Pendidikan Yang Membebaskan Dalam Bingkai Filosofi Ki Hajar Dewantara Dan Pancasila

Authors

  • Silvia Fajar Maulani Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpus.v9n1.p23-30

Keywords:

Pendidikan, Filosofi Ki Hajar Dewantara, Pancasila

Abstract

The purpose of this research is to analyze the concept of liberating education in the frame of Ki Hajar Dewantara's philosophy and Pancasila values and its relevance in building the character and identity of the Indonesian nation. The research method used in this research is qualitative with the type of Library Research by exploring scientific articles and journals related to Ki Hajar Dewantara's thoughts. The results show that liberating education, which is based on Ki Hajar Dewantara's philosophy and Pancasila values, is able to build the character of students who are independent, nationalist, and have a personality in accordance with the identity of the Indonesian nation. Liberating education, which draws inspiration from Ki Hajar Dewantara, emphasizes respect for each person's uniqueness, individual liberty, and freedom of thought. This is consistent with Pancasila values, which form the basis of an equitable and moral Indonesian educational system.

References

Alfiah, S. M., & Anwar, L. (2024). Entitas dan Identitas Pancasila pada Perwujudan Pembelajaran Berbasis Profil Pelajar Pancasila Abad Ke-21di SMP Negeri 1 Dau Kabupaten Malang. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(8).

Budiwati, R., & Fauziati, E. (2022). Merdeka Belajar dalam Perspektif Ki Hajar Dewantara. Elementa: Jurnal PGSD STKIP PGRI Banjarmasin , 4(1), 15–24.

Damarayu, N. A., & Sulianto, J. (2024). Pemikiran Ki Hajar Dewantara Dalam Konteks Memerdekakan Peserta Didik. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4).

Destiana, A., Nopriani, H., Siliani, O., Novita, W., & Annur, S. (2024). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka yang Relevan terhadap Konsep Pendidikan Ki Hajar Dewantara. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(2), 326–338.

Elisa, A., Nurjanah, Selviza, Kornelia, T., & Ermayani, U. (2024). Implementasi Pancasila sebagai Entitas dan Identitas Bangsa Indonesia dan Perwujudan Profil Pelajar Pancasila pada Pendidikan yang Berpihak pada Peserta Didik dalam Pendidikan Abad Ke-21 di SDN 96/IV Kota Jambi. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 2319–2330.

Fajri, S., & Trisuryanti, T. (2021). Gagasan Sistem Among Ki Hajar Dewantara dalam Membangun Pendidikan di Indonesia Sejak 1922 sampai dengan 2021. Tarikhuna: Journal of History and History Education, 3(1).

Fathiniah, K., & Oktarina, S. (2023). Implementasi Pancasila Sebagai Identitas Nasional Dalam Menghadapi Globalisasi. The Indonesian Journal of Politics and Policy, 5(1), 223–233.

Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631–1638.

Habsy, B. A., Mujiono, A. P., Halmahera, A. D. S., Rohmawati, L. I. S., Nikmah, L. Ai., Hilman, L., & Mariatiningsih. (2023). Menelaah Profil Pelajar Pancasila dan Perwujudannya dalam Pendidikan yang Berpihak pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 32079–32093.

Halimah, Misnawati, Lestariningtyas, S. R., & Mingvianita, Y. (2023). Implementasi Pancasila Sebagai Entitas Dan Identitas Pendidikan Abad Ke-21 Di SMAN 4 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1).

Maisaroh, S., & A’yun, D. Q. (2024). Pendidikan dalam Perspektif Ki Hajar Dewantara : Antara Kebebasan, Kemandirian, Kebudayaan. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(12).

Pratiwi, N. R. (2023). Nilai-Nilai Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara yang Terkandung pada Profil Pelajar Pancasila. National Conference For Ummah (NCU), 1(1).

Putra, A. I., Syafriani, A., Saputra, A., Permatasari, D., & Ningrum, E. D. (2024). Penerapan Pancasila Sebagai Entitas dan Identitas Bangsa Indonesia pada Pendidikan Abad 21 Melalui Perwujudan Pembelajaran Berbasis Profil Pelajar Pancasila yang Berpihak pada Peserta Didik. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(2), 3716–3723.

Putri, V. A. R., & Akhwani. (2023). Pemikiran Ki Hadjar Dewantara Tentang Pendidikan. National Conference For Ummah (NCU), 1(1).

Wiryanto, & Anggraini, G. O. (2021). Analisis Pendidikan Humanistik Ki Hajar Dewantara dalam Konsep Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 15(1), 33–45.

Yektiana, N., & Nursikin, M. (2022). Integrasi Pendidikan Nilai dalam Pembelajaran dari Segi Perspektif Ki Hajar Dewantara dan John Dewey. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1279–1284.

Yulianto, H. (2024). Disiplin Positif Pada Kurikulum Merdeka: Tinjauan Filosofi Pendidikan Menurut Ki Hajar Dewantara. JICN: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(1), 626–637.

Published

2025-04-02
Abstract views: 126 , PDF Downloads: 50