Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Peran Kecerdasan Emosi terhadap Quarter Life Crisis pada Mahasiswa Tingkat Akhir

Abstract

Abstract: Final year students enter the developmental age of young adults. Individuals who enter young adulthood will face various problems in completing studies and other problems. Individuals can experience a quarter-life crisis which is characterized by emotional responses such as feelings of panic, helplessness, instability, anxiety, depression and even depression. This can be influenced by various causes, one of which is emotional intelligence. The purpose of this study was to examine the role of emotional intelligence on the quarter life crisis in final year students. Data were obtained from a sample of 125 final year students using purposive and simple random techniques. The instruments used for data collection are the quarter life crisis scale and the emotional intelligence scale. Data were analyzed using simple linear regression method. The results of the study found that emotional intelligence played a significant role in the quarter life crisis in final year students. Aspects of emotional intelligence, are self-motivation, empathy and social skills play a role in the quarter-life crisis. Meanwhile, aspects of self-awareness and self-regulation do not play a role in the quarter life crisis.

Abstrak: Mahasiswa tingkat akhir masuk dalam perkembangan usia dewasa muda. Individu yang memasuki usia dewasa muda akan menghadapi berbagai permasalahan dalam penyelesaian studi maupun masalah lainnya. Individu dapat mengalami quarter-life crisis yang ditandai dengan respon emosional seperti perasaan panik, tidak berdaya, tidak stabil, kecemasan, tertekan bahkan depresi. Hal tersebut dapat dipengaruhi oleh berbagai penyebab salah satunya kecerdasan emosi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji peran kecerdasan emosi terhadap quarter life crisis pada mahasiswa tingkat akhir. Data diperoleh dari sampel sebanyak 125 mahasiswa tingkat akhir menggunakan teknik purposive dan simple random. Instrumen yang digunakan untuk pengambilan data adalah skala quarter life crisis dan skala kecerdasan emosi. Data dianalisis menggunakan metode regresi linier sederhana. Hasil penelitian menemukan bahwa kecerdasan emosi berperan signifikan terhadap quarter life crisis pada mahasiswa tingkat akhir.

Keywords

Quarter life crisis, kecerdasan emosi, mahasiswa tingkat akhir, final year studentss, emotional intelligence

