Pembelajaran IPA Berbasis Higher Order Thinking Skills di SD Era Society 5.0
DOI:
https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n3.p161-166Keywords:
HOTS, IPA, Era SocietyAbstract
ABTRACT
In doing equity, the government program launched the era of society 5.0. The launch of the era of society 5.0 is an opportunity and challenge for the community, especially students, in improving learning skills as capital for the future. The need for students to face the challenges of the era of society 5.0, then students must apply HOTS (higher order thinking skills) based learning, which is a student's thinking process with higher cognitive levels developed from various learning taxonomy concepts. The purpose of students applying HOTS is to improve students' ability to think critically at a higher level. This type of research is qualitative research with literature study method. The result of this research is that applying HOTS-based learning in high grade elementary schools trains students' ability to think critically, creatively, solve their own problems with their own knowledge.
Keywords: HOTS, IPA, Era Society 5.0
ABSTRAK
Dalam melakukan pemerataan, program pemerintah mencanangkan era society 5.0. Diluncurkannya era society 5.0 ini jadi peluang dan tantangan untuk masyarakat khususnya siswa dalam meningkatkan keterampilan belajar sebagai modal untuk masa mendatang. Perlunya siswa menghadapi tantangan era society 5.0 ini, maka siswa harus menerapkan pembelajaran berbasis HOTS (higher order thinking skills), yang merupakan proses berfikir siswa dengan level kognitif yang lebih tinggi yang dikembangkan dari berbagai konsep taksonomi pembelajaran. Tujuan dari siswa menerapkan HOTS, yaitu agar meningkatkan kemampuan siswa dalam berfikir kritis pada level yang lebih tinggi. Jenis penelitian ini yaitu penelitian kualitatif dengan metode studi literatur. Hasil dari penelitian ini menerapkan pembelajaran berbasis HOTS di SD kelas tinggi melatih kemampuan siswa untuk berpikir kritis, kreatif, memecahkan masalah sendiri dengan pengetahuan yang dimiliki.
Keywords: HOTS, IPA, Era Society 5.0
References
Fanani, A. (2018). Pengembangan pembelajaran berbasis HOTS (higher order thinking skill) di sekolah dasar Kelas V. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1-11.
Hastuti, W. S., Pujiastuti, P., Tiarani, V. A., Nugroho, I. A., & Herwin, H. (2021). Pelatihan pengembangan pembelajaran berorientasi Higher-Order Thinking Skills (HOTS) bagi guru sekolah dasar. FOUNDASIA, 12(1). https://doi.org/10.21831/foundasia.v12i1.36360
Hendriawan, D. (2019). Penerapan Pembelajaran Higher Order Thinking Skills (HOTS) Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 2(2), 72-85.
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi kurikulum merdeka belajar dengan model pembelajaran abad 21 dalam perkembangan era society 5.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011-3024.
Kristiyono, A. (2018) Urgensi dan Penerapan Higher Order Thingking Skills di Sekolah Urgency and Implementation of Higher Order Thinking Skills in Schools. Retrieved from https://bpkpenabur.or.id/media/eoahmbrx/hal-36-46-high-order.pdf
Maulidah, E. (2019, April). character building dan keterampilan abad 21 dalam pembelajaran di era revolusi indutri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UST (Vol. 1).
Ningsih, T. (2019). Peran Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era Revolosi Industri 4.0 Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Banyumas. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(2), 220-231.
Rapih, S., & Sutaryadi, S. (2018). Perpektif guru sekolah dasar terhadap Higher Order Tinking Skills (HOTS): pemahaman, penerapan dan hambatan. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 8(1), 78-87.
Rozi, F., & Hanum, C. B. (2019). Pembelajaran ipa sd berbasis hots (higher order thinking skills) menjawab tuntutan pembelajaran di abad 21. In Seminar Nasional PGSD Unimed (Vol. 2, No. 1, pp. 246-311).
Rozi, F., & Hanum, C. B. (2019). Pembelajaran ipa sd berbasis hots (higher order thinking skills) menjawab tuntutan pembelajaran di abad 21. In seminar nasional PGSD Unimed (Vol. 2, No. 1, pp. 246-311)
Saputra, D., Said, E., & Maipauw, N. J. (2020). Peran pendidikan di era milenial. Abdimas: Papua Journal of Community Service, 2(1), 18-22
Sofyan, F. A. (2019). Implementasi HOTS pada kurikulum 2013. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 1-9.
Subakti, H., Laksana, I., Rochmawan, A. E., Zanthy, L. S., Louk, M. J. H., Bhoke, W., ... & Hasanah, S. U. (2022). Evaluasi pada pembelajaran era society 5.0. Penerbit Media Sains Indonesia.
Sudarmanto, E., Mayratih, S., Kurniawan, A., Abdillah, L. A., Martriwati, M., Siregar, T., ... & Firmansyah, H. (2021). Model pembelajaran era society 5.0 (Vol. 1). Penerbit Insania.
Taubah, M. (2019). Penilaian HOTS dan penerapannya di SD/MI. Jurnal Elementary, 7(2), 197-214.
Usmaedi, U. (2017). Menggagas Pembelajaran HOTS Pada Anak Usia Sekolah Dasar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(1), 82-95.
Wicaksono, A., & Bagus Sugiharto, F. (2022). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS HOTS (HIGH ORDER THINKING SKILL) DI SEKOLAH DASAR KOTA MALANG. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(02), 598 - 605.
Yuniharto, B. S., & Nisa, A. F. (2022). Implementasi pembelajaran berorientasi HOTS dan kreativitas pada muatan pelajaran IPA siswa SD Negeri Sariharjo. Jurnal Pendidikan Modern, 7(3), 115-122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Author(s) who wish to publish with Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian should agree to the following terms:
- Author(s) retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) that allows others to share the work with an acknowledgment of the works authorship and initial publication in this journal for noncommercial purposes.
- Author(s) are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals' published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.