Kemitraan Antara BLK dan Dunia Usaha Dunia Industri Dalam Penguatan Kompetensi Peserta Pelatihan

Authors

  • Ika Nurida Nuriadi Universitas Jember
  • Arief Tukiman Hendrawijaya Jember University
  • Frimha Purnamawati Jember University

Keywords:

Training, Partnership, Competences

Abstract

The implementation of training programs often does not match the needs of the world of work, this is due to the lack of link and match to industry needs. Therefore, a partnership is needed between training institutions and the business world and the industrial world as labor users, as one of the training agencies that establish partnerships with the business world and the industrial world is the UPT Mojokerto Job Training Center. To create a strategic partnership so as to be able to prepare a competent and qualified workforce, BLK establishes a communication forum between training institutions and industry. The purpose of this study is to identify and describe the partnership between BLK and the industrial world (DUDI) in improving the competence of training participants. This research method describes the partnership carried out by the Mojokerto BLK in the form of a partnership and the partnership implementation process. Each partnership carried out produces several forms and processes for implementing partnerships in order to improve the competence of the trainees, namely knowledge, skills and work attitudes.

Author Biography

Arief Tukiman Hendrawijaya, Jember University

Dosen Pendidikan Luar Sekolah

References

Arifin, Z. (2021). PENGEMBANGAN POLA KEMITRAAN SMK – DUNIA INDUSTRI. Prosiding Seminarr Nasional Pendidikan Teknik Mesin.

Darmawan, D. (2017). PENERAPAN MODEL PELATIHAN ON THE JOB TRAINING (MAGANG) DALAM PELATIHAN OTOMOTIF YANG DI SELENGGARAKAN OLEH BALAI PELAYANAN PENDIDIKAN NONFORMAL PROVINSI BANTEN. 154-155.

Haloho, E. (2019). MENINGKATKAN KINERJA PENDIDIKAN TINGGI. Mutiara Manajemen, 442.

Herlina. (2018). URGENSI KEMITRAAN BAGI PENGEMBANGAN LEMBAGA PENDIDIKAN NON FORMAL. 3.

Ixtiarto, B. (2016). KEMITRAAN SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN. Pendidikan Ilmu Sosial, 60.

Jamaludin, & Pawirosumarto, S. (2017). PENGARUH KOMPETENSI, MOTIVASI KERJA DAN DISIPLIN KERJA TERHADAP KINERJA GURU (Studi Kasus di SMK Karya Fajar Kecamatan Petir Kabupaten Serang Provinsi Banten). Jurnal SWOT, 242.

Kamil, M. (2010). Strategi Kemitraan Dalam Membangun PNF Melalui Pemberdayaan Masyarakat. 11.

Kristiyanto, B. N. (2019). UPAYA PENINGKATAN KOMPETENSI SISWA MELALUI KERJASAMA YANG EFEKTIF SMK DENGAN DUNIA USAHA. 124.

Kusnadi, I. H. (2019). Efektifitas Program Pelatihan Berbasis Kompetensi Pada Unit Pelaksana Teknis Daerah Balai Latihan Kerja di Kabupaten Subang. Jurnal Unsub, 104.

Maringan, K., Pongtuluran, Y., & Maria, S. (2016). PENGARUH TINGKAT PENDIDIKAN, SIKAP KERJA DAN KETERAMPILAN KERJA TERHADAP PRESTASI KERJA KARYAWAN. Jurnal Ekonomi dan keuangan, 139.

Mulyana, A., Sukomo, & Marsiana Suhendi, R. (2019). PENGARUH KETERAMPILAN KERJA DAN DISIPLIN KERJA TERHADAP. Bussines Management and Entrepreunrship, 21.

Suhartanta, & Arifin, Z. (2009). Jejaring Kerjasama sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Dan Daya Saing Lulusan Pendidikan Kejuruan. Artikel Pendidikan Teknologi dan Kejuruan Indonesia, 472.

Sujanto, A. (2016). PENGEMBANGAN KEMITRAAN LEMBAGA KURSUS DAN PELATIHAN (LKP) DENGAN DUNIA USAHA DAN DUNIA. INFOKAM, 64.

Published

2022-09-12
Abstract views: 222 , PDF Downloads: 250