The Influence of MONAGEN Games (Monopoly of Exogenous Power) on Students' Learning Interests Class X IPS SMAN 12 Jakarta
DOI:
https://doi.org/10.26740/jpus.v9n2.p60-74Keywords:
Media Pembelajaran, Permainan MONAGEN, Minat Belajar, SiswaAbstract
This research aims to find out the influence of MONAGEN games on students' learning interest class X IPS SMAN 12 Jakarta. This research uses quasi-experimental research methods with the Nonequivalent Control Group Design design. The sampling techniques in this study used Purposive Sampling. The samples used in this study, namely class X IPS 3 as an experimental class given MONAGEN game treatment and class X IPS 1 as a control class given PowerPoint treatment. These research instruments include: student learning interest instruments (Pre-Test & Post-Test), MONAGEN game (X), and observation sheets of student learning interest. Analytical techniques used in this research, namely instrument tests, tests as data analysis requirements, and data analysis tests. Research instruments are declared valid and realable, and the data is declared normal and homogeneous. Based on the results of the study showed that there was a significant influence of MONAGEN games on students' learning interests in class X IPS SMAN 12 Jakarta. The average post-test acquisition of experimental classes was 82% by category " Excellent " and the control class by 76% by category " Very Good ". Analysis of the data using the Independent Sample T-Test test obtained that the significance level (Sig.) of 0.025 due to significance smaller than 0.05 (0.025 < 0.05), then Ho was rejected and Ha was accepted. The influence of student interest in learning "Very Good" in class X IPS SMAN 12 Jakarta after using the MONAGEN game in geography learning.
References
Adam, S., & Syastra, M. T. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, Volume 3 No 2, ISSN 2337-8794
Amalia, M. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Monopoli Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS di Kelas V MIN 29 Kabupaten Bireuen. Skripsi, UIN AR-RANIRY
Chusniyah, I., Dewi, N. R., Pamelasari, S. D. (2016). Keefektifan Permainan Monopoli Berbasis Science Edutaiment Tema Tata Surya Terhadap Minat Belajar Dan Karakter Ilmiah Siswa Kelas VIII, Unnes Science Education Journal: Universitas Negeri Semarang, 5 (2)
Darmawan, R., & Muhroji. (2015). Pengaruh Minat Belajar Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 01 Wonolopo Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi, Universitas Muhammaiyah Surakarta
Dina, O. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pokok Bahasan Dimensi Dua Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI SMK Al-Inabah Ponorogo. Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Fandani, P. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Aplikasi Pahamify Terhadap Hasil Belajar Kognitif Mata Pelajaran Geografi Kelas XII IPS SMAN 31 Jakarta. Skripsi thesis, Repository UNJ: Universitas Negeri Jakarta.
Irawati, M. (2018). Profil Minat Belajar dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Kelas VII I SMP Negeri 5 Yogyakarta Pada Pokok Bahasan Penyajian Data Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Kahoot. Skripsi thesis, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online. https://kbbi.web.id
Marinda, Y. A. (2017). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Menjahit Gaun Pada Siswa Kelas X Jurusan Tata Busana Di SMK Diponegoro Yogyakarta. Skripsi thesis, Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105
Nofrion, N. (2018). Karakteristik Pembelajaran Geografi Abad 21. INA-Rxiv. https://osf.io/preprints/inarxiv/kwzjv/
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah.
Prayogo, B. A. (2017). Pengembangan Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Siswa Kelas II SDN Langensari 02 Kecamatan Ungaran Barat. Skripsi thesis, FIP PAUD, Universitas Negeri Semarang
Sartikaningrum, R. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Akuntansi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Program Keahlian Akuntansi SMK Negeri 1 Tempel. Skripsi, FE Pendidikan Akuntasi, Universitas Negeri Yogyakarta
S., Moch. Arief. (2009). Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual OHP Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS SMP Negeri 106 Jakarta, Skripsi Thesis, Repository UNJ: Universitas Negeri Jakarta.
Setiawan, A., & Sutedjo, A. (2016). Pengembangan Media Permainan Monopoli Pada Materi Pokok Persebaran Flora Dan Fauna Di Indonesia Dan Dunia Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS Di SMA Negeri 4 Sidoarjo Tahun Ajaran 2016/2017. FISH, Pendidikan Geografi, Universitas Surabaya
Silabus Kelas X Mata Pelajaran Geografi.
Siskawati, M., Pargito, & Pujiati. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Untuk Meningkatkan Minat Belajar Geografi Siswa. Jurnal Studi Sosial, FKIP, Universitas Lampung, 4(1)
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Surat Keputusan Bersama Empat Menteri (Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, dan Menteri Dalam Negeri) Tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran Di Masa Pandemi Coronavirus Disease 19 (Covid-19).
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Utami, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament Terhadap Minat Belajar Geografi Siswa SMA. JURNAL SWARNABHUMI?: Jurnal Geografi Dan Pembelajaran Geografi, Pendidikan Geografi, Universitas Lampung, 3(2). https://doi.org/10.31851/swarnabhumi.v3i2.2597
Widiyanti, R., & Ulfa, F. (2019). Penerapan Permainan Monopoli Digital Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Pada Materi Operasi Hitung Bilangan Cacah. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), Universitas Islam Malang, 5(2), http://dx.doi.org/10.33474/jpm.v5i2.29
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Iqbal Aldiansyah, Aris Munandar, Rayuna Handawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Abstract views: 23
,
PDF Downloads: 17



