Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Hubungan antara Self-Efficacy dengan Prestasi Belajar Siswa di SMA X

Abstract

Abstract: Online learning has an impact on students learning process, one of which is mathematics achievement. Mathematics is identical to a difficult subject because the many formulas, calculation, and requires good logical thinking. Some studies mention the impact of academic achievement during pandemic has decreased, but several other studies have also shown an increase in academic achievement during pandemic. The existence of inconsistencies in previous studies, make researcher want to examine more deeply related to academic achievement in terms of students’ self-efficacy during pandemic, The purpose of the study was to determine the relationship between self-efficacy and student achievement in SMA X. The research subjects used were the entire population of class XI students at SMA X with totaling 158 students. The method used is a correlational quantitative method. The measuring instrument used in this study use an adaptation of Gaumer and Noonan (2018) self-efficacy scale, namely the the Self-Efficacy Formative Questionnaire, while the academic achievement variable is measured using the student’s math score index of class XI students in the even semester of 2020/21 school year. The data analysis technique used in this study used pearson correlation SPSS 25.0 for windows with a correlation result of 0.342 (r>0.05) and a significance value of 0.000 (p<0.05). The result of this study indicate that there is a positive and significant relationship between self-efficacy and academic achievement with a weak degree of relationship. Self-efficacy also has an important role as a variable that can increase academic achievement, especially during the pandemic by using online learning methods.

 

Abstrak: Pembelajaran daring memberikan dampak terhadap proses belajar siswa, salah satunya prestasi belajar matematika. Matematika identik dengan pelajaran yang sulit karena banyaknya rumus, hitungan, serta membutuhkan logika berpikir yang cakap. Beberapa penelitian menyebutkan dampak prestasi belajar selama masa pandemi mengalami penurunan, namun beberapa penelitian lain juga menunjukkan adanya peningkatan prestasi belajar selama pandemi. Adanya inkonsistensi dalam penelitian terdahulu membuat peneliti ini ingin meneliti lebih dalam terkait prestasi belajar siswa ditinjau dari self-efficacy siswa selama masa pandemi. Tujuan dilakukannya penelitian untuk mengetahui hubungan antara self-efficacy dengan prestasi belajar pada siswa di SMA X. Subjek penelitian yang digunakan adalah seluruh populasi siswa kelas XI di SMA X sejumlah 158 siswa. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif korelasional. Alat ukur yang digunakan penelitian ini menggunakan adaptasi skala self-efficacy milik  Gaumer dan Noonan (2018) yaitu  Self-Efficacy Formative Questionnaire, sedangkan variabel prestasi belajar diukur dengan menggunakan indeks nilai matematika siswa kelas XI semester genap tahun ajaran 2021/2021. Teknik analisa data penelitian ini menggunakan pearson correlation SPSS 25.0 for windows dengan hasil korelasi sebesar 0.342 (r>0.05) serta nilai signifikansi sebesar 0.000 (p<0.05). Hasil dari penelitian yang dilakukan menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang positif serta signifikan antara self-efficacy dan prestasi belajar dengan derajat hubungan yang lemah. Self-efficacy juga memiliki peranan penting sebagai variabel yang mampu meningkatkan prestasi belajar, khususnya di masa pandemi dengan menggunakan metode pembelajaran daring.

Keywords

Self-Efficacy, Prestasi Belajar, Matematika, Siswa, Academic Achievement, Mathematics, Students

