IMPLEMENTATION OF FLEXIBLE EDUCATION IN THE PERSPECTIVE OF ESSENTIALISM EDUCATION PHILOSOPHY

Authors

  • Gregorius We’u Universitas Flores
  • Agustina Pali Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.26740/jp.v9n2.p136-141

Keywords:

Filsafat Pendidikan, Esensialisme, kurikulum

Abstract

This research examines the application of essentialism education philosophy in the Indonesian education system which aims to integrate cultural values in learning. Education in Indonesia faces the challenge of creating learners who are not only academically competent but also have character based on cultural values. Essentialism, with its emphasis on the inheritance of cultural values, offers a solution to maintain cultural stability through relevant and flexible education. Using a descriptive qualitative approach, this research examines the ontological, epistemological and axiological views in essentialism and their implications in an inclusive and flexible curriculum. The results show that education should include the intellectual, emotional, social, and spiritual development of learners. In this context, essentialist education focuses on character building, activeness in learning, and strengthening learners' morality to prepare them for the challenges of life in this world and the hereafter.

References

Daga, A. T. (2020). Analisis Tujuan Dan Filsafat Kurikulum Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Weetebula Dalam Perspektif Pengembangan Kurikulum Oliva-Gordon. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 4(2), 138–152. https://doi.org/10.53395/jes.v4i2.196

Faiz, M., Islam, U., Kiai, N., & Achmad, H. (2023). Prosiding KAPSI 2022 (Issue May).

Fatirul, N. A. (2022). Metode Penelitian Pengembangan Bidang Pembelajaran (Edisi Khusus Mahasiswa Pendidikan dan Pendidik). Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 56–67. https://doi.org/10.58812/spp.v1.i02

Ferizal Rachmad, & Amril. (2023). Pemikiran Filosofis Pendidikan Islam (Esensialisme). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 2(3), 194–201. https://doi.org/10.31004/jpion.v2i3.134

Gumilar, G., Rosid, D. P. S., Sumardjoko, B., & Ghufron, A. (2023). Urgensi Penggantian Kurikulum 2013 menjadi Kurikulum Merdeka. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 148–155. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i2.4528

Isma, C. N., Rina Rahmi, & Hanifuddin Jamin. (2022). Urgensi Digitalisasi Pendidikan Sekolah. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 14(2), 129–141. https://doi.org/10.47498/tadib.v14i2.1317

Mubin, F. (2020). Filsafat Modern: Aspek Ontologis, Epistemologis, Dan Aksiologis. Mengenal Filsafat Pendidikan, 1–28. fatkhulmubin90@gmail.com

Muhammad Ichsan Thaib. (2015). Essensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 4(2), 731–762.

Prihanta, W., Lubis, M., Widodo, J., & Tobroni, T. (2024). Ontologi dalam Ilmu Pengetahuan Mengenai Hakikat Tuhan, Manusia, dan Alam: Sebuah Literatur Review. Empiricism Journal, 5(1), 60–79. https://doi.org/10.36312/ej.v5i1.1906

Ratri, M. A., & Atmojo, S. E. (2024). Urgensi Dan Implementasi Pendidikan Karakter Pada Sekolah Dasar Di Indonesia. Wawasan Pendidikan, 4(1), 266–278. https://doi.org/10.26877/wp.v4i1.16882

Riyadi, A., & Khojir, K. (2021). Esensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 2(3), 131–138. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v2i3.4108

Rohiyatun, B. (2020). Jurnal Visionary (VIS) Prodi AP UNDIKMA 2020. Jurnal Visionary , 9(1), 62–70.

Sadewa, M. A. (2022). Meninjau kurikulum prototipe melalui pendekatan integrasi-interkoneksi Prof M Amin Abdullah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(1), 266–280.

Santika Virdi, Husnul Khotimah, & Kartika Dewi. (2023). Sosiologi Pendidikan Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 2(1), 162–177. https://doi.org/10.55606/protasis.v2i1.86

Solihah, S. N., Nurislamiah, S., & Kurniawan, A. F. (2024). Konsep Merdeka Belajar dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Aliran Esensialisme. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 12(1), 110–117. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v12i1.13318

Swastoko, S. (2022). Relevansi Filsafat Pendidikan Modern Terhadap. 4(September), 77–94.

Taufan, J., & Mazhud, F. (2016). Kebijakan-Kebijakan Kepala Sekolah Dalam Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Di Sekolah X Kota Jambi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(1). https://doi.org/10.17509/jpp.v14i1.3213

Tolchah, M. (2020). Implikasi Filsafat Pendidikan dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Perspektif Kuntowijoyo. Fikrotuna, 11(01). https://doi.org/10.32806/jf.v11i01.3937

Windayani. (2023). Pemikiran Filosofis Pendidikan Islam (Rekontruksionisme). Wibawa : Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 63–76. https://doi.org/10.57113/wib.v3i1.279

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

We’u, G., & Pali, A. (2024). IMPLEMENTATION OF FLEXIBLE EDUCATION IN THE PERSPECTIVE OF ESSENTIALISM EDUCATION PHILOSOPHY. JP (Jurnal Pendidikan) : Teori Dan Praktik, 9(2), 136–141. https://doi.org/10.26740/jp.v9n2.p136-141
Abstract views: 12 , PDF Downloads: 6