Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Kemampuan Keaksaraan Anak TK Kelompok A
DOI:
https://doi.org/10.26740/jptt.v13n2.p171-179Keywords:
Animation video media, , literacy ability, kindergarten children, group A, anak TK, Kelompok A, Media video animasi , kemampuan keaksaraanAbstract
Abstract: This research has a background on the importance of early childhood education where psychologists view the age of 0-6 years as the Golden Age, namely the golden age that comes only once. In this phase all developments develop very rapidly, so all aspects must be developed. One important aspect of development is language in the scope of literacy skills. One of the interventions that can be given to improve literacy skills is through animated video media. This study aims to examine the effect of animated video media on the literacy skills of Kindergarten children in Group A. An experimental approach through the Nonequivalent Control Group Design was applied to this study. The experiment was carried out for 4 times. A total of 60 (28 boys and 32 girls) group A kindergarten children were involved in this study. Age range 4-5 years. Data were obtained through observation sheets of literacy skills before and after treatment with animated video media. The Mann Whitney test was used as a data analysis technique. The results showed that the statistic Z = -5,483 with a significant level of 0.000 < 5%. This shows that there is an effect of animated video media on the literacy abilities of group A kindergarten children. The decline in literacy skills occurs due to the less attractive media used for group A children. The provision of animated video media makes children more interested in learning literacy which can improve children's literacy skills. Animated video media can be used as an intervention for Kindergarten Group A children to improve literacy skills.
Abstrak: Penelitian ini memiliki latar belakang pentingnya pendidikan anak usia dini dimana para ahli psikologi memandang pada usia 0-6 tahun merupakan masa Golden Age yakni masa keemasan yang datang hanya sekali. Pada fase ini semua perkembangan berkembang sangat pesat, sehingga semua aspek harus dikembangkan. Salah satu aspek perkembangan yang penting adalah bahasa dalam lingkup kemampuan keaksaraan. Salah satu intervensi yang dapat diberikan untuk meningkatkan kemampuan keaksaraan yaitu melalui media video animasi. Penelitian ini memiliki tujuan untuk menguji pengaruh media video animasi terhadap kemampuan keaksaraan anak TK Kelompok A. Pendekatan eksperimen melalui Nonequivalent Control Group Design diterapkan pada penelitian ini. Eksperimen dilakukan selama 4 kali. Sejumlah 60 (28 laki-laki dan 32 perempuan) anak TK kelompok A terlibat dalam penelitian ini. Rentang usia 4-5 tahun. Data diperoleh melalui lembar observasi kemampuan keaksaraan saat sebelum dan sesudah perlakuan dengan media video animasi. Uji mann whitney test digunakan sebagi teknik analisis data. Hasil riset menunjukkan bahwa statistik Z = -5.483 dengan taraf signifikan sebesar 0.000 < 5%. Ini menunjukkan ada pengaruh media video animasi terhadap kemampuan keaksaraan anak TK Kelompok A. Penurunan kemampuan keaksaraan terjadi dikarenakan kurang menariknya media yang digunakan untuk anak kelompok A. Pemberian media video animasi lebih membuat anak tertarik untuk belajar keaksaraan yang dapat meningkatkan kemampuan keaksaraan anak. Media video animasi dapat dijadikan salah satu intervensi untuk anak TK Kelompok A untuk meingkatkan kemampuan keaksaraan.
References
Andriyani, A., Dewi, H. I., & Zulfitria, Z. (2020). Penggunaan Multimedia Dan Animasi Interaktif Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Siswa. Instruksional, 1(2), 172. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.172-180
Ayuningsih, K. (2017). Pengaruh Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pada Mata Pelajaran IPS Materi Menghargai Jasa Pahlawan di Kelas V SDN Sidokumpul Sidoarjo. JICTE (Journal of Information and Computer Technology Education), 1(1), 43. https://doi.org/10.21070/jicte.v1i1.1129
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Gava Media.
Dhieni, N., Fridani. L., Yarmi, G., & Kusniaty, N. (2007). Metode Pengembangan Bahasa. Universitas Terbuka.
Fitria, A. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.17509/cd.v5i2.10498
Jannah Miftahul. (2016). Psikologi Eksperimen Sebuah pengantar. Unesa Universiyi Press.
Listriani, A., Hapidin, H., & Sumadi, T. (2020). Kemampuan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun dalam Penerapan Metode Spalding di TK Quantum Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.680
Moemeke, C. D., & Konyeme, J. E. (2014). Cognitive effects of curriculum model and school type on science learning: Implication for production of quality young scientists. International Journal of Science and Technology Education Research, 5(2), 22–39. https://doi.org/10.5897/ijster2014.0244
Nasution, R. H., Hapidin, H., & Fridani, L. (2020). Pengaruh Pembelajaran ICT dan Minat Belajar terhadap Kesiapan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 733. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.411
Novitasari, K. (2019). Penggunaan Teknologi Multimedia Pada Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 3(01), 50. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i01.1435
Oktavia, A., L. E. (2021). Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Awal Untuk Anak Usia Dini Melalui Penggunaan Media Ausiovisual. Jurnal Ceria, 4(1).
Oktaviani, D., & Kamtini, K. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun di TK Salsa TA 2016/2017. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 4(1), 6–11.
Paud, P. G., Pendidikan, F. I., Surabaya, U. N., Paud, P. G., Pendidikan, F. I., & Surabaya, U. N. (2009). Pengaruh Permainan Abjad Berbasis Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak Kelompok A Nur Fitriyah Solikah.
Rahayu, R., Mustaji, M., & Bachri, B. S. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android dalam Meningkatkan Keaksaraan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3399–3409. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2409
Rusdawati, R., & Eliza, D. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Literasi Sains Anak Usia Dini 5-6 Tahun untuk Belajar dari Rumah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3648–3658. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1750
Shabiralyani, G., Hasan, K. S., Hamad, N., & Iqbal, N. (2015). Impact of Visual Aids in Enhancing the Learning Process Case Research: District Dera Ghazi Khan. Journal of Education and Practice, 6(19), 226–233.
Sujiono, Y, N. (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks.
Sulistyawati, E. E., & Sujarwo, S. (2016). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media video compact disc pada anak usia 5– 6 tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 28. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i1.8064
Suryana, D., & Hijriani, A. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Tematik Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1077–1094. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1413
Tjoe, J. L. (2013). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pemanfaatan Multimedia. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(1), 17–48.
Wildová, R., & Kropáčková, J. (2015). Early Childhood Pre-reading Literacy Development. Procedia - Social and Behavioral Sciences. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.418
Zaman, B., Pd, M., & Eliyawati, H. C. (2010). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. In Media Pembelajaran Anak Usia Dini (p. 34).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The author transfers copyright to the journal by signing a copyright transfer agreement.
- The author retains patent and trademark rights, and rights to any process, procedure, or article of manufacture described in the article.
- The use of the articles by authors and end-users is governed by the CC BY-NC license (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License).