen, U., & Wacana, S. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. 5, 2941–2946.

Marianti, A. (2024). Penerapan Teknik Behavior Contract Untuk Mengurangi Kebiasaan Perilaku Off Task Siswa SMK Negeri 1 Barru. 3, 1–13.

Maya Mardilla, Darmiany, H. (2021). Hubungan Antara Reinforcement Positif Dengan Disiplin Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika Di SDN 19 Rabangodu Utara Kota Bima.

Nove, A. H., Basuki, A., & Sunaryo, S. A. (2021). Efektivitas teknik diskusi dalam bimbingan kelompok untuk membantu dalam perencanaan karir siswa. 9(4), 366–371.

Padil, N. (2021). Implementasi layanan bimbingan kelompok dalam meningkatkan kedisiplinan belajar siswa di sekolah. 1, 25–36.

Praktis, P., Jailani, M. S., & Jeka, F. (2024). Populasi dan Sampling ( Kuantitatif ), Serta Pemilihan Informan Kunci Populasi dan Sampling ( Kuantitatif ), Serta Pemilihan Informan Kunci ( Kualitatif ) dalam Pendekatan Praktis. December.

Putri, E. (2023). Mengatasi Perilaku Off-Task Pada Siswa Melalui Pendekatan Konseling Behavioral SMP Negeri5 Bukittinggi. 3, 8–18.

Risal, H. G., & Alam, F. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Di Sekolah. 1, 1–10.

Rismi, R., Neviyarni, N., Marjohan, M., Afdal, A., & Ifdil, I. (2022). Bimbingan kelompok dalam pemahaman nilai empati untuk meningkatkan sikap prososial siswa. 8(1), 14–19.

Safitri, N. M. (2021). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Meningkatkan Komunikasi Teman Sebaya Dimas PAB Sampali. 7–9.

Sena Wahyu Purwanza, et al. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Issue March).

Sri Rizqi Wahyuningrum, et al. (2021). Pre-Experimental DesignBimbingan Kelompok dengan Teknik Assertive Trainingdalam PeningkatanKeterampilan Komunikasi Siswa di SMK Kesehatan Nusantara. 18(1).

Downloads

Published

2025-11-30

How to Cite

Nurhanifah, U., Maghfiroh, N. H., Ulwiyah, I., & Sayyidulhaq, S. (2025). EFFECTIVENESS OF GROUP WORK USING POSITIVE REINFORCEMENT TO REDUCE OFF-TASK BEHAVIOR IN GRADE XI STUDENTS. Jurnal Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 9(2), 255–263. https://doi.org/10.26740/bikotetik.v9n2.p255-263
Abstract views: 20 , PDF Downloads: 10

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.