Etnomatematika: Masjid Soko Tunggal Dalam Pembelajaran Geometri 2D

Authors

  • Ryopanintama Yuniar Putra
  • Zainnur Wijayanto
  • Sri Adi Widodo Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpipm.v4n1.p10-22

Keywords:

Etnomathematics, Soko Tunggal Mosque, , Geometry

Abstract

This research was conducted to find mathematical elements in the Soko Tunggal Mosque. The research method used in this study is a qualitative method with an ethnographic approach. The data used in this study were obtained from observations, documentation, and interviews. Observation and documentation are used to identify ethnomathematics in the Soko Tunggal Mosque, while documentation and interviews with the triangulation method to find out more deeply the cultural values that exist in the Soko Tunggal Mosque. From the results of the study found the concept of field geometry in the Soko Tunggal Mosque. Geometry elements identified include triangles, squares, rectangles, rhombus, circles and reflection. So that in learning mathematics on the material triangles, squares, rectangles, rhombus, circles, and reflection can use the context of a Soko Tunggal mosque.

References

M. Haryadi, œMasjid Keraton Soko Tunggal, Masjid Unik di Yogyakarta yang Hanya Punya Satu Tiang, https://www.tribunnews.com/travel/2016/06/13/masjid- keraton-soko-tunggal-masjid-unik-di-yogyakarta-yang-hanya-punya-satu- tiang?page=2, 2016. .

H. Thohari, œMasjid Keraton Soko Tunggal, Masjid Unik di Yogyakarta yang Hanya Punya Satu Tiang, Tribunnews.com, 2016.

D. Astuti, A. Ardy, and E. Panofsky, œKajian Ikonografi dan Ikonologi Soko Guru Tunggal Pada Masjid Soko Tunggal Tamansari Yogyakarta, Tutur Rupa, J. Desain Komun. Vis. dan Media Baru, vol. 1, no. 2, pp. 2332, 2019, doi: https://doi.org/10.24167/tr.v1i2.1946.

D. E. Puspitasari, W. D. P. Rini, and P. Santosa, œKajian Inventarisasi Jenis-Jenis Kayu Dan Teknik Sambungan Rumah Tradisional Di Jawa (Tahap I), 2010.

P. G. Prabasmara, S. H. Wibowo, and T. Yuniastuti, œKajian Struktur Bangunan Tradisional Jawa pada Bangsal Kencana Keraton Yogyakarta, Sinektika J. Arsit., vol. 16, no. 1, pp. 4451, 2020, doi: 10.23917/sinektika.v16i1.10491.

B. E. Susilo and S. A. Widodo, œKajian Etnomatematika Dan Jati Diri Bangsa, Indomath Indones. Math. Edcuation, vol. 1, no. 2, pp. 121128, 2018, doi: 10.30738/indomath.v1i2.2886.

M. Irfan, D. Slamet Setiana, E. Fitria Ningsih, W. Kusumaningtyas, and S. Adi Widodo, œTraditional ceremony ki ageng wonolelo as mathematics learning media, J. Phys. Conf. Ser., vol. 1175, no. 1, 2019.

K. H. Dewantara, Ki Hadjar Dewantara Pemikiran, Konsepsi, Keteladanan, Sikap Merdeka. Yoagyakarta: UST Press - Majelis Luhur Persatuan Tamansiswa, 2003.

A. Wahyuni, A. Aji, W. Tias, and B. Sani, œPeran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa:, Penguatan Peran Mat. dan Pendidik. Mat. untuk Indones. yang Lebih Baik, 2013.

R. A. Reiser and R. M. Gagne, œCharacteristics of Media Selection Models, Rev. Educ. Res., vol. 52, no. 4, pp. 499512, 1982.

S. A. Widodo, œSelection of Learning Media Mathematics for Junior School Students, Turkish Online J. Educ. Technol. - TOJET, vol. 17, no. 1, pp. 154160, 2018.

Sudirman, A. L. Son, and Rosyadi, œPenggunaan Etnomatematika Pada Batik Paoman Dalam Pembelajaran Geometri Bidang di Sekolah Dasar, Indomath Indones. Math. Edcuation, vol. 1, no. 1, pp. 2734, 2018.

I. Risdiyanti and R. C. I. Prahmana, œEtnomatematika: eksplorasi dalam permaian tradisonal Jawa, J. Medives, vol. 2, no. 1, pp. 111, 2018.

