KEMANDIRIAN DAN ATENSI SISWA YANG DIAJAR MENGGUNAKAN GROUP INVESTIGATION TERINTEGRASI POWER TEACHING DALAM MATA PELAJARAN BIOLOGI

Authors

  • Faridatul Maghfiroh Program Studi Pendidikan Sains, Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya
  • Muslimin Ibrahim Program Studi Pendidikan Sains, Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya
  • Soetjipto Soetjipto Program Studi Pendidikan Sains, Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpps.v4n1.p433-442

Keywords:

Biology, integrated group investigation of power teaching, level of student’s attention, level of student’s independence

Abstract

This research is based on the fact that the indicators of students independence and attention are low in learning process. This research aimed to describe the level of students independence (aspect of self confidence and responsibility), level of students attention (sustained attention and executive attention), cognitive learning outcome, students response, learning process, and the problems of learning process. The research design used is one group pretest-post test design, and analyzed using descriptive qualitative. The research was conducted on the students of senior high school (Madrasah Aliyah) class X in second semester. The result of research shows the level of students independence, attention and test score of student learning outcome either male or female students were improving. The students response of learning by using the integrated group investigation of power teaching also gets a good response and the learning process is categorized as very good category. Problem faced is only about creating the media of presentation but it can solved by students creativity to create the media. The conclusion of this research, is that by using The Integrated group Investigation of power teaching can keep the students independence, attention, and student learning outcome in ecosystem material. Thus method also gets a good response, and learning process is categorized as a very good category, and the problem of learning process can be solve by students creativity.


: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kenyataan bahwa masih terdapat indikator indikator kemandirian dan atensi siswa yang rendah dalam proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tingkat kemandirian siswa (aspek percaya diri dan tanggung jawab), tingkat atensi siswa (aspek atensi berkelanjutan dan atensi eksekutif), hasil belajar kognitif, respon siswa, keterlaksanaan rencana pembelajaran, dan kendala-kendala pada proses pembelajaran. Desain penelitian yang digunakan adalah One Group Pretest-Postest Design, dan analisis data secara deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilaksanakan pada siswa MA (Madrasah Aliyah) kelas X pada semester genap. Hasil penelitian menunjukkan tingkat kemandirian, tingkat atensi, dan tes hasil belajar siswa baik kelas putra ataupun kelas putri mengalami peningkatan. Respon siswa terkait pembelajaran menggunanakan Group Investigation terintegrasi Power Teaching juga mendapatkan respon yang baik, dan keterlaksanaan kegiatan pembelajaran tergolong pada kategori baik sekali. Kendala yang dihadapi hanya terkait pada pembuatan media presentasi, akan tetapi hal tersebut dapat diatasi dengan kreatifitas masing masing siswa dalam pembuatan media tersebut. Simpulan penelitian ini, bahwa metode pembelajaran Group Investigation terintegrasi Power Teaching dapat mempertahankan kemandirian, atensi, dan hasil belajar kognitif siswa pada materi ekosistem. Metode tersebut juga mendapatkan respon yang baik, dan keterlaksanaan  rencana pembelajaran yang juga tergolong baik sekali, serta kendala pembelajaran yang bisa diselesaikan dengan kreativitas siswa.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-01-29

How to Cite

Maghfiroh, F., Ibrahim, M., & Soetjipto, S. (2017). KEMANDIRIAN DAN ATENSI SISWA YANG DIAJAR MENGGUNAKAN GROUP INVESTIGATION TERINTEGRASI POWER TEACHING DALAM MATA PELAJARAN BIOLOGI. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 4(1), 433–442. https://doi.org/10.26740/jpps.v4n1.p433-442

Issue

Section

Articles
Abstract views: 1088 , PDF Downloads: 882