The Effectiveness of Token Economy to Improve the Dicipline of TPQ Students

Authors

  • Anggita Nuha Mutiarini Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim
  • Khazana Firyal Idelitarahma Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim
  • Muhammad Jamalludin Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim
  • Fitri Kusumasari Universidade Dili

DOI:

https://doi.org/10.26740/jptt.v16n03.p262-269

Keywords:

Diciplinary, quasi-experiment, student, token economy, TPQ

Abstract

Background: The discipline of TPQ students is relatively low, as evidenced by their behavior of disturbing their friends who are studying and their lack of focus, which often becomes a challenge in the learning process at TPQ. This hinders the effectiveness of learning. Objective: Evaluating the effectiveness of the economic token program as a means of improving student discipline in learning. Method: This study used a quasi-experimental design. The sample selected using purposive sampling and divided into two groups: control (n=10) and experimental (n=10). The intervention was carried out for 1 week, beginning with a pre-test and ending with a post-test. Data analysis was performed using JASP software with a non-parametric Mann-Whitney U test. Results: The findings showed a statistically significant difference in improvement scores between the experimental and control groups (W = 100,000, p < 0.001). The final results determined that the gain value of the experimental group was higher than that of the control group. Conclusion: Student discipline can be improved through token economy intervention and can be used as a classroom management strategy.

Abstrak

Latar Belakang: Disiplin siswa TPQ relatif rendah, sebagaimana terlihat dari perilaku mereka yang mengganggu teman-teman yang sedang belajar dan kurangnya fokus, yang sering menjadi tantangan dalam proses pembelajaran di TPQ. Hal ini menghambat efektivitas pembelajaran. Tujuan: Mengevaluasi efektivitas program token ekonomi sebagai sarana untuk meningkatkan disiplin siswa dalam pembelajaran. Metode: Penelitian ini menggunakan desain quasi-eksperimental. Sampel dipilih menggunakan sampling purposif dan dibagi menjadi dua kelompok: kontrol (n=10) dan eksperimen (n=10). Intervensi dilakukan selama 1 minggu, dimulai dengan pre-test dan diakhiri dengan post-test. Analisis data dilakukan menggunakan perangkat lunak JASP dengan uji Mann-Whitney U non-parametrik. Hasil: Temuan menunjukkan perbedaan yang signifikan secara statistik dalam skor peningkatan antara kelompok eksperimen dan kontrol (W = 100.000, p < 0,001). Hasil akhir menunjukkan bahwa nilai peningkatan kelompok eksperimen lebih tinggi daripada kelompok kontrol. Kesimpulan: Disiplin siswa dapat ditingkatkan melalui intervensi ekonomi token dan dapat digunakan sebagai strategi manajemen kelas.

 

References

Alawiyah, T., & Fauziah, N. (2023). Implementasi token economy dalam meningkatkan kedisiplinan santri TPA. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 89–98. https://doi.org/10.21043/jpiaud.v6i2.15723

Amalia, S., & Hafidz, M. (2020). Sistem token economy dalam pembelajaran berbasis nilai-nilai Islam. Jurnal Tarbiyah dan Pendidikan Islam, 8(1), 34–44. https://doi.org/10.24042/tpi.v8i1.8225

Andriyani, F., & Yusuf, M. (2021). Strategi manajemen kelas berbasis reward di lembaga pendidikan nonformal. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 122–133. https://doi.org/10.32505/jmpi.v5i2.10732

Antoni, A. (2024). Implementasi Teori Operant Conditioning B . F . Skinner Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 5(1), 181–191. https://doi.org/10.31943/counselia.v5i1.84

Assyifa, N., & Rocmah, L. I. (2024). Penerapan metode token ekonomi dalam meningkatkan kedisiplinan anak usia 5–6 tahun di TK ABA Gondanglegi Sutojayan. Jurnal Simki Pedagogia, 7(2), 573–585. https://doi.org/10.29407/jsp.v7i2.806

Dewi, K., & Prasetyo, D. (2022). Pengaruh token economy terhadap peningkatan perilaku prososial anak usia dini. Jurnal Psikologi Perkembangan Indonesia, 4(1), 56–66. https://doi.org/10.31219/osf.io/8ur9a

Febriyani, L., Nugraha, H., & Putri, W. (2020). Implementasi token economy untuk meningkatkan perilaku positif anak berkebutuhan khusus. Jurnal Bimbingan Konseling, 9(2), 105–114. https://doi.org/10.1234/jbk.v9i2.5678

