MENINGKATKAN KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DENGAN MENGGUNAKAN REWARD STICKER PICTURE PADA SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Yudhi Novriadi Universitas Pahlawan Tuanku tambusai Bangkinang
  • Yanti Yandri Kusuma Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Bangkinang
  • Putri Hana Pebriana Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Bangkinang

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p77-83

Keywords:

learning discipline, reward sticker picture, learning in elementary school

Abstract

This research is motivated by the low discipline of the student learning process in the fourth grade thematic learning at SDN 004 Bangkinang Kota. This study aims to improve student learning discipline by using Reward Sticker Pictures in class IV learning at SDN 004 Bangkinang Kota. This type of research is classroom action research (CAR). This research was carried out in 2 cycles and each cycle was carried out in two meetings. The subjects of this study were the fourth grade students of SDN 004 Bangkinang Kota, totaling 12 students with 4 male students and 8 female students. Data collection techniques used in the study were observation and documentation techniques. Based on the results of the study, it can be concluded that in the first cycle it is still quite adequate with an average of 70.1%. Student learning outcomes in cycle II are classified as good with an average of 89.5%. Thus, it can be concluded that using Reward Sticker Picture can improve student learning discipline in grade IV SDN 004 Bangkinang Kota

References

Khodijah, S. (2015). Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa dengan Menggunakan Reward Sticker Picture: Studi Terhadap Siswa Kelas II SDN Pisangan 03 Legoso Ciputat Timur Tangerang Selatan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Kunandar (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Lickona, T. (2013). Pendidikan Karakter Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Nusa Media.

Majid, A. (2014). Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Munawaroh, I. (2009). Pembelajaran Tematik dan Aplikasinya di Sekolah Dasar.

Pratiwi, A. T. (2017). Upaya Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Dengan Menggunakan Reward Sticker Pictured Siswa Kelas V Sd N 2 Pedes Sedayu Bantul Yogyakarta. Jurnal PGSD Indonesia, 3(2), 1–10. Retrieved from http://repository.upy.ac.id/1549/

Purnama, E. (2015). Peningkatan Sikap Kedisiplinan siswa Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Media Audio Pendidikan Karakter, 3(Peningkatan Sikap Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Media Audio Pendidikan Karakter), 45–58.

Purwanto, N. (2011). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Qonita, R. (2019). Meningkatkan Kedisiplinan Dengan Pemberian Reward dan Punishment Siswa kelas III SD Muhammadiyah Ngaban.

Rahayu, P. (2013). Pengaruh Penerapan Reward Terhadap Percaya Diri Anak Kelompok B di TK Nglanduk 01 Madiuan. Jurnal PAUD Teratai, 2(2), 1-7.

Sumianto. (2020). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Media Pop Up pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2156–2163.

Surya. (2017). Penerapan Metode Eksperimenuntuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN 011 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Basicedu, 1(1), 10–20, https://doi.org/10.31004/basicedu.v1i1.150.

Downloads

Published

2022-01-31

How to Cite

Yudhi Novriadi, Kusuma, Y. Y. ., & Pebriana, P. H. . (2022). MENINGKATKAN KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DENGAN MENGGUNAKAN REWARD STICKER PICTURE PADA SISWA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 77–83. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p77-83
Abstract views: 768 , PDF Downloads: 660