PDF

References

  1. Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469.
  2. Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.
  3. Armstrong, A. R., Galligan, R. F., & Critchley, C. R. (2011). Emotional intelligence and psychological resilience to negative life events. Personality and Individual Differences, 51(3), 331-336. DOI : 10.1016/j.paid.2011.03.025
  4. Arsalan, Y. (2014). Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Kecemasan Menghadapi Ujian Akhir Nasional pada Siswa Kelas 3 SMP di Kota Banda Aceh. ETD Unsyiah.
  5. Atwood, J. D., & Scholtz, C. (2008). The quarter-life time period: an age of indulgence, crisis or both? Contemp Fam Ther, 30, 233-250.
  6. Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) 1. Psicothema, 13-25.
  7. Black, A. S. (2010).“Halfway between somewhere and nothing”: A exploration of the quarter-life crisis and life satisfaction among graduate students. University of Arkansas.
  8. Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students. The Spanish journal of psychology, 9(1), 45-51.
  9. Felix, T., Marpaung, W., & El Akmal, M. (2019). Peranan Kecerdasan Emosional Pada Pemilihan Strategi Coping Pada Mahasiswa yang Bekerja. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 8(1), 39-56.
  10. Fikry, T. R. (2017). Kecerdasan Emosional dan Kecemasan Mahasiswa Bimbingan Skripsi di Universitas Syiah Kuala. Jurnal konseling Andi Matappa, 1(2), 108-115.
  11. Fischer, K, (2008). Ramen Noodles, Rent and Resumes : An After-College Guide to Life. California : Super College LLC.
  12. Habibie, A., Syakarofath, N. A., & Anwar, Z. (2019). Peran Religiusitas terhadap Quarter-Life Crisis (QLC) pada Mahasiswa. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 5(2), 129-138.
  13. Hayati, A. (2019). Hubungan antara kecerdasan spiritual dengan quarter-life crisis: Studi deskriptif pada mahasiswi Jurusan Tasawuf dan Psikoterapi semester VIII tahun 2019 (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
  14. Hurlock, E. B. (2002). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. (Alih Bahasa : Istiwidiyanti dan Soedjarwo). Jakarta : Airlangga.
  15. Goleman, D. (2009). Kecerdasan emosional: Mengapa EI lebih penting daripada IQ. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama
  16. Krismawati, Y. (2018). Teori Psikologi Perkembangan Erik H. Erikson dan Manfaatnya Bagi Tugas Pendidikan Kristen Dewasa Ini. KURIOS (Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen), 2(1), 46-56.
  17. Landa, J. M. A., López-Zafra, E., De Antoñana, R. M., & Pulido, M. (2006). Perceived emotional intelligence and life satisfaction among university teachers. Psicothema, 18, 152-157.
  18. Lolaty, H. A., Tirgari, A., & Fard, J. H. (2014). Emotional intelligence and related factors in medical sciences students of an Iranian university. Iranian journal of nursing and midwifery research, 19(2), 203.
  19. Magnano, P., Craparo, G., & Paolillo, A. (2016). Resilience and Emotional Intelligence: which role in achievement motivation. International Journal of Psychological Research, 9(1), 9-20.
  20. Murphy, M. (2011). Emerging adulthood in Ireland: Is the quarter-life crisis a common experience?. Thesis Dublin Institute of Technology.
  21. Mutiara, Y. (2018). Quarterlife Crisis Mahasiswa BKI Tingkat Akhir. Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
  22. Nash, R.J., & Murray, M.C., (2010). Helping College Students Find Purpose : The Campus Guide to Meaning-Making. San Fransisco : Jossey Bass.
  23. Novia, L. A. C. (2019). Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Resiliensi pada Mahasiswa yang Sedang Mengerjakan Tugas Akhir. (Doctoral dissertation, Unika Soegijapranata Semarang).
  24. Pinggolio, J. P. R. V. (2015). Development and validation of quarter life crisis scale for Filipinos (Doctoral dissertation, De La Salle University-Dasmariñas).
  25. Riewanto, A. (2003). Skripsi Barometer Intelektualitas Mahasiswa. Jakarta: Suara Merdeka.
  26. Robbins, A., Wilner, A. (2001). Quarterlife Crisis: The Unique Challenges of Life in Your Twenties. New York: Tarcher Penguin.
  27. Robinson, O. C., Wright, G. R., & Smith, J. A. (2013). The holistic phase model of early adult crisis. Journal of adult development, 20(1), 27-37.
  28. Rossi, N. E., & Mebert, C. J. (2011). Does a quarterlife crisis exist?.The Journal of genetic psychology, 172(2), 141-161.
  29. Roy, B. (2013). Emotional Intelligence Emotional intelligence and academic achievement motivation among adolescents: a relationship study. Researchers World, 4(2), 126.
  30. Saputra, V., A. (2013). Pengaruh Internal Locus of Control dan Kecerdasan Emosi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 1(2).
  31. Schneider, T. R., Lyons, J. B., & Khazon, S. (2013). Emotional intelligence and resilience. Personality and Individual Differences, 55(8), 909-914.
  32. Sharma D. (2012) Emotional Intelligence, Home Environment and Problem Solving Ability of Adolescents: Indian Streams Research Journal, Vol.1 (5), 1-4
  33. Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Untuk Penelitian Yang Bersifat: Eksploratif, Enterpretif, Interaktif Dan Konstruktif. Bandung: Alfabeta.
  34. Syaputra, Y. D., & Monalisa, M. (2018). Kontribusi Kecerdasan Emosional terhadap Interaksi Sosial Mahasiwa. Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan, 1(1), 29-34.
  35. Tanner, J.L., Arnett, J.J, Leis, J.A, (2008). Emerging Adulthood: Learning and Development During the First Stage of Adulthood. Chapter 2 (pp.34-67). In M.C Smith & N. DeFrates-Densch (Eds.), Handbook of research on adult development and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  36. Utami, S. (2020). Hubungan Antara Keberfungsian Keluarga Dengan Konsep Diri Siswa SMA Negeri 6 Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).