Z. Aini, N. Afifah, I. Muslim, and S. I. Hasanah, œEskplorasi Etnomatematika Budaya Kerabhen Sape Madura, J. Medives J. Math. Educ. IKIP Veteran Semarang, vol. 3, no. 2, pp. 177183, 2019.

I. Rachmawati, œEksplorasi Etnomatematika Masyarakat Sidoarjo, Ejournal Unnes, 2012.

A. D. Ayuningtyas and D. S. Setiana, œPengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Etnomatematika Kraton Yogyakarta, AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 1, 2019, doi: 10.24127/ajpm.v8i1.1630.

F. M. Nur, œPemanfaatan Sumber Belajar Dalam Pembelajaran Sains Kelas V SD pada Pokok Bahasan Makhluk Hidup dan Proses Kehidupan, J. Jesbjo, 2012.

A. Syamsi, œPemanfaatan Media Aktual Lingkungan Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Lower Class DI MI/SD, Eduma, vol. 3, no. 1, pp. 1731, 2014.

Asih Mardati, œUsing Realistict Mathematics Education (RME) Approaches For Understanding of The Concept Of Geometry, in Conference Proceeding ICETS, 2016, pp. 184194.

R. Novita, R. C. I. Prahmana, N. Fajri, and M. Putra, œPenyebab kesulitan belajar geometri dimensi tiga, J. Ris. Pendidik. Mat., vol. 5, no. 1, p. 18, 2018, doi: 10.21831/jrpm.v5i1.16836.

P. R. Saputra, œPembelajaran Geometri Berbantuan Geogebra dan Cabri Ditinjau dari Prestasi Belajar, Berpikir Kreatif dan Self-Efficacy, PYTHAGORAS J. Pendidik. Mat., vol. 11, no. 1, p. 59, 2016, doi: 10.21831/pg.v11i1.9680.

Z. Abidin, T. Mulyono, and E. Saputro, œUpaya Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Siswa pada Materi Geometri dan Pengukuran Melalui Kegiatan ˜Remase di SMP 33 Semarang, Kreano J. Mat. Kreat., vol. 2, no. 2, pp. 11, 2013, doi: 10.15294/kreano.v2i2.2622.

C. Orozco and E. M. Morales-Morgado, œGeometric representations built with geogebra for improving the visualization and reasoning cognitive process, J. Inf. Technol. Res., vol. 10, no. 1, pp. 3958, 2017, doi: 10.4018/JITR.2017010104.

H. Fitriyani, S. A. Widodo, and A. Hendroanto, œStudents Geometric Thinking Based On Van Hiele S Theory, Infin. J., vol. 7, no. 1, pp. 5560, 2018, doi: 10.22460/infinity.v7i1.p55-60.

U. DAmbrosio, What is Ethnomathematics, and How Can it Help Children in School? Rotterdam: Sense Publisher, 2001.

W. Zhang and Q. Zhang, œEthnomathematics and Its Integration within the Mathematics Curriculum, J. Math. Educ. © Educ. All, 2010.

M. Rosa and D. C. Orey, œA Theoretical Discussion to Reveal the Principles of Culturally Relevant Education in An Etnomathematical Perspective, RIPEM, vol. 1, no. 1, pp. 4267, 2013, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.

M. Rosa and D. C. Orey, œEthnomodeling as a Research Theoretical Framework on Ethnomathematics and Mathematical Modeling, J. Urban Math. Educ., vol. 6, no. 2, pp. 6280, 2013.

Marsigit, R. Condromukti, D. S. Setiana, and S. Hardiarti, œPengembangan Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika, in Journal of Chemical Information and Modeling, 2019, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.

Z. Wijayanto, œPengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Pada Keraton Yogyakarta, Sosiohumaniora J. Ilmu Sos. dan Hum. J. Ilm. Ilmu Sos. dan Hum., vol. 3, no. 1, 2017, doi: 10.30738/sosio.v3i1.1527.

U. Masamah, œPengembangan Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal Kudus, J. Pendidik. Mat., 2018.

L. I. Putri, œEtnomatematika, Kesenian Tradisional Rebana, Pembelajaran Matematika, Eksplor. Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Mat. Pada Jenjang Mi, 2017.

