Peran E-Service Quality, Kemudahan, Kepuasan dalam Membentuk Niat Beli Ulang Konsumen Lazada

Authors

  • Dhimas Bagus Dwicahyanto Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jim.v8n4.p1247-1256

Keywords:

e-service quality, ease, consumer satisfaction, repurchase intention.

Abstract

Lazada is a market leader of e-commerce in Shout-East Asia. This study aims to analyze and discuss the effect of the e-service quality and eases on the repurchase intention through satisfaction. This study uses college students aged 18-25 years as respondents, which have purchased Lazada at least once, and their last purchase is in the last one month. The sampling method is non-probability sampling using a snowball sampling technique. The number of samples is 220 respondents. Data were collected by an online questionnaire and analyzed using AMOS. The result of this study indicates that e-service quality and ease have a significant effect on satisfaction and repurchase intention.

References

A., Parasuraman, Valarie A. Zeithaml & Malhotra Arvind. (2005). A Multiple-Item Scale for Assessing. Journal of Service Research, Volume 7, No. X.
Abid, M.M.F., & P, Dinalestari. (2019). Pengaruh E-Security dan E-Service Quality Terhadap E-Repurchase Intention Dengan E-Satisfaction Sebagai Variabel Intervening Pada Konsumen E-Commerce Lazada di Fisip Undip. Diponegoro Journal Of Social And Politic, 1-8.
APJII. (2018). Hasil Survei Penetrasi dan Perilaku Pengguna Internet Indonesia 2018. (https://apjii.or.id/survei, diakses pada 20 Oktober 2019 jam 11:00)
Basu, Swastha DH. & Irawan. (2008). Manajemen Pemasaran Modern. Edisi Kedua. Yogyakarta: Liberty Offset.
Basyar, K., & Sanaji. (2016). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Manfaat Terhadapniat Beli Ulang Secara Online Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening. BISMA : Bisnis dan Manajemen, 8 (2), 204-217.
Berry, L.L, Parasuraman, A. and Zeithaml V. (1994). Improving Service Quality in America : Lessons Learned, Academy of Management Executive.
Bitner, Mary Jo, Zeithaml, Valarie A. (2003). Services Marketing. Edisi Ketiga. Boston MCGraw-Hill.
CNN Indonesia. (2019). Netizen Indonesia Paling Gemar Belanja Online. CNN. (https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20190201173813-185-365769/netizen-indonesia-paling-gemar-belanja-online, diakses pada 20 Agustus 2019 jam 12:45)
Chien-Chung Tu., Kwoting Fang., dan Chwen-Yea Lin. (2012). Perceived Ease of Use, Trust, and Satisfaction as Determinants of Loyalty in e-Auction Marketplace. Journal Of Computers. Vol. 7 (3): pp 645-652
Engel, J. F, et al. (1995). Perilaku Konsumen. Edisi Keenam. Jilid Kedua. Penerjemahan oleh F.X. Budiyanto. Jakarta: Binarupa Aksara.
Ghozali, Imam. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang : Badan Penerbitan Universitas Diponegoro.
ICSA. (2017). Winner ICSI 2017. (http://icsa-indo.com/winner/icsa_2017.html, diakses pada 14 Maret 2017 jam 10:30)
Juniwati. (2015). Pengaruh Perceived Ease of Use, Enjoyment dan Trust Terhadap Repurchase Intention dengan Customer Satisfaction Sebagai Intervening pada Belanja Online (Studi Pada Mahasiswa Universitas Tanjungpura Pontianak), Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan, 4 (1), 140-156.
Kotler, Philip dan Gray Amstrong. (2004). Dasar-dasar pemasaran jilid 1. Edisi kesembilan. Terjemahan Drs. Alexandre Sindoro. Jakarta : PT. Indeks.
Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. (2009). Manajemen Pemasaran. Edisi Ketiga belas. Jakarta: Erlangga.
