PENERAPAN RELAKSASI ATENSI UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR PADA SISWA SMK
DOI:
https://doi.org/10.26740/jptt.v3n2.p103-112Keywords:
Konsentrasi belajar, relaksasi atensiAbstract
The objectives of this research is to examine the effectiveness of attentive relaxation to increase the concentration among students of Vocational High School. Attentive relaxation applied in this research is a relaxation technique with focus on the enhancement of visual sense sensitivity. This attentive relaxation program is based on Robert H.McKims theory with three basic phases, which are loosening up, letting go, and going to close. This research was an experiment which apply pre-test and post-test group design. The subject in this research were 60 Vocational High School students consist of 30 students in experimental group and 30 students in control group. This research conducted in Vocational High School Wachid Hasyim Surabaya. The experiment group was given the treatment of attentive relaxation, while the control group was left without treatment. Army alpha test was used to measure learning concentration. The army alpha test was administered to both experiment group and control group in pre-test and post-test conditions. The result found that attentive relaxation increase the learning concentration among Vocational High School students. This can be seen from the increase in learning concentration scores of students in experimental group between before and after the attentive relaxation treatment was given. Attentive relaxation contributes 23,3% in increasing the learning concentration of Vocational High School students.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh relaksasi atensi dalam meningkatkan konsentrasi belajar pada siswa SMK. Relaksasi atensi yang digunakan dalam penelitian ini merupakan sebuah teknik relaksasi yang lebih menekankan pada peningkatan kepekaan indera visual. Program Relaksasi Atensi ini didasarkan pada teori relaksasi atensi dari Robert H. McKim yang dengan tiga tahapan dasar, yaitu loosening up (peregangan), letting go (pembebasan ketegangan), going to close (pendekatan masalah). Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian eksperimental, dengan menggunakan pre-test and post-test group design. Subjek pada penelitian ini merupakan siswa SMK yang berjumlah 60 orang yang terdiri dari 30 orang dalam kelompok eksperimen dan 30 orang dalam kelompok kontrol. Penelitian ini dilaksanakan di SMK Wachid Hasyim Surabaya. Pada kelompok eksperimen akan diberi perlakuan berupa relaksasi atensi, sedangkan pada kelompok kontrol yang tidak diberi perlakuan. Untuk mengukur konsentrasi belajar digunakan tes army alpha. Tes army alpha diberikan kepada kelompok eksperimen dan kelompok kontrol pada saat pre-test dan post-test. Relaksasi Atensi dapat meningkatkan konsentrasi belajar pada siswa SMK. Hal ini ditunjukkan dengan adanya perbedaan konsentrasi belajar antara sebelum dan sesudah dilakukan relaksasi atensi. Kelompok eksperimen menunjukkan peningkatan konsentrasi belajar setelah diberi perlakuan relaksasi atensi.
References
Brown, A. L. (1980). Metacognitive development and reading. In R. J.
Spiro, B. C. Bruce & W. Brewer (Eds.). Theoretical issues in reading comprehension (pp. 453-481). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Dahar, R.W. (1999). Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga.
Dimyati. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Douglas, J. (1996). Daya Ingat Super: Program Kilat Penyempurnaan Daya Ingat. Jakarta: Pustaka Dela Pratasa.
Fromm, E. (1988). Manusia Bagi Dirinya: Suatu Telaah Psikologis-Filosofis Tentang Tingkah Laku Manusia Modern. (Terjemahan). Jakarta: Akademika.
Hakim, T. (2001). Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Swara.
Hasan M, Diah U., Handayani, S., Diana, S. (2000). Metode Relaksasi Atensi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Ruang Bidang pada Pelajar Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Buletin Penalaran Mahasiswa, IX(1).
Mayers, A., Hansen, C.H. (2002). Experimental Psychology. Fifth Edition. New York: Adworth Group dan Devision of Thomson Learning Inc.
Nasution, S. (2005). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Bandung: Bina Aksara.
Rusyan, A. T. (1999). Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: CV Remaja Kenanga.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Winger. (2004). Beyond Teaching & Learning: Memadukan Quantum Teaching & Learning. Bandung: Nuansa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Copyright in any article is held by the author.
The author grants the journal, publication rights with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in an institutional repository or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
![](https://journal.unesa.ac.id/public/site/grafik.png)
![](https://journal.unesa.ac.id/public/site/pdf.png)