Harga Diri dan Konformitas dengan Pengambilan Keputusan Pembelian Produk Smartphone pada Siswa
DOI:
https://doi.org/10.26740/jptt.v5n1.p15-22Keywords:
Harga diri, konformitas, pengambilan keputusan pembelianAbstract
This study was aimed to determine the relationship between self-esteem and conformity along with purchase Smartphone decisions on students of SMAN œX Surabaya. The method used were quantitative research methods. Subjects of this research were 223 students who use Smartphone products. Sample were choosen by using a stratified random sampling technique. The data analysis technique used are simple correlation, multiple correlation and multiple regression. The results of this study shows that: 1) There is a positive and significant relationship between self-esteem and purchase decisions. As evidenced, the result of correlation coefficient (R) is 0,200 with significance value of 0,003 (p < 0,05), 2) There is a positive and significant relationship between conformity and purchase decisions. As evidenced, the result of correlation coefficient (R) is 0,286 with significance value of 0,000 (p < 0,05), 3) There is a positive and significant relationship between self-esteem and conformity along with Smartphone product purchase decisions on students of SMAN œX in Surabaya, indicated by the correlation coefficient of 0,366 and the value of F > Ft at significance level of 5% is 16,75 > 3,04. Contribution of self-esteem and conformity variables in predicting the purchase decision of 13.4 %, so 86.6 % is influenced by other factors.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara harga diri dan konformitas bersama-sama dengan pengambilan keputusan pembelian produk Smartphone pada siswa di SMAN œX Surabaya.Metode Penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kuantitatif.Subyek penelitian adalah 223 siswa yang menggunakan produk Smartphone. Sampel penelitian ini diambil dengan menggunakan teknik stratified random sampling. Teknik analisis data yang digunakan adalah korelasi sederhana, korelasi ganda dan regresi ganda.Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1. Terdapat hubungan positif dan signifikan antara harga diri dengan pengambilan keputusan pembelian, terbukti dari koefisien korelasi (R) yang dihasilkan adalah 0,200 dengan nilai signifikansi 0,003 (p < 0,05), 2. Terdapat hubungan positif dan signifikan antara konformitas dengan pengambilan keputusan pembelian, terbukti dari koefisien korelasi (R) yang dihasilkan adalah 0,286 dengan nilai signifikansi 0,000 (p < 0,05), 3. Terdapat hubungan positif dan signifikan antara harga diri dan konformitas secara bersama-sama dengan pengambilan keputusan pembelian produk Smartphone pada siswa di SMAN œX Surabaya, yang ditunjukkan dengan nilai koefisien korelasi sebesar 0,366 dan nilai F > Ft pada taraf signifikansi 5% yaitu 16,75 > 3,04. Sumbangan variabel harga diri dan konformitas dalam memprediksi pengambilan keputusan pembelian sebesar 13,4%, sehingga 86,6% sisanya dipengaruhi oleh faktor lain.
References
Heriyanto, Trisno. (2012). Android Tekuk Blackberry di Indonesia. Diakses dari inet.detik.com pada tanggal 5 Oktober 2012
Intana, Lila. (2012). Tahun Ini Pengguna Smartphone Naik 3 Kali Lipat. Diakses dari swa.co.id pada tanggal 5 Oktober 2012
Martono, Nanang. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif: Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Myers, D., G. (2012). Psikologi Sosial. Jakarta: Salemba Humanika
Santrock, J., W. (2007). Remaja Edisi kesebelas. Jakarta: Penerbit Erlangga
Simamora, Bilson. (2001). Memenangkan pasar: Dengan Pemasaran Efektif dan Profitabel. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Sugiyono. (2011). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Suryani, Tatik. (2008). Perilaku Konsumen: Implikasi pada Strategi
Pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu
Timorora, S., P., Hartati, S., & Fauziah, N. (2012). Hubungan Antara Self Esteem Dengan Penyesuaian Diri pada Siswa Tahun Pertama SMA Krista Mitra Semarang. Jurnal Psikologi, 1 (1), 47-82.
Utomo, H,., D. (2012). Pengertian Smartphone dan Ciri-cirinya. Diakses dari www.tahuinfo.com pada tanggal 5 Oktober 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The author transfers copyright to the journal by signing a copyright transfer agreement.
- The author retains patent and trademark rights, and rights to any process, procedure, or article of manufacture described in the article.
- The use of the articles by authors and end-users is governed by the CC BY-NC license (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License).