APPLICATION OF THE PBL MODEL WITH THE TaRL APPROACH TO IMPROVE COLLABORATION SKILLS IN THE HUMAN REPRODUCTIVE SYSTEM MATERIAL FOR GRADE VII
DOI:
https://doi.org/10.26740/jppipa.v10n1.p37-44Keywords:
Collaboration Skills, PBL, TaRLAbstract
This study aims to find out the impact of applying the Problem-Based Learning (PBL) model with the Teaching at the Right Level (TaRL) approach to improve the collaboration skills and learning outcomes of grade VII-A students at Labschool Junior High School 2 of the State University of Surabaya on the topic of human reproductive systems. The method used is qualitative descriptive, where the researcher describes the students’ collaboration skills and learning outcomes. Students’ collaboration skills increased by 4%, from an average of 83% in cycle I to 87% in cycle II. Peer assessment of collaboration increased by 10%, from 73% in cycle I to 83% in cycle II. Student learning outcomes showed an increase, with the completion criteria rising from 58% in cycle I to 77% in cycle II. These findings demonstrate that the PBL learning model and the TaRL approach are effective in enhancing collaboration skills and student learning outcomes.
References
Al Aziizah, H., Estiningrum, F., & Zain, I. M. 2024. Penerapan pembelajaran berbasis projek untuk meningkatkan keterampilan berkolaborasi siswa dalam pembelajaran ilmu pengetahuan sosial. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4365-4379.
Amellia, H., Hartanto, E. P., & Ernawati, T. (2024). Penerapan PBL dengan pendekatan TaRL untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi dan hasil belajar siswa kelas VIII. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 3(1). Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.
Arifah, S., Nuswowati, M., & Sutomo, S. (2024). Upaya meningkatkan keterampilan kolaborasi melalui pendekatan teaching at the right level dalam pembelajaran IPA kelas VII. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Penelitian Tindakan Kelas
Hartina, A. W., Wahyudi, & Permana, I. (2022). Dampak problem based learning untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi dalam pembelajaran tematik. Journal of Education Action Research, 6(3), 341–347.
Khofifah, U., Patonah, S., & Kusniati, S. (2025). Pengaruh PBL dengan TaRL Terhadap Keterampilan Kolaborasi Kelas 2B SDN Karanganyar Gunung 02. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 549–556. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i1.3046
Manasikana, O. A., Noer, A., Andhila, M., & Bambang, E. S. (2022). Model pembelajaran inovatif dan rancangan pembelajaran untuk guru IPA SMP. Jombang: LPPM UNHASY Tebuireng Jombang.
Muthmainnah, N. A., Sunarno, W., & Budiharti, R. (2023). Penerapan model discovery learning berbantuan prezi untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan kolaborasi pada materi alat optik. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 13(2), 78–85. https://doi.org/10.20961/jmpf.v13i2.80679
Nisa, U., Saenab, S., & Muzayyana, M. (2023). Peningkatan minat belajar IPA melalui model project based learning dengan pendekatan TaRL di SMP Negeri 7 Sinjai. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 958-969.
Noorfarida, S. ., Jannah, F., Agusta, A. R. ., & Sari, R. (2024). Meningkatkan aktivitas, keterampilan kolaborasi, dan hasil belajar peserta didik menggunakan model BANGKIT di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 8458–8466. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.28162
Octaviana, F., Wahyuni, D., & Supeno, S. (2022). Pengembangan E-LKPD untuk meningkatkan keterampilan kolaborasi siswa SMP pada pembelajaran IPA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2345 - 2353.
Puspitasaari, N. R, Supriana, E., & Tita Liliani, N. (2024). Penerapan pendekatan teaching at the right level (TaRL) pada keterampilan kolaborasi siswa. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 4(5), 16.
Rahmayanti, S. M., Hadi, F. R., & Suryanti, L. (2023). Penerapan model pembelajaran PBL menggunakan pendekatan TaRL. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4545-4557.
Sakila, R., Lubis, N. F., Saftina, Mutiara, & Asriani, D. (2023). Pentingnya peranan IPA dalam kehidupan sehari-hari. Jurnal Adam; Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 119-123.
Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 238
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