Hanifah, R., & Lestari, R. (2023). Penguatan karakter anak melalui modifikasi perilaku berbasis token di TPQ. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 11(1), 101–110. https://doi.org/10.21009/jspsi.v11i1.11904

Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi Quasi-Experimental Design. Buletin Psikologi, 27(2), 187–203. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619

Istiqomah, D., & Kurniawan, A. (2021). Efektivitas metode token economy dalam meningkatkan disiplin belajar siswa MI. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(2), 78–87. https://doi.org/10.32678/jpdi.v9i2.13570

Komalasari, K., & Saripudin, D. (2020). Pendidikan karakter berbasis nilai budaya lokal dalam pembentukan karakter disiplin. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 12–23. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i1.32135

Cholili, A. H., Mahbubi, M., & Azizaturrahmi, R. (2025). Token Economy in Improving Discipline of Al-Quran Education Park Students. Buletin of Counseling and Psychotherapy, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.51214/002025071129000

Lubis, M. (2019). Manajemen kelas berbasis reward system dalam membentuk karakter peserta didik. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 145–157.

Maulana, A. R., & Rahmat, T. (2020). Pendekatan token economy dalam pendidikan karakter anak berbasis masjid. Jurnal Pendidikan dan Konseling Islam, 7(2), 45–55. https://doi.org/10.24042/jpki.v7i2.9504

Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification: Principles and procedures (6th ed.). Cengage Learning.

Muhaimin, A. (2022). Strategi pembelajaran pendidikan Islam. Rajawali Pers.

Nadar, W. (2019). Peningkatan kedisiplinan anak usia dini melalui metode pembiasaan token economy. Elementeris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 1. https://doi.org/10.33474/elementeris.v1i1.2667

Nasution, M. (2021). Pengaruh penguatan positif terhadap perilaku disiplin siswa. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 4(3), 134–142.

Nurlaili, R., & Fauzan, R. (2024). Aplikasi sistem reward dan token economy untuk meningkatkan keterlibatan belajar santri. Jurnal Pendidikan Islam Terapan, 3(1), 11–20. https://doi.org/10.31004/jpit.v3i1.1567

Prof. Dr. A. Muri Yusuf, M. P. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan (1st ed.). KENCANA.

Rianti, N. L. W. (2017). Teknik token economy terhadap perilaku disiplin di Taman Kanak-Kanak Gugus V Singaraja. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha, 5(1), 11–22. https://doi.org/10.23887/paud.v5i1.10979

Rohmah, L., & Hidayat, R. (2022). Integrasi token economy dengan nilai Islam dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 5(2), 145–156. https://doi.org/10.21009/jipi.v5i2.8890

Sas, S. V., Hamilton, K., & Hagger, M. S. (2022). “The best laid plans”: Do individual differences in planfulness moderate effects of implementation intention interventions? Behavioral Sciences, 12(2), 1–15. https://doi.org/10.3390/bs12020004

Senen, W. A. (2024). Penggunaan “ Metode Token Ekonomi ” untuk Meningkatkan Motivasi dan Kedisiplinan Siswa Kelas III. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(6), 2073–2086. https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i6.6400

Siregar, N. H., & Fitriani, E. (2019). Modifikasi perilaku anak melalui sistem token: Studi pada RA di Sumatera Barat. Jurnal Psikologi Anak, 5(1), 25–36. https://doi.org/10.1234/jpa.v5i1.2229

Skinner, B. F. (1953). Science and human behavior. Macmillan.

Slavin, R. E. (2021). Educational psychology: Theory and practice (13th ed.). Pearson.

Suyadi, S. (2020). Pendidikan karakter berbasis teori belajar. Remaja Rosdakarya.

Wahyuni, A., & Zainuddin, M. (2022). Token economy sebagai strategi penguatan perilaku positif anak dalam pembelajaran tematik. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 4(2), 65–75. https://doi.org/10.1234/jipi.v4i2.6780

Yusuf, M. (2023). Efektivitas reward dan punishment dalam membentuk kedisiplinan siswa sekolah dasar. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 4(2), 90–101.

Downloads

Published

2025-10-30

How to Cite

Mutiarini, A. N., Idelitarahma , K. F., Jamalludin, M., & Kusumasari, F. (2025). The Effectiveness of Token Economy to Improve the Dicipline of TPQ Students. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 16(03), 262–269. https://doi.org/10.26740/jptt.v16n03.p262-269
Abstract views: 8 , PDF Downloads: 2

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.