The Effectiveness of Token Economy to Improve the Dicipline of TPQ Students
DOI:
https://doi.org/10.26740/jptt.v16n03.p262-269Keywords:
Diciplinary, quasi-experiment, student, token economy, TPQAbstract
Background: The discipline of TPQ students is relatively low, as evidenced by their behavior of disturbing their friends who are studying and their lack of focus, which often becomes a challenge in the learning process at TPQ. This hinders the effectiveness of learning. Objective: Evaluating the effectiveness of the economic token program as a means of improving student discipline in learning. Method: This study used a quasi-experimental design. The sample selected using purposive sampling and divided into two groups: control (n=10) and experimental (n=10). The intervention was carried out for 1 week, beginning with a pre-test and ending with a post-test. Data analysis was performed using JASP software with a non-parametric Mann-Whitney U test. Results: The findings showed a statistically significant difference in improvement scores between the experimental and control groups (W = 100,000, p < 0.001). The final results determined that the gain value of the experimental group was higher than that of the control group. Conclusion: Student discipline can be improved through token economy intervention and can be used as a classroom management strategy.
Abstrak
Latar Belakang: Disiplin siswa TPQ relatif rendah, sebagaimana terlihat dari perilaku mereka yang mengganggu teman-teman yang sedang belajar dan kurangnya fokus, yang sering menjadi tantangan dalam proses pembelajaran di TPQ. Hal ini menghambat efektivitas pembelajaran. Tujuan: Mengevaluasi efektivitas program token ekonomi sebagai sarana untuk meningkatkan disiplin siswa dalam pembelajaran. Metode: Penelitian ini menggunakan desain quasi-eksperimental. Sampel dipilih menggunakan sampling purposif dan dibagi menjadi dua kelompok: kontrol (n=10) dan eksperimen (n=10). Intervensi dilakukan selama 1 minggu, dimulai dengan pre-test dan diakhiri dengan post-test. Analisis data dilakukan menggunakan perangkat lunak JASP dengan uji Mann-Whitney U non-parametrik. Hasil: Temuan menunjukkan perbedaan yang signifikan secara statistik dalam skor peningkatan antara kelompok eksperimen dan kontrol (W = 100.000, p < 0,001). Hasil akhir menunjukkan bahwa nilai peningkatan kelompok eksperimen lebih tinggi daripada kelompok kontrol. Kesimpulan: Disiplin siswa dapat ditingkatkan melalui intervensi ekonomi token dan dapat digunakan sebagai strategi manajemen kelas.
References
Alawiyah, T., & Fauziah, N. (2023). Implementasi token economy dalam meningkatkan kedisiplinan santri TPA. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 89–98. https://doi.org/10.21043/jpiaud.v6i2.15723
Amalia, S., & Hafidz, M. (2020). Sistem token economy dalam pembelajaran berbasis nilai-nilai Islam. Jurnal Tarbiyah dan Pendidikan Islam, 8(1), 34–44. https://doi.org/10.24042/tpi.v8i1.8225
Andriyani, F., & Yusuf, M. (2021). Strategi manajemen kelas berbasis reward di lembaga pendidikan nonformal. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 122–133. https://doi.org/10.32505/jmpi.v5i2.10732
Antoni, A. (2024). Implementasi Teori Operant Conditioning B . F . Skinner Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 5(1), 181–191. https://doi.org/10.31943/counselia.v5i1.84
Assyifa, N., & Rocmah, L. I. (2024). Penerapan metode token ekonomi dalam meningkatkan kedisiplinan anak usia 5–6 tahun di TK ABA Gondanglegi Sutojayan. Jurnal Simki Pedagogia, 7(2), 573–585. https://doi.org/10.29407/jsp.v7i2.806
Dewi, K., & Prasetyo, D. (2022). Pengaruh token economy terhadap peningkatan perilaku prososial anak usia dini. Jurnal Psikologi Perkembangan Indonesia, 4(1), 56–66. https://doi.org/10.31219/osf.io/8ur9a
Febriyani, L., Nugraha, H., & Putri, W. (2020). Implementasi token economy untuk meningkatkan perilaku positif anak berkebutuhan khusus. Jurnal Bimbingan Konseling, 9(2), 105–114. https://doi.org/10.1234/jbk.v9i2.5678
Hanifah, R., & Lestari, R. (2023). Penguatan karakter anak melalui modifikasi perilaku berbasis token di TPQ. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 11(1), 101–110. https://doi.org/10.21009/jspsi.v11i1.11904
Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi Quasi-Experimental Design. Buletin Psikologi, 27(2), 187–203. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619
