The Relationship between Self-Efficacy and Academic Procrastination in the Undergraduate Nursing Student Program at the University of Jember
DOI:
https://doi.org/10.26740/jptt.v15n01.p1-15Keywords:
Academic procrastination, Self-efficacy, Nursing students, Prokrastinasi akademik, Efikasi diri, Mahasiswa keperawatanAbstract
Abstract
Background: Academic procrastination or delays in the academic field are caused by low self- efficacy wich results in a person’s inability to complete assignments. Objective: The purpose of this study was to investigate the connection between nursing students' academic procrastination and self-efficacy. Method: This study utilized observational scientific plan with a cross sectional methodology. The proportionate stratified random sampling method was used for each class to select the 229 students who participated in this study as respondents.Questionnaire General Self Efficacy Scale (GSES) was used to measure self-efficacy, while Procrastination Assessment Student Scale (PASS) to measure academic procrastination in students. With a significance level of 0.05, the spearman-rank correlation test was used to analyze the data. Results : The findings revealed a p-value of 0,073. This demonstrates that nursing students at Jember University have no significant relationship between academic procrastination and self-efficacy. Conclusion : Further research is needed on other factors that can lead to academic procrastination behavior such as peers, the environment, and differences in views on assignments
Abstrak
Latar Balakang :Prokrastinasi akademik atau keterlambatan dalam bidang akademik disebabkan oleh rendahnya self efficacy yang mengakibatkan ketidakmampuan seseorang dalam menyelesaikan tugas. Tujuan : Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki hubungan antara prokrastinasi akademik mahasiswa keperawatan dan self-efficacy. Metode: Penelitian ini menggunakan rancangan ilmiah observasional dengan metodologi cross sectional. Metode proportional stratified random sampling digunakan untuk setiap kelas untuk memilih 229 siswa yang berpartisipasi dalam penelitian ini sebagai responden. Kuesioner General Self Efficacy Scale (GSES) digunakan untuk mengukur self-efficacy, sedangkan Procrastination Assessment Student Scale (PASS) untuk mengukur penundaan akademik pada siswa. Dengan tingkat signifikansi 0,05, uji korelasi rank spearman digunakan untuk menganalisis data. Hasil : Temuan mengungkapkan p-nilai 0,073. Hal ini menunjukkan bahwa mahasiswa keperawatan di Universitas Jember tidak memiliki hubungan yang signifikan antara prokrastinasi akademik dengan efikasi diri. Simpulan : Diperlukan penelitian lebih lanjut mengenai faktor lain yang dapat menyebabkan perilaku prokrastinasi akademik seperti teman sebaya, lingkungan, dan perbedaan pandangan terhadap tugas.
References
Afnan, Fauzia, R., & Utami Tanau, M. (2020). Hubungan Efikasi Diri Dengan Stress Pada Mahasiswa Yang Berada Dalam Fase Quarter Life Crisis Relationship of Self-Efication With Stress in Students Who Are in the Quarter Life Crisis Phase. Jurnal Kognisia, 3(1), 23–29.
Aisy, D. F., & Sugiyo, S. (2021). Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMA N 1 Kedungwuni. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 5(2), 157. https://doi.org/10.21043/konseling.v5i2.12068
Astuti, Y., Nisa, H., Sari, K., & Kumala, I. D. (2021). Perbedaan Prokrastinasi Akademik Ditinjau Dari Jenis Kelamin Pada Mahasiswa. Seurune : Jurnal Psikologi Unsyiah, 4(2), 169–184. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v4i2.22108
Ayuningrum, P. D. (2022). Gambaran Efikasi Diri Pada Mahasiswa Baru Fakultas Keperawatan Unri Di Masa Pandemi Covid-19 Descriptive Study of Self Efficacy in New Nursing Students At the Univesity of Riau During the Covid-19 Pandemic. Jurna; Ilmu Keperawatan, 10(1), 74–83.
Jahring, J., Nasruddin, N., Marniati, M., & Tahir, T. (2021). Efikasi Diri Mahasiswa Pada Perkuliahan Persamaan Differensial. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 199. https://doi.org/10.20527/edumat.v9i2.10104
Khoirunnisa, R. N., Jannah, M., Dewi, D. K., & Satiningsih, S. (2021). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 11(3), 278. https://doi.org/10.26740/jptt.v11n3.p278-292
Krisnadhi, M. A. D., & Susilawati, L. K. P. A. (2019). Peran konformitas teman sebaya dan dukungan sosial orangtua terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa Program Studi Sarjana Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 6(3), 183–194.
