Implemetasi Model Pembelajaran Teams Games Tournamen (TGT) Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dan Pilar Anti Kekerasan
DOI:
https://doi.org/10.26740/jppms.v9n1.p28-38Abstract
This study aims to increase the mathematics learning interest of Grade X-G students at MAN Kota Pasuruan in the topic of statistics through the implementation of the Teams Games Tournament (TGT) learning model. This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted in four cycles, covering the subtopics of Data Presentation, Measures of Central Tendency, Measures of Position, and Measures of Dispersion. The instruments used included a learning interest questionnaire, observation sheets, and documentation. The indicators of learning interest refer to Slameto's theory (2010), which includes feelings of enjoyment, interest, acceptance, and involvement. The results showed an increase in students’ learning interest from 55% in the pre-cycle to 87% in the fourth cycle. Thus, the TGT model has proven effective in enhancing students' interest in learning and can indirectly foster positive character values aligned with anti-violence principles, such as emotional regulation, tolerance, empathy, sportsmanship, and peaceful conflict resolution. Therefore, TGT can serve as an innovative alternative learning strategy for teaching statistics within the Merdeka Curriculum.References
Armin, R. and Astuti, A. (2021). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (tgt) terhadap motivasi belajar matematika siswa kelas iv sd negeri 12 gu. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 178-18 https://doi.org/10.55340/japm.v7i2.455
Avia, E., Handayani, T., & Kristiono, N. (2024). Meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ips menggunakan model pembelajaran teams game tournament (tgt) di sekolah menengah pertama. PTK Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 475-486. https://doi.org/10.53624/ptk.v4i2.407
Ekawati, B. N., Sarjana, K., Hayati, L., Soeprianto, H. (2023). Analisis Kemampuan Komunikasi Statistis di Tinjau dari Gender Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 22 Mataram Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 1185-1190
Kunandar. 2008. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Tindakan Kelas Profesi Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Husnaidah, M., Hrp, M. S., & Sofiyah, K. (2024). Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(12), 41-47.
Hidayah dan Sari, "Application of cooperative learning type teams games tournament (TGT) to increase the student’s activity," (2020) doi:10.1063/5.0000522
Isrok'atun, & Rosmala, A. (2018). Modelmodel Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT Bumi Aksara
Maharani, S., Yantoro, Khoirunnisa, & Putra, D. I. (2024). Konsentrasi dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Muara Pendidikan, 9(1), 229-236. Retrieved from https://ejournal.ummuba.ac.id/index.php/mp
Marni, & Pasaribu, L. H. (2021). Peningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kemandirian Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1902-1910.
Mira, A. S., Nuhamara, Y. T., Bima, S. A., Taunu, E. S., & Ndakularak, I. L. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Matematika di Kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan Menggunakan Model Discovery Learning. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 46-56.
Mulyan, E. T., Wahyuningsih, S. D., Murtiyasai, B., & Setyaningsih, N. (2024). Penerapan Pembelajaran Aktif Berbasis Proyek Dalam Mengajarkan Konsep Statistika di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 337-350.
Nurhaedah, Sahabuddin, S., & Mutmainnah, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Terhadap Kerjasama Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Gowa. Pinisi Journal of Education, 2(5), 290-305.
Pramita, A. R. (2024). Permasalahan Dalam Pembelajaran Kurangnya Minat Belajar. Jurnal Pendidikan Sosial dan Konseling, 2(3).
Pratiwi, N. and Sukanti, S. (2018). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (tgt) untuk mengingkatkan aktivitas belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20171
Randi, R. (2024). Penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (tgt) terhadap hasil belajar ppkn peserta didik kelas x ipa 1 sma negeri 3 pontianak. Satya Widya, 39(2), 87-96. https://doi.org/10.24246/j.sw.2023.v39.i2.p87-96
Salsabila, N. and Setyaningrum, W. (2019). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis game: statistics in arctic. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 1(1), 13-25. https://doi.org/10.29303/jm.v1i1.1248
Slameto. (2010). Belajar & Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Sianipar, T. (2025). Penerapan Model Kooperatif TGT pada Mata Pelajaran Agama Islam untuk Meningkatkan Sikap Kerjasama dalam Diskusi di Sekolah. ANALYSIS: Journal of Education, 3(1), 171-177.
Suyitno, A. 2004. Dasar-dasar & Proses Pembelajaran Matematika I. Semarang: UNNES
Teladaningsih, O., Mawardi, M., & Huliana, I. (2019). Implementasi model pembelajaran teams games tournament meningkatkan keterampilan kolaboratif peserta didik kelas 4 sd. Pendas Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.23969/jp.v4i1.1530
Teranikha, E., Fatonah, S., & Saputro, S. (2024). Penggunaan model teams games tournament untuk meningkatkan keaktifan siswa pada mata pelajaran matematika. Jurnal Inovasi Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (Jiepp), 4(1), 24-29. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i1.367
Yanizon, A., & Purba, N. (2017). Hubungan Antara Sikap Orang Tua Dengan Minat Belajar Siswa (Relationship Between Attitudes Of Parents With Student Learning). Jurnal Kopasta, 4(1), 1-6.
Zafi, "The Role of Anti-Violence Education in Creating a Safe Learning Environment: A Study at Pondok Pesantren Modern Selamat Kendal," Edukasia islamika (2024) doi:10.28918/jei.v9i2.9086
Downloads
Published
Issue
Section
Abstract views: 17
,
PDF Downloads: 23