Istiqomah, D., & Kurniawan, A. (2021). Efektivitas metode token economy dalam meningkatkan disiplin belajar siswa MI. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(2), 78–87. https://doi.org/10.32678/jpdi.v9i2.13570
Komalasari, K., & Saripudin, D. (2020). Pendidikan karakter berbasis nilai budaya lokal dalam pembentukan karakter disiplin. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 12–23. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i1.32135
Cholili, A. H., Mahbubi, M., & Azizaturrahmi, R. (2025). Token Economy in Improving Discipline of Al-Quran Education Park Students. Buletin of Counseling and Psychotherapy, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.51214/002025071129000
Lubis, M. (2019). Manajemen kelas berbasis reward system dalam membentuk karakter peserta didik. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 145–157.
Maulana, A. R., & Rahmat, T. (2020). Pendekatan token economy dalam pendidikan karakter anak berbasis masjid. Jurnal Pendidikan dan Konseling Islam, 7(2), 45–55. https://doi.org/10.24042/jpki.v7i2.9504
Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification: Principles and procedures (6th ed.). Cengage Learning.
Muhaimin, A. (2022). Strategi pembelajaran pendidikan Islam. Rajawali Pers.
Nadar, W. (2019). Peningkatan kedisiplinan anak usia dini melalui metode pembiasaan token economy. Elementeris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 1. https://doi.org/10.33474/elementeris.v1i1.2667
Nasution, M. (2021). Pengaruh penguatan positif terhadap perilaku disiplin siswa. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 4(3), 134–142.
Nurlaili, R., & Fauzan, R. (2024). Aplikasi sistem reward dan token economy untuk meningkatkan keterlibatan belajar santri. Jurnal Pendidikan Islam Terapan, 3(1), 11–20. https://doi.org/10.31004/jpit.v3i1.1567
Prof. Dr. A. Muri Yusuf, M. P. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan (1st ed.). KENCANA.
Rianti, N. L. W. (2017). Teknik token economy terhadap perilaku disiplin di Taman Kanak-Kanak Gugus V Singaraja. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha, 5(1), 11–22. https://doi.org/10.23887/paud.v5i1.10979
Rohmah, L., & Hidayat, R. (2022). Integrasi token economy dengan nilai Islam dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 5(2), 145–156. https://doi.org/10.21009/jipi.v5i2.8890
Sas, S. V., Hamilton, K., & Hagger, M. S. (2022). “The best laid plans”: Do individual differences in planfulness moderate effects of implementation intention interventions? Behavioral Sciences, 12(2), 1–15. https://doi.org/10.3390/bs12020004
Senen, W. A. (2024). Penggunaan “ Metode Token Ekonomi ” untuk Meningkatkan Motivasi dan Kedisiplinan Siswa Kelas III. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(6), 2073–2086. https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i6.6400
Siregar, N. H., & Fitriani, E. (2019). Modifikasi perilaku anak melalui sistem token: Studi pada RA di Sumatera Barat. Jurnal Psikologi Anak, 5(1), 25–36. https://doi.org/10.1234/jpa.v5i1.2229
Skinner, B. F. (1953). Science and human behavior. Macmillan.
Slavin, R. E. (2021). Educational psychology: Theory and practice (13th ed.). Pearson.
Suyadi, S. (2020). Pendidikan karakter berbasis teori belajar. Remaja Rosdakarya.
Wahyuni, A., & Zainuddin, M. (2022). Token economy sebagai strategi penguatan perilaku positif anak dalam pembelajaran tematik. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 4(2), 65–75. https://doi.org/10.1234/jipi.v4i2.6780
Yusuf, M. (2023). Efektivitas reward dan punishment dalam membentuk kedisiplinan siswa sekolah dasar. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 4(2), 90–101.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anggita Nuha Mutiarini, Khazana Firyal Idelitarahma, Muhammad Jamalludin, Fitri Kusumasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Copyright in any article is held by the author.
The author grants the journal, publication rights with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in an institutional repository or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
 Abstract views: 8
                                                        ,
  Abstract views: 8
                                                        , PDF Downloads: 2
 PDF Downloads: 2
                                
 
						 
							










 
 


