Motivasi Berprestasi dengan Stres Kerja Pada Guru Taman Kanak-Kanak
DOI:
https://doi.org/10.26740/jptt.v6n2.p71-77Keywords:
Motivasi berprestasi, stres kerja, guru taman kanak-kanakAbstract
The purpose of this study was to determine the correlation between achievement motivation and working stress on kindergarten teachers in Sooko Subdistrict, Mojokerto Regency, East Java. The subjects were 53 kindergarten teachers who are the members of Ikatan Guru Taman Kanak-kanak Indonesia (IGTKI). Data collected using achievement motivation and working stress scales and analyzed using product moment correlation. The result shows that the coefficient correlation is -0,672 in the level of significant of 0,000 (p≤0,05). It means that there is significant negative correlation between achievement motivation and working stress. The result indicates that the higher achievement motivation correlates with the lower working stress. The achievement motivation gives 67,2% contribution in affecting working stress, while the rest 32,8% were contributed by other factors.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara motivasi berprestasi dengan stres kerja pada guru Taman Kanak-Kanak di Kecamatan Sooko. Subjek penelitian ini adalah 53 guru Taman Kanak-Kanak anggota Ikatan Guru Taman Kanak-kanak Indonesia (IGTKI). Penelitian ini menggunakan instrumen skala motivasi berprestasi dan skala stres kerja yang dianalisis menggunakan korelasi product moment. Hasil analisis menunjukkan koefisien korelasi sebesar -0,672 pada level signifikansi 0,000 (p≤0,05). Hasil ini menunjukkan adanya korelasi negatif yang signifikan antara motivasi berprestasi dan stres kerja. Semakin tinggi motivasi berprestasi, maka akan semakin rendah stres kerja. Motivasi berprestasi memberikan kontribusi sebesar 67,2% pada stres kerja, dimana 32,8% dikontribusikan oleh variabel lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
References
Chaplin, J. P. (2006). Kamus Lengkap Psikologi. Terjemahan Kartini
Kartono. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Herwanto, J. (2004). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi dan Efikasi Diri dengan Stres Kerja. Tesis, tidak diterbitkan: Yogyakarta, Universitas Gadjah Mada.
Hidayat, F. & Prakosa, H. (1997). Motivasi Berprestasi dan Stres Kerja Wartawan Republika. Anima, 8 (3), 50-61. Online. Diakses dari http://www.anima.ubaya.ac.id. Pada 16 Mei 2014.
Indonesia. (2003). Undang-undang Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementerian Negara. Online. http://kemenag.go.id. Diakses 30 Maret 2014.
Ingarianti, T. M. (2009). Pelatihan Manjemen Stres Pada Guru Playgroup dan Taman Kanak-Kanak. Jurnal Dedikasi, 6 (7), 107-116. Online. Diakses dari http://ejournal.umm.ac.id. Pada 27 April 2014.
Istijanto. (2008). Riset Sumber Daya Manusia. (Edisi Ketiga). Jakarta : PT. Gramedia Pustaka.
Lilik, S. (2007). Stres Kerja pada Guru Ditinjau dari Dukungan Sosial dan Masa Kerja. Skripsi. Online. Diakses dari http://eprints.unika.ac.id. Diakses 20 Mei 2014.
Mangkunegara, A. A. A. P. (2010). Evaluasi Kinerja SDM. Bandung: Refika Aditama.
Munandar, A. S. (2011). Psikologi Industri dan Organisasi. Jakarta: UI Press.
Rivai, V. & Mulyadi, D. (2009). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Jakarta: Rajawali Press.
Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2008). Perilaku Organisasi. Terjemahan oleh Diana Angelica. Jakarta: Salemba Empat.
Siagian, S. P. (2007). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Alfabeta.
Snead, K & Harrel, A. (1991). The Impact of Psychological Factors on the Job Satisfaction of Senior Auditor. Behavioral Research in Accounting. 3 (4), 85-96. Diakses dari http://www2.aaahq.org. Pada 2 Mei 2015.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Wardana, D. S. (2013). Motivasi Berprestasi dengan Kinerja Guru yang Sudah Disertivikasi. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan. 1 (9) 97-107. Online. Diakses dari http://erjournal.umm.ac.id. Pada 25 Maret 2015.
Yulianti. (2008). Pengaruh Motivasi terhadap Stres Kerja dan Kinerja Karyawan Koperasi Nusantara Daerah KORWIL V Jawa Barat. Tesis. Bandung: Universitas Widyatama.
Yuwono, I., Suhariadi, F., Handoyo, S., Fajrianthi, Muhamad, B. S., & Septiarini, B. G. (2005). Psikologi Industrial & Organisasi. Surabaya: Fakultas Psikologi Universitas Airlangga.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Copyright in any article is held by the author.
The author grants the journal, publication rights with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in an institutional repository or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.