Peran Citra Merek, Harga Dan Kemasan terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan Aqua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26740/jim.v8n3.p1116-1123

Keywords:

brand image, decision of purchase, packaging, price.

Abstract

Various water products include packaging made for customers needed, one of them is an Aqua. Aqua is the main drinking product from PT. Aqua Golden Mississipi. According to Top Brand Index in 2017 until 2019, Aqua can be a brand leader of bottled water producers. This research aims to discuss images of the brand, price, and packaging for drinking water purchasing decisions of Aqua in Surabaya. The data of the study were analyzed using multiple linear regression techniques. The result out of research shows that the effects of brand image on purchase decisions but the packaging variable will not influence the purchase decision. In this research dominated effect is the variable brand image.

References

Aminati, D. (2016). Pengaruh Packaging Color, Packaging Material, Design Of Wrapper Dan Innovation Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Air Mineral Indomaret.
Berlian, K. (2007). Pengaruh Brand Image œBSF terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan di Kota Bandung.
Guntur, T. T. (2014). Pengaruh Brand Image Dan Package Terhadap Keputusan Pembelian Pada Air Minum Kemasan Merek Aqua Di Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen Universitas Medan Area.
Hustić, I., & Gregurec, I. (2015). The Influence Of Price On Customers Purchase Decision. Central European Conference On Information And Intelligent Systems,
Husaini, A. (2018). Serba-Serbi Aqua. indopress.id. (www.indopress.id/article/serbaserbi/desain-kemasan-aqua-unggulkan-ilustrasi, diakses pada Juni 2018).
Kamanda, S. V. (2015). Pengaruh Citra Merek Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Merek Aqua Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Medan Area Medan.
Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management Building Measuring and Managing Brand Equity (4th ed.). USA:Pearson Education.
Hidayat, A (2019). Bisnis Air Minum Kemassan Diprediksi Bakal Meningkat Tahun Depan. kontan.id. (https://industri.kontan.co.id/news/bisnis-air-minum-kemasan-diprediksi-bakal-meningkat-tahun-depan, diakses pada Juli 2019)
Kotler & Armstrong. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran (12th ed.). Surabaya:Erlangga.
Kotler & Keller. (2009). Manajemen Pemasaran (13th ed.). Surabaya:Erlangga.
Maulana, A. (2019). Pengaruh Merek Dan Kemasan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Teh Pucuk Harum Pada Siswa-Siswi Smkn 1 Jatisari.
McCarthy, E. J., & D, W. (2002). Dasar - dasar Pemasaran. Surabaya:Erlangga.
Murty, D. (2015). Analisis Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan Merek Pelangi Kemasan 600ml Di Semarang.
Ningsih, F., Nas, S., & Syabrus, H. (2015). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan (Amdk) Merek Aqua (Studi Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Riau).
Nofrian, D. (2016). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan (Amdk) Aqua (Survei Pada Konsumen Di Kota Padang).
Nur Hidayat, K. (2017). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Air Mineral Merek Aqua (Studi Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Oladepo, O. I. and, & Abimbola, O. S. (2015). The Influence Of Brand Image And Promotional Mix On Consumer Buying Decicion - A Study Of Beverage Consumers In Lagos State, Nigeria.
Puadah, A. S. (2015). Pengaruh Merek Dan Packaging Terhadap keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan (AMDK) Merek Aqua.
Selestio, R. (2013). Analisis Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan (Amdk) Merek Oasis (Studi Pada Konsumen Cv. Sinar Mas Murni Distributor Oasis Cabang Jakarta Selatan.
Sukotjo, H. (2016). Pengaruh Kesadaran Merek, Asosiasi Merek Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Aqua.
Surabaya, B. P. S. (2019). Jumlah Penduduk Surabaya. (https://surabayakota.bps.go.id/,diakses pada Agustus 2019)
Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran (3rd ed.). Yogyakarta:Andi.
Tjiptono, F. (2012). Service Management Mewujudkan Layanan Prima. Yogyakarta:Andi.
Topbrand-award.com. 2016. Air Minum Dalam Kemasan 2016. (https://www.topbrand-award.com/en/2016/07/air-minum-dalam-kemasan-fase-2-2016/. Diakses pada 3 Agustus 2016)
Topbrand-award.com. 2017. Air Minum Dalam Kemasan 2017. (https://www.topbrand-award.com/en/2017/07/air-minum-dalam-kemasan-fase-2-2017/. Diakses pada 3 Juli 2017)
Topbrand-award.com. 2018. Air Minum Dalam Kemasan 2018. (https://www.topbrand-award.com/en/2018/07/air-minum-dalam-kemasan-2018/. Diakses pada 15 Mei 2018)
Topbrand-award.com. 2019. Air Minum Dalam Kemasan 2019. (https://www.topbrand-award.com/en/2019/08/air-minum-dalam-kemasan-fase-2-2019/. Diakses pada 20 November 2019)
Zemuy, H. (2013). The Impact Of Packing Design On A Purchase Decision Of Abyssinia Natural Spring Water.

Downloads

Published

2020-07-20

How to Cite

Ismuputro, R. M. (2020). Peran Citra Merek, Harga Dan Kemasan terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan Aqua. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(3), 1116–1123. https://doi.org/10.26740/jim.v8n3.p1116-1123

Issue

Section

Artikel
Abstract views: 2278 , PDF Downloads: 2651 , PDF Downloads: 0