PENGEMBANGAN PROTOTIPE BUKU GURU DAN BUKU SISWA IPA DENGAN PENEMUAN TERBIMBING UNTUK MELATIHKAN KREATIVITAS ILMIAH SISWA SMP

Authors

  • Saiyidah Mahtari Mahasiswa Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya
  • Mohamad Nur Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya
  • Tukiran Tukiran Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpps.v5n2.p924-930

Keywords:

Prototype of teacher’s book, prototype of student’s book, guided discovery, scientific creativity

Abstract

The purpose of this research is to produce a prototype of teachers book and students book, that is  valid, practical, and effective to facilitate students scientific creativity. This research is conducted through three phases, namely define, design, and develop. Those prototypes are try out in  VII grade  SMPN 30 Surabaya academic year 2014/2015 with one-group pretest-posttest design. Data are colleted using observation method, tests, and questionnaires. Data are analyzed quantitatively and qualitatively. The results showed that 1) the prototype of teachers and students book are categorized valid; 2) Learning using the prototipe of teachers book looked at from the implementation of learning package categorized as practice and students activity in line with the steps of discovery learning; 3) The effectiveness of learning of the prototype of teachers book viewed from the increattement of students scientific creativity score according to paired sample pretest and posttest in significant < 0,05. Students response  to learning package and the implementation  is very positive. It can be concluded that the prototipe of teachers book and students book is valid, practice and effective to train students scientific creativity.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan Prototipe Buku Guru dan buku siswa yang valid, praktis, dan efektif untuk melatihkan kreativitas ilmiah siswa. Penelitian ini dilaksanakan dengan menggunakan tiga tahap dari model 4-D (Four-D Model), yaitu tahap pendefinisian (define), perancangan (design), pengembangan (develop) dan diujicobakan di kelas VII SMPN 30 Surabaya semester genap tahun ajaran 2014/2015 dengan One-Group Pretest-Posttest Design. Pengumpulan data menggunakan metode observasi, tes, dan angket. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan: 1) Prototipe Buku Guru dan buku siswa yang dikembangkan berkategori valid; 2) Pembelajaran menggunakan Prototipe Buku Guru ditinjau dari keterlaksanaan RPP berkategori praktis dan aktivitas siswa sesuai dengan tahap-tahap pada model penemuan terbimbing; dan 3) Keefektivan Prototipe Buku Guru pembelajaran ditinjau dari: Peningkatan kreativitas ilmiah siswa terlihat dari signifikansi menggunakan uji Paired Sample Test pretest dan posttest sig < 0.05 dan respon siswa terhadap perangkat dan pelaksanaan pembelajaran sangat positif. Prototipe Buku Guru dan buku siswa yang dikembangkan disimpulkan valid, praktis, dan efektif untuk melatihkan kreativitas ilmiah siswa.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-01-30

How to Cite

Mahtari, S., Nur, M., & Tukiran, T. (2017). PENGEMBANGAN PROTOTIPE BUKU GURU DAN BUKU SISWA IPA DENGAN PENEMUAN TERBIMBING UNTUK MELATIHKAN KREATIVITAS ILMIAH SISWA SMP. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(2), 924–930. https://doi.org/10.26740/jpps.v5n2.p924-930

Issue

Section

Articles
Abstract views: 682 , PDF Downloads: 875