Application of Block Notation Through Color Marking on the Piano of Grade Initial Students at Prodigy Music Academy

Main Article Content

Ade Ade Surya Akbar

Abstract

Prodigy Music Academy is a music course institution that provides guitar, bass guitar, piano, drums, vocal, and violin courses. The problem in this study is the difficulty of students distinguishing piano keys, so a color marking method is needed for initial-grade students. This study aims to analyze the color marking method and the results of student achievement in color marking at Prodigy Music Academy. The method applied in the research is descriptive qualitative through observation techniques, interviews, questionnaires, documentation, and descriptive data presentation. This research resulted in the application of the color method on the piano. The tools used were sticky notes and colored pens. The colors used are red, orange, yellow, green, blue, indigo, and purple. In terms of student achievement, the teacher provides summative and diagnostic evaluations. Questionnaires were distributed via Google form to 10 parents of students, with the results of parents giving positive assessments to students so that it was found that students were achieved in the color marking method.

Article Details

Section
Artikel

References

Achadah, A. (2019). Evaluasi Dalam Pendidikan Sebagai Alat Ukur Hasil Belajar. An-Nuha : Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 6(1), 97–114. https://doi.org/10.36835/annuha.v6i1.296

Aisyah, Y. M., & Sinaga, S. S. (2023). Fungsi Penerapan Notasi Berwarna dalam Pembelajaran Piano Dasar pada Anak Usia Prasekolah. Grenek Music Journal, 12(1), 53. https://doi.org/10.24114/grenek.v12i1.44398

Amalia, L., Ismawan, & Fitri, A. (2017). Pembelajaran Piano Untuk Anak Autisme Di Sekolah Musik Moritza. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Seni Drama, Tari Dan Musik Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unsyiah, II(1), 30–38.

Anggraini, R. R. A., Ardini, N. W., & Sumerjana, K. (2023). Proses Pembelajaran Alat Musik Piano Pada Anak Usia Dini Di Amabile Musik Studio. Melodious : Journal of Music, 1(2), 64–73. https://doi.org/10.59997/melodious.v1i2.2169

Aruja, A., Octavia Rosiana Dewi, M., & Kustap. (2016). Metode Pembelajaran Piano Klasik Pada Anak Usia 7-10 Tahun Di Sekolah Musik Purwacaraka Yogyakarta. Resital, 4(2), 16–27.

Aurellia, S., & Priatna, S. (2024). Peran Pemanasan Menggunakan Teknik Scale Mayor Dan Minor terhadap Pembelajaran Instrumen Piano bagi Anak-Anak. 7(1), 39–51. https://doi.org/10.29408/tmmt.v7i1.26256

Aurora, G. L. P., Heryanto, A., & Hidayatullah, F. (2022). Motivasi Pembelajaran Piano pada Anak Autis di Studio Musik Markas Kota Prabumulih. ANTHOR: Education and Learning Journal, 1(5), 291–298. https://doi.org/10.31004/anthor.v1i5.48

Benhard, S. (2007). Les musik untuk anak anda. In Jakarta: Gramedia Pustaka.

Christinus, K., & Pasaribu, R. M. (2022). Penggunaan Metode Suzuki dalam Pembelajaran Biola dan Piano dengan Materi Lagu Dolanan Anak. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 22(3), 146–157. https://doi.org/10.24821/resital.v22i3.6163

Fitriana, N. N. (2020). Pembelajaran Notasi Balok Melalui Aransemen Lagu Twinkle-Twinkle Little Stars Pada Ekstrakurikuler Ansambel Musik Di Sekolah Dasar Negeri Kotagede 1 Yogyakarta.

Hidayatullah, R. (2016). Dasar-dasar musik. http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/39094%0Ahttp://repository.lppm.unila.ac.id/39094/1/aproval-DASAR-DASAR MUSIK.pdf

Kuncoro, Tabita, S., Prasetyo, A., & Surtihadi. (2022). Penerapan Berbasis Warna Pada Pembelajaran Lagu Ferris Wheel untuk Anak Usia 5-7 Tahun di Kawai Music Shcool Lumajang.

Manik, G. (2024). Meningkatkan kemampuan membaca notasi pada pembelajaran piano anak melalui pendekatan permainan notasi warna.

Margono. (1997). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Marinda, L. (2020). Kognitif dan Problematika. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152.

Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Mulyana, E. H., Nurzaman, I., & Fauziyah, N. A. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Warna. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 76–91. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i1.7170

Panggebean, A. J. (2020). Pedagogik Musik.

Purba, M., & Ance Juliet. (2021). Pembelajaran Bermain Piano Untuk Anak Usia 6-12 Tahun Dengan Metode Learning and Play Di Lembaga Sketsa Musik Tanjung Morawa. Visi Sosial Humaniora, 2(1), 127–138. https://doi.org/10.51622/vsh.v2i1.601

Resa Respati, Z. R. (2024). NOTASI BERWARNA : INOVASI VISUAL DALAM STIMULASI. 8(2), 112–121.

Rohim, H. H., & Rahayu, E. W. (2022). Mini Concert Sebagai Pendekatan Evaluasi Pembelajaran Piano Anak Usia Dini Di Lembaga Kursus Piano dan Musik Ngawi. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 11(2), 256–275.

Rupiyono, L. A. (1999). Kursus Musik Bagi Anak: Antara Idealisme Dan Komersialisme. 113–118.

Sari, N. S., & Syafi’i, I. (2021). Pengembangan Kemampuan Mengenal Warna Anak Usia Dini Melalui Media Water Beads. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 28–33.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wulandari, T. A. (2014). Pembelajaran Piano Dasar Pada Anak Autis Melalui Metode Memory Singing, Hearing, Reading, Dan Fingerdrill Di Sekolah Harapan Bunda. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 2(1), 65–76.