Pengaruh Pelatihan Perencanaan Karir untuk Meningkatkan Efikasi Diri terhadap Pilihan Bidang Minat Karir Psikologi

Authors

  • Olievia Prabandini Mulyana Program Studi Psikologi Universitas Negeri Surabaya
  • Wayan Sukmawati Puspitadewi Program Studi Psikologi Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jptt.v5n2.p90-96

Keywords:

Efikasi diri, pilihan minat psikologi, pelatihan perencanaan karir

Abstract

This research is aimed to determine the effectivity of training to increase self-efficacy towards career preference options in psychology. This is a quantitative research, in which experiment method is applied by using pretest-posttest control group design. The dependent variable is self-efficacy towards career preference options in psychology. Self efficacy towards career preference options in psychology is measured using self efficacy towards career preference options scale. The independent variable in this research is career planning training. The research subject are 40 persons groupped into experiment group and control group. Pre-test are given to both experiment and control group. next, the experiment group is given treatment of career planning training. The next step, post test is administered to experiment group and control group. The research is analized using anava repeated measure. Anava repeated measure resulted showing significant result. Thus, hyphothesis stating that there is effect of career planning training to self efficacy towards career preference options for psychology student of UNESA is accepted. Self efficacy towards career preference options for psychology increased after career planning training is given as treatment. Self efficacy towards career preference options for psychology in experiment group between pre-test and post-test is different.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pelatihan dalam meningkatkan efikasi diri terhadap pilihan bidang minat karir psikologi. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan desain eksperimen yang digunakan adalah pretest-posttest control group design. Variabel tergantung pada penelitian ini adalah efikasi diri terhadap pilihan bidang minat karir psikologi. Kemampuan efikasi diri terhadap pilihan bidang minat karir psikologi diukur dengan skala efikasi diri terhadap pilihan bidang minat karir. Sedangkan variabel bebas dalam penelitian ini adalah pelatihan perencanaan karir. Subjek penelitian yang berjumlah 40 orang yang kemudian dikelompokkan ke dalam kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Pada kelompok eksperimen dan kelompok kontrol diberikan pre-test. Selanjutnya pada kelompok eksperimen dikenai perlakuan berupa pelatihan perencanaan karir. Tahapan berikutnya adalah pemberian posttest pada kelompok eksprimen dan kelompok kontrol. Analisis yang akan digunakan adalah anava amatan ulangan. Hasil anava amatan ulangan menunjukkan hasil yang signifikan. Dengan demikian, hipotesis yang menyatakan bahwa ada pengaruh pelatihan perencanaan karir terhadap efikasi diri terkait pilihan minat bidang karir psikologi pada mahasiswa psikologi UNESA, diterima. Efikasi diri terhadap pilihan minat bidang karir di Psikologi meningkat setelah diberikan pelatihan perencanaan karir.

References

Ball, B. (1997). Assessing Your Career : Time for Change. Yogyakarta : Kanisius.

Bandura, A. (1997). Self Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman

Bell, B.S., & Kozlowski, S.W.J. (2002). Goal Orientation and Ability: Interactive Effect on Self-Efficacy, Performance and Knowledge, Journal of Applied Psychology, 87, 497-505

Betz, N. E., & Luzzo, D. A. (1996). Career Assessment and the Career Decision-Making Self-Efficacy Scale. Journal of Career Assessment, 4, 413-428.

Betz, N. E., Klien, K. L., & Taylor, K. M. (1996). Evaluation of a Short Form of the Career Decision-Making Self-Efficacy Scale. Journal of Career Assessment, 4, 47-57.

Gainor, K. A. (2006). Twenty-Five Years of Self-Efficacy In Career Assessment And Practice. Journal of Career Assessment, 14, 161-175.

Greenberg, J., & Baron, R.A. (2000). Behavior in Organizations. 7 editions. New Jersey: Prentice Hall International Edition.

Hurlock, E.B. (1996). Psikologi Perkembangan. Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (terjemahan), Surabaya : PT Erlangga.

Robbins, S.P. (2001).Organizational Behaviour: Concept, Controversies and Applications. Edisi Bahasa Indonesia, Jilid I & 2, Jakarta: PT Prenhallindo.

Salas, E & Bowers, C.J.A. (2001). The Science of Training : A Decade of Pregress, Annual Review Psychology, Vol 52. 471-499.

Santrock, J. W. (2012). Life-Span Development. Jakarta : PT Erlangga.

Simamora, H. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta : STIE YKPN.

Sukardi, D.K. (1993). Psikologi Pemilihan Karir. Jakarta : PT Rinneka Cipta.

Downloads

Published

2015-02-19

How to Cite

Mulyana, O. P., & Puspitadewi, W. S. (2015). Pengaruh Pelatihan Perencanaan Karir untuk Meningkatkan Efikasi Diri terhadap Pilihan Bidang Minat Karir Psikologi. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 5(2), 90–96. https://doi.org/10.26740/jptt.v5n2.p90-96
Abstract views: 2632 , PDF Downloads: 3056

Most read articles by the same author(s)

> >>