PDF

References

  1. Anderson, L. W., Krathwohl Peter W Airasian, D. R., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). Taxonomy for Assessing a Revision 0f Bloom’s Taxonomy 0F Educational Objectives (L. W. Anderson, D. R. Krathwohl, P. W. Airasian, K. A. Cruikshank, R. E. Mayer, P. R. Pintrich, J. Raths, & M. C. Wittrock (eds.)). Addison Wesley Longman. https://www.uky.edu/~rsand1/china2018/texts/Anderson-Krathwohl - A taxonomy for learning teaching and assessing.pdf
  2. Anugrahana, A. (2020). Hambatan, solusi dan jarapan: pembelajaran daring selama masa pandemi Covid-19 oleh guru sekolah dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289
  3. Apriyanto, M. T., & Herlina, L. (2020). Analisis prestasi belajar matematika pada masa pandemi ditinjau dari minat belajar siswa. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika Universitas Indraprasta PGRI, 80, 135–144.
  4. Astika, I. W. M., Suwindra, I. N. P., & Mardana, I. B. P. (2018). Hubungan self-efficacy dan self-esteem dengan prestasi belajar fisika siswa di kelas x mipa sma negeri. Jurnal Pendidikan Fisika Undhiksa, 8(2), 77–85. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jjpf.v8i2.20642
  5. Auliya, R. N. (2016). Kecemasan matematika dan pemahaman matematis. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 12–22. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.748
  6. Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi. Pustaka Belajar.
  7. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. W.H Freeman and Company.
  8. Basith, A., Syahputra, A., & Ichwanto, M. A. (2020). Academic self-efficacy as predictor Of academic achievement. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 163–170. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v9i1.24403
  9. Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi belajar siswa SMA pada pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57
  10. Ekawati, & Saragih, M. J. (2018). Kesulitan belajar matematika berkaitan dengan konsep pada topik aljabar : Studi kasus pada siswa kelas VII Sekolah ABC Lampung. Journal of Language, Literature, Culture, and Education PLOLYGLOT, 14(1), 53–64.
  11. Gaumer, E. A. ., Soukup, J. ., Noonan, P. ., & McGurn, L. (2018). Self-Efficacy Formative Questionnaire Technical Report Overview. In Research Collaboration (Vol. 1). http://www.researchcollaboration.org/uploads/Self-EfficacyQuestionnaireInfo.pdf
  12. Gaumer, E. A. S., & Noonan, P. M. (2018). Self-efficacy formative questionnaire. In The skills that matter: Teaching interpersonal and intrapersonal competencies in any classroom. Corwin. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4135/9781506376349
  13. Ghufron, M. ., & Risnawita, R. (2010). Teori-Teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.
  14. Gonzalez, T., de la Rubia, M. A., Hincz, K. P., Subirats, L., Fort, S., & Sacha, G. M. (2020). Influence of COVID-19 confinement on students ’ performance in higher education. PLOS ONE, 15(10), 1–23. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239490
  15. Husna, R., Budiman, & Yani, B. (2018). Pengaruh self efficacy terhadap hasil belajar matematika siswa di kelas X SMK SMTI Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 3(2), 43–48.
  16. Jannah, M. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi. UNESA University Press.
  17. Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2012). Pengukuran Psikologi Prinsip, Penerapan, dan Isu (7th ed.). Salemba Humanika.
  18. Khurriyati, Y., Setiawan, F., & Mirnawati, L. B. (2021). Dampak pembelajaran daring terhadap hasil belajar siswa Mi Muhammadiyah 5 Surabaya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 91. https://doi.org/10.30659/pendas.8.1.91-104
  19. Komara, I. B. (2016). Hubungan antara kepercayaan diri dengan prestasi belajar dan perencanaan karir siswa SMP. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 33. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v5i1.4474
  20. Lestari, F., Marsusinto, Kurniasari, E., Almaas, A. R., Auliya, U. Z., & Rahmawati, F. (2021). Identifikasi kesulitan belajar matematika dengan pembelajaran daring ditinjau dari gaya belajar. Jurnal Amal Pendidikan, 1(3), 245–253. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.36709/japend.v1i3.15386
  21. Lopez, S. J., & Synder, C. R. (2003). Positive Psychological Assesment a Handbook of Models and Measurements. American Psychological Association. https://doi.org/https:// https://doi.org/10.1037/10612-000 apa.org
  22. Mahyuddin, R., Elias, H., Cheong, L. S., Muhamad, M. F., Noordin, N., & Abdullah, M. C. (2006). the Relationship Between Students ’ Self Efficacy and Their English Language Achievement. Jurnal Pendidik Dan Pendidikan, Jil.21(1996), 61–71.
  23. Myers, D. . (2002). Social Psychology (7th ed.). McGraw-Hill.
  24. Odiri, O. . (2020). Relationship between students ’ self-efficacy and their achievement in senior secondary school mathematics , Delta Central Senatorial District , Nigeria. International Journal f Education and Research, 8(5), 33–42.
  25. Oktariani. (2018). Peranan self efficacy dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Kognisi Jurnal, 3(1), 41–50.
  26. Putri, M. Y. ., & Nurhuda. (2017). Pengaruh pemanfaatan waktu belajar, pemanfaatan fasilitas belajar, dan motivasi terhadap hasil belajar siswa jurusan akuntansi di SMK Labor Binaan FKIP UNRI. PeKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR, 5(1), 30–42.
  27. Seo, D., & Taherbhai, Æ. H. (2009). Motivational beliefs and cognitive processes in mathematics achievement , analyzed in the context of cultural differences : a Korean elementary school example. 193–203. https://doi.org/10.1007/s12564-009-9017-0
  28. Sholihah, D. ., & Mahmudi, A. (2015). Keefektifan experiental learning pembelajaran matematika MTs materi bandun ruang sisi datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 175–185.
  29. Sinan, G. ., & Jongur, I. . (2016). Determining the relationship between students’ academic self efficacy and performence in mathematics among boys and girls in secondary schools in Yola South Local Government area of Adamawa State, Nigeria. International Journal of Social Science and Information Technology, 2(2), 1–18.
  30. Siregar, Y. A., & Sukatno. (2017). Self efficacy terhadap prestasi akademik siswa. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu UNA 2017, 1065–1071. https://doi.org/10.31227/osf.io/649xz
  31. Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya (Ed.Rev., C). PT. Rineka Cipta.
  32. Soraya, P., Putri, C. E., Lestari, P. A., & Walid, A. (2020). Profil penilaian hasil belajar IPA melalui media daring dan luring pada mid semester di MTS Negeri 4 Mukomuko Provinsi Bengkulu. Jurnal SIKOLA: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 107–115. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/sikola.v2i2.88
  33. Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfa Beta.
  34. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfa Beta.
  35. Suraya, W. ., & Jamal. (2017). Self-Efficacy and Academic Performance of Secondary Schools Students in Perak: An Exploratory Outlook. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 6(3), 41–55. https://doi.org/10.6007/ijarped/v6-i3/3081
  36. Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan. PT. Raja Grafindo Persada.
  37. Ulandari, S. S. ., Dibia, I. K., Sudana, & Nyoman, D. (2014). Hubungan antara motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa SD Kelas V semester ganjil di Desa Buruan. Jurnal Mimbar PGSD Uniiversitas Pendidikan Ganesha, 2(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v2i1.2312
  38. Utari, A., & Senen, S. H. (2018). Pengaruh self-efficacy terhadap prestasi belajar pada mata pelajaran ekonomi (Survey kepada siswa-siswa kelas XI IPS SMAN Se-Kota Bandung). UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendiidkan Dan Ekonomi, 2(1), 1–9.
  39. Winkel, S. (2014). Psikologi Pengajaran. Sketsa.