Cognitive Function of Junior Junior school students in Solving Geometry Problems Based On Verbalizer and Visualizer Cognitive Style

Authors

  • Paramita Intan Departement of Mathematics, Universitas Negeri Surabaya
  • Ika Kurniasari Departement of Mathematics, Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jppms.v5n1.p1-9

Abstract

Abstrak ” Pada penelitian ini, peneliti ingin mengeksplorasi bagaimana fungsi kognitif siswa SMP dalam menyelesaikan masalah geometri ditinjau dari gaya kognitif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan fungsi kognitif siswa SMP menyelesaikan masalah geometri ditinjau dari gaya kognitif yakni gaya kognitif verbalizer dan visualizer. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif dan menggunakan dua siswa SMP kelas IX di Surabaya sebagai responden yang masing-masing memiliki gaya kognitif verbalizer dan visualizer. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa PRM bergaya kognitif verbalizer berada pada level ketiga (berpikir rasional abstrak) dari fungsi kognitif rigorus mathematical thinking dan subjek telah menerapkan semua fungsi kognitif pada level pertama dengan indikator yang menonjol yaitu pembandingan dimana subjek mencari karakteristik yang sama dan berbeda antara persegi dan persegi panjang dalam menyelesaikan masalah geometri. Sedangkan siswa LDH bergaya kognitif visualizer berada pada level ketiga (berpikir rasional abstrak) dari fungsi kognitif rigorus mathematical thinking dan hanya menerapkan sebagian besar fungsi kognitif pada level pertama dalam menyelesaikan masalah geometri dengan indikator yang menonjol yaitu visualisasi dimana subjek memberikan simbol pada gambar bangun yang disajikan dalam menyelesaikan masalah geometri.


Kata kunci: Fungsi kognitif, Gaya kognitif, Masalah geometri, Verbalizer, Visualizer.


Abstract ” In this article, we explore how the cognitive function of junior junior school students in solving geometry problems based on cognitive style. The purpose of this study was to describe the cognitive functions of junior junior school students solving geometry problems reviewed from verbalizer and visualizer cognitive style. The research method used in this research is descriptive qualitative research. This research used two students of IX grade in Surabaya as respondents who each student have a cognitive style of verbalizer and visualizer. The results of this study indicate that PRM students with cognitive verbalizer style are at the third level (abstract rational thinking) of the cognitive function rigorous mathematical thinking and the subject has applied all cognitive functions at the first level with a prominent indicator is comparison where the subject looks for the same and different characteristics between square and rectangle in solving geometry problems. Whereas LDH students with cognitive visualizer style is at the third level (abstract rational thinking) of cognitive function rigorous mathematical thinking and apply most cognitive functions
at the first level with a prominent indicator is visualization where the subject provides symbols on the image in solving geometric problems.


Keywords: Cognitive function, Cognitive style, Geometry problems, Verbalizer, Visualizer.

References

Aan, Etika K, Yustika N. 2020. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Rigorous Mathematical Thinking ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis dan Gaya Belajar Matematis. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Volume 13 Nomor 1 Tahun 2020.

Detlev Leutner, Jan L. Plass. 2000. Measuring Learning Styles with Questionnaires Versus Direct Observation of Preferential Choice Behavior in Authentic Learning Situations: The Visualizer/Verbalizer Behavior Observation Scale (VV-BOS). Jerman.

Fitriyani, and Khasanah. 2017. Student's rigorous mathematical thinking based on cognitive style. Journal of Physics: Conference Series.

Hendrayana, Aan. 2017. "Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Rigorous Mathematical Thinking (RMT) terhadap Pemahaman Konseptual Matematis Siswa SMP. http://journal.uny.ac.id/index.php/jrpm.

Jaunuddin. 2016. "Tesis: Profil Berpikir Aljabar Siswa SMP kelas Terpisah dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Kinard, J.T. dan Kozulin, A. 2008. Rigorous Mathematical Thinking: Conseptual Formation in the Mathematics Classroom. New York: Cambridge University Press.

Komarudin. 2014. Proses Berpikir Kreatif Siswa SMP dalam Pengajuan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa: (Studi Kasus pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Sukaharjo Tahun Pelajaran 2012/2013). Surakarta: Universitas Negeri Sebelas Maret.

Lumbantoruan, Manaek. 2010. Pengaruh Strategi Pengorganisasian Pembelajaran dengan Gaya Kognitif Spasial Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Kelas XI IPA Pada Pokok Bahasan lkatan Kimia. Medan: Universitas Negeri Medan.

Nouchi R, Kawashima R. 2014. Improving Cognitive Function from Children to Old Age: A Systematic Review of Recent Smart Ageing Intervention Studies. Hindawi Publishing Corporation Advances in Neuroscience.

Rezeki, Robby. Sitompul, Harun. Situmorang, Julaga. 2020. The Effect of Learning Strategies and Cognitive Styles on Learning Outcomes of Mathematics after Controlling Intelligence. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal 1151-1163.

Siswono, Tatag Yuli Eko. 2019. Paradigma Penelitian Pendidikan: Pengembangan Teori dan Aplikasi Pendidikan Matematika. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

White, R. H Coop & Kinnard. 2001. Psychological Concept in The Classroom. New York: Harper & Row Publisher.

Widodo, Bangkit Joko. 2016. "Analisis Epistemic Cognition Peserta Didik dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent Kelas XI SMA Negeri 1 Karanganam Tahun Ajaran 2015/2016." 18.

Wulandari, Fitria. 2015. "Profil Fungsi Kognitif Siswa Kelas V Sd Berkemampuan Matematika Rendah Dalam Memecahkan Masalah."
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo 116.

Downloads

Published

2021-06-08
Abstract views: 289 , PDF Downloads: 198