Lestari, S.W.A. (2019). Pengaruh Kemudahan Penggunaan Dan Keamanan Bertransaksi Online Melalui Aplikasi Shopee Terhadap Minat Pembelian Ulang Konsumen (Studi Pada Mahasiswa Administrasi Bisnis Angkatan 2015 2017 Universitas Mulawarman). eJournal Administrasi Bisnis, 7 (1), 262-275.
Lupiyoadi, Rambat dan A. Hamdani. (2008). Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi Kedua. Jakarta: Salemba Empat
Malhotra, N.K. (2009). Riset Pemasaran, Edisi keempat, Jilid 1, PT Indeks, Jakarta.
Marzuki, Yunnie. (2017). Lazada Indonesia celebrates its 5th anniversary. (https://www.digitalnewsasia.com/business/lazada-indonesia-celebrates-its-5th-anniversary, diakses pada 14 Maret 2017 jam 11.00)
Nusaresearch. (2018). Situs Marketplace Mulai Mendominasi Pasar E-Commerce di Indonesia. (https://nusaresearch.net/public/index/index/redirect/_public_index_public-survey, diakses 17 Maret Jam 15:30)
Palma, M.A., & Andjarwati, A.L. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Kemudahan, Dan Harga Terhadap Niat Beli Ulang Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Pelanggan Produk Fashion Melalui Toko online di Surabaya). Jurnal Riset Ekonomi dan Manajemen, 16, 84-104.
Pateli, A., Pappas, I., GIannakos, M., & Chrissikopoulos, V. (2014). Moderating Effects of Online Shopping Experience on Customer Satisfaction and Repurchase Intentions. International Journal of Retail & Distribution Management.
Purba, A.F.P., Nugraha, H.N., & Nurseto, S. (2015). Pengaruh E Service Quality Dan Product Quality Terhadap Intent to Online Repurchase Melalui E Satisfaction Sebagai Variabel Intervening, Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis.
Setyaningsih, Oktania. (2014). Pengaruh Persepsi Kualitas Layanan E-commerce Terhadap Kepuasan Pelanggan, Kepercayaan, dan Loyalitas Pada Produk Fashion, Jurnal Bisnis dan Manajemen, Vol 14 No 2.
Siregar, Boyke P. (2016) Pertumbuhan Aplikasi Lazada Capai 500 Persen. (https://www.wartaekonomi.co.id/read96804/pertumbuhan-aplikasi-lazada-capai-500-persen, diakses pada 15 Maret 2017 jam 09.30)
Sobel, M. E. (1982). Asymptotic Confidence Intervals for Indirect Effects in Structural Eequation Models. In S. Leinhardt (Ed.), Sociological Methodology. Washington DC: American Sociological Association.
Sumarwan, Ujang. (2014). Perilaku Konsumen Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Swastika, Vanessa M. (2015). Perkembangan Teknologi di Indonesia. (https://www.kompasiana.com/vanessams/55547634b67e615e14ba545b/perkembangan-teknologi-di-indonesia, diakses pada 13 Maret 2017 jam 10.30)
Top Brand Award. (2018). Top Brand Index Situs Toko Online. (https://topbrand-award.com, diakses pada 17 Agustus 2018 jam 12:00)
Trusted Company. (2018). Trusted Company E-commerce. (https://trustedcompany.com, diakses pada 23 Juli 2018 jam 12:30)
Tuan, M. N. (2012). Effect of Service and Price Fairness on Student Satisfaction. International Journal of Business and Social Science Vol. 3 No. 19;132-150
Venturebeat. (2013). Samwer brothers-backed Lazada nabs $100M to be the ˜Amazon of Southeast. (https://venturebeat.com/2013/06/20/lazada-funding/, diakses pada 13 Maret 2017 jam 10.45)
Yusuf, Oik. (2014). Pengguna Internet Indonesia Nomor Enam Dunia. (https://tekno.kompas.com/read/2014/11/24/07430087/Pengguna.Internet.Indonesia.Nomor.Enam.Dunia, diakses pada 1 Januari 2019).

Downloads

Published

2020-07-26

How to Cite

Dwicahyanto, D. B. (2020). Peran E-Service Quality, Kemudahan, Kepuasan dalam Membentuk Niat Beli Ulang Konsumen Lazada. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(4), 1247–1256. https://doi.org/10.26740/jim.v8n4.p1247-1256

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 926 , PDF Downloads: 1138 , PDF Downloads: 0