Lianto, L. (2019). Self-Efficacy: A Brief Literature Review. Jurnal Manajemen Motivasi, 15(2), 55. https://doi.org/10.29406/jmm.v15i2.1409
Lubis, I. S. L. (2018). Hubungan Regulasi Diri dalam Belajar dan Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Diversita, 4(2), 90. https://doi.org/10.31289/diversita.v4i2.1884
Muyana, S. (2018). Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 45. https://doi.org/10.25273/counsellia.v8i1.1868
Nisa, N. K., Mukhlis, H., Wahyudi, D. A., & Putri, R. H. (2019). Manajemen Waktu dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Keperawatan. Journal of Psychological Perspective, 1(1), 29–34. https://doi.org/10.47679/jopp.1172019
Novrianto, R., Marettih, A. K. E., & Wahyudi, H. (2019). Validitas Konstruk Instrumen General Self Efficacy Scale Versi Indonesia. Jurnal Psikologi, 15(1), 1. https://doi.org/10.24014/jp.v15i1.6943
Paula, K. M., & Miftakhul, J. (2021). Pengaruh Regulasi Emosi Terhadap Prakrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Psikologi, 8(9), 14–23.
Prakoso, E. T., & Handayani, U. (2022). Theory and Application Biblio Konseling Sebagai Upaya Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Untuk Meminimalisir. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 11(2), 19–25.
Putri, E. T., Widyanta, M. N., Wahyuningdias, K., & Rannu, A. R. A. D. (2020). Efektivitas Pelatihan Regulasi Diri Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 9(1), 46. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v9i1.2541
Rosali, E. S., Darmawan, D., & Ningsih, M. P. (2021). Kajian Efikasi Diri Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Di Era Pandemi Covid-19. 2.
Rosyidah, I., Efendi, A. R., Arfah, M. A., Jasman, P. A., & Pratami, N. (2020). Gambaran Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Keperawatan Unhas. Abdi, 2(1), 33–39. https://core.ac.uk/display/287297367?msclkid=547abde7a93211ec9abc57c66c7fa12a
Sabela, rosyana amelia, Fithri, R., & Wahyuni, E. (2022). Jurnal Penelitian Psikologi Academic Adjustment Mahasiswa Baru Ditinjau dari Self. Jurnal Penelitian Psikologi, 13(2), 97–104.
Salim, F., & Fakhrurrozi, M. (2020). Efikasi Diri Akademik dan Resiliensi Pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi Fakultas Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 16(2), 175–187.
Saraswati, N., Dwidiyanti, M., Santoso, A., & Wijayanti, D. Y. (2021). Hubungan Efikasi Diri dengan Kecemasan Menyusun Skripsi pada Mahasiswa Keperawatan. Holistic Nursing and Health Science, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.14710/hnhs.4.1.2021.1-7
Siregar, I. K., & Putri, S. R. (2020). Hubungan Self-Efficacy dan Stres Akademik Mahasiswa. Consilium : Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan, 6(2), 91. https://doi.org/10.37064/consilium.v6i2.6386
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65
Sudjianto, M. P., & Alimbudiono, R. S. (2021). BUKU MONOGRAF DAMPAK PROKRASTlNASl AKADEMlK PADA lPK MAHASlSWA AKUNTANSl UNlVERSlTAS SURABAYA.
Suhadianto, & Pratitis, N. (2019). Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak Dan Strategi Untuk Penanganan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi), 10(2), 204–223. https://doi.org/10.24036/rapun.v10i2.106266
Syalviana, E. (2021). EFIKASI DIRI AKADEMIK DALAM MENGHADAPI TUNTUTAN PERKULIAHAN PADA MAHASISWA. 2(2), 211–218. https://doi.org/10.36709bening.v4i2.12082/
Uzun, B., Leblanc, S., & Ferari, J. R. (2020). Relationship between academic procrastination and self-control: the mediational role of self-esteem. Collage Student Journal, 54(3), 309–314.
Zega, M. R. B. (2022). Faktor Penyebab dan Upaya Mengatasi Prokrastinasi Akademik Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(1), 28–35. https://doi.org/10.51214/bocp.v4i1.134
Zhafirah, T. (2017). Hubungan Kesadaran Diri dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Keperawatan Universitas Jember. Universitas Jember.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The author transfers copyright to the journal by signing a copyright transfer agreement.
- The author retains patent and trademark rights, and rights to any process, procedure, or article of manufacture described in the article.
- The use of the articles by authors and end-users is governed by the CC BY-NC license (Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License).