F. S. Sirate, œImplementasi etnomatematika dalam pembelajaran matematika pada jenjang pendidikan sekolah dasar, Lentera Pendidik. J. Ilmu Tarb. dan Kegur. J. Ilmu Tarb. dan Kegur., vol. 15, no. 1, pp. 4154, 2012, doi: 10.24252/lp.2012v15n1a4.

W. Fitroh and N. Hikmawati, œIdentifikasi Pembelajaran Matematika Dalam Tradisi Melemang Di Kabupaten Kerinci Provinsi Jambi, in Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UMS, 2015, pp. 333344.

J. A. Dahlan and R. Permatasari, œPengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama, JNPM (Jurnal Nas. Pendidik. Mat., 2018.

J. W. Creswell, Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. London: Pearson, 2012.

L. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2004.

K. Z. Darmawan, œPenelitian Etnografi Komunikasi: Tipe dan Metode, Mediat. J. Komun., 2008, doi: 10.29313/mediator.v9i1.1142.

N. T. Arianto and A. Nurcahyo Tri, œKajian etnografi, Disampaikan dalam Pelatih. Metod. Penelit. Sos. bagi Guru-guru SMA, Selasa 21 Juni 2011, di Dep. Antropol. FISIP Unair, 2011.

M. Zayyadi, œEksplorasi Etnomatematika Pada Batik Madura, Sigma, vol. 2, no. 2, pp. 3640, 2017.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan RND. Bandung: Alfabeta, 2015.

S. Hadi, œPemeriksaan Keabsahan Data Penelitian Kualitatif Pada Skripsi, J. Ilmu Pendidik. Univ. Negeri Malang, 2016.

A. Strauss and J. Corbin, Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.

A. Rijali, œAnalisis Data Kualitatif, Alhadharah J. Ilmu Dakwah, vol. 17, no. 33, pp. 8195, 2019, doi: 10.18592/alhadharah.v17i33.2374.

K. Sadah, A. H. D, and A. Sachari, œKandungan Nilai Ajaran ˜Memangun Resep Tiyasing Sasama Pada Ragam Hias Gerbang Kompleks Makam Sunan Drajat, J. Islam Nusant., vol. 2, no. 2, p. 162, 2018, doi: 10.33852/jurnalin.v2i2.91.

A. Hermawan, œMeneladani Nilai Ajaran Dakwah Sunan Kalijaga Dalam Mendidik Karakter Bangsa Di Era Globalisasi, Attarbiyah, vol. 26, no. 1, pp. 338378, 2016, doi: 10.18326/attarbiyah.v26.338-378.

Djadir, M. Lham, Jafaruddin, Z. Ahmad, and S. Sahlan, œBangun Datar, in Sumber Belajar Penunjang PLPG 2017 Mata Pelajaran/Paket Keahlian Matematika, Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan, 2017.

F. M. Bili, A. A. Sujadi, and T. A. Arigiyati, œIdentifikasi Etnomatematika pada Motif Kain Tenun Sumba Barat Daya, UNION J. Ilm. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 1, 2019.

A. D. Purnomo, œAnalisa Perbandingan Saka pada Bangunan Pendopo Jawa dari Zaman Keraton sampai dengan Vernakular (Comparation Analysis of Saka in Javanese Pendopo Building from Keraton to Vernacular Era), J. Ambiance, vol. 1, no. 1, 2007.

L. Wardani, R. M. Soedarsono, T. Haryono, and D. Suryo, œGaya Seni HinduJawa Pada Tata Ruang Keraton Yogyakarta, Dimens. Inter., vol. 9, no. 2, pp. 108118, 2011.

I. Utami and D. Ertanto, œTradisi Ramadhan dan Lebaran di Tengah Covid-19, An-Nizom, vol. 5, no. 2, pp. 131138, 2020.

M. Arif and M. Y. Lasantu, œNilai Pendidikan Dalam Tradisi Lebaran Ketupat Masyarakat Suku Jawa Tondano Di Gorontalo, Madani, vol. 1, no. 2, pp. 144159, 2019.

T. Suharyani, œBentuk dan Makna Simbolik Pada Arsitektur Masjid Kraton Saka Tunggal, Tamansari, Yogyakarta, Universitas Negeri Yogyakarta, 2016.

Downloads

Published

2020-09-30
Abstract views: 1242 , PDF Downloads: 961 , PDF Downloads: 0