Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.26740/jpus.v9n2.p41-46Keywords:
anak sekolah dasar, peran orang tua, Pembentukan karakterAbstract
This study aims to evaluate the significant contribution parents make to their children's character development in elementary school. Children's character development at this age is significantly influenced by their home environment, particularly through parent interactions and parenting approaches. Reviewing pertinent studies on the connection between children's character development and parental roles was the study methodology employed. The findings of the study demonstrate that parents can inculcate virtues like discipline, responsibility, honesty, and empathy in their children by actively educating them through monitoring, effective communication, or positive behavior. Furthermore, it has been demonstrated that parental involvement in educational activities at home and at school can improve kids' social skills, such as their capacity for peer interaction and cooperation. In conclusion, as parents have a significant and undeniable influence on the character development of elementary school pupils, further active parental involvement is needed to support children's better character development in the future.
References
Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya pendidikan karakter pada anak
sekolah dasar di zaman serba digital.
Darmawanti, R. R. (2023). Pola Asuh Orangtua Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini.
IJIGAEd: Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education, 3(2), 64-78.
Farhatilwardah, F., Hastuti, D., & Krisnatuti, D. (2019). Karakter sopan santun remaja: Pengaruh
metode sosialisasi orang tua dan kontrol diri. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 12(2), 114-
125.
Hamid, S. I., Dewi, D. A., Fakhrudin, A. M., Setianingsih, E., & Putri, F. W. (2021). Pentingnya Peran
Orang Tua dalam Membentuk Karakter Anak sebagai Generasi Penerus Bangsa. Aulad:
Journal on Early Childhood, 4(3), 143-149.
Kartini, D. (2020). Pola asuh dan perkembangan karakter anak. PT Gramedia Pustaka Utama.
Kurnia, R., Lismayani, A., & Ilyas, S. N. (2024). Peran Orang Tua dalam Membentuk Karakter Anak Di
Era Digital. Jurnal Hasil-Hasil Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 36-40.
Marzuki, G. A., & Setyawan, A. (2022). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan,
Bahasa Dan Budaya, 1(4), 53-62.
Megiati, Y. E., Lestari, F. A. P., & Pratiwi, N. K. (2019). Peran Orang Tua dan Guru dalam
Meminimalisir Pengaruh Media Elektronik Televisi Terhadap Perkembangan Anak Sekolah
Dasar. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 2(03), 294-300.
Prabowo, S. H., Fakhruddin, A., & Rohman, M. (2020). Peran orang tua dalam pembentukan karakter
anak di masa pandemi covid-19 perspektif pendidikan islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal
Pendidikan Islam, 11(2), 191-207.
Rosikum, R. (2018). Pola Pendidikan Karakter Religius pada Anak melalui Peran Keluarga. Jurnal
Kependidikan, 6(2), 293-308.
Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai
karakter anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 100.
Syahroni, S. (2017). Peranan orang tua dan sekolah dalam pengembangan karakter anak didik. Jurnal
Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 6(1), 13-28.
Sari, S. L., Devianti, R., & NUR’AINI, S. A. F. I. T. R. I. (2018). Kelekatan orangtua untuk
pembentukan untuk pembentukan karakter anak. Educational guidance and counseling
development journal, 1(1), 16-31.
Suparno, S. (2019). Peran orang tua dalam pendidikan karakter anak usia dini. Pustaka Pelajar
Suryawan, I. (2018). Seni rupa dan pendidikan karakter. Media Cipta.
Wahib, A. W. A. (2014). Konsep orang tua dalam membangun kepribadian anak. Jurnal Paradigma
Institut, 1(1).
Wahyudi, A. (2021). Kolaborasi sekolah dan orang tua dalam pembentukan karakter anak. Alfabeta.
Wahyuni, I. W., & Putra, A. A. (2020). Kontribusi peran orangtua dan guru dalam pembentukan
karakter Islami anak usia dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 30-37.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 alvina hidayati, Ade Cyntia Pritasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Abstract views: 32
,
PDF Downloads: 26



