PENGARUH E-EVALUATION BERSIKLUS TERHADAP PRESTASI BELAJAR KIMIA SISWA SMK

Authors

  • Hadibyono Hadibyono Mahasiswa Prodi Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpps.v3n1.p299-305

Keywords:

evaluation, cyclical e-evaluation, feedback, equilibrium.

Abstract

This study aimed to know the effect of cyclical e-evaluation of learning achievement in chemistry at second class even semester in Multimedia of SMK Negeri 12 Surabaya. A set of learning was developed by modification of the development of the 3-P model of learning that adapted from Ibrahim. Planning applied in taking data is modification from design "The Randomized Pretest-Posttest Control Group Design, Using Matched Subjects". Statistical result of calculation using t test  sample correlated, shows there are influence cyclical e-evaluation is having  to achievement of student learning chemistry  at SMK in significance. Cyclical e-evaluation can be used as an alternative of recording of students' cognitive abilities, so that teachers can know the student's cognitive condition easily and quickly. Cyclica l e- evaluation can also encourage students to learn more intense because the students knew directly the score obtained and they will be directed by feedback.


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh e-evaluation bersiklus terhadap prestasi belajar kimia pada siswa kelas XI semester II jurusan Multimedia SMK Negeri 12 Surabaya. Perangkat dikembangkan dengan modifikasi pengembangan perangkat pembelajaran model 3-P yang diadapatasi dari Ibrahim. Rancangan yang digunakan dalam mengambil data adalah modifikasi dari rancangan œThe Randomized Pretest-Posttest Control Group Design, Using Matched Subjects. Data statistik hasil perhitungan menggunakan uji t sampel berhubungan, menunjukkan ada pengaruh e-evaluation bersiklus terhadap prestasi belajar kimia siswa SMK secara signifikan. E-evaluation bersiklus dapat digunakan sebagai alternatif perekaman kemampuan kognitif siswa, sehingga guru dapat mengetahui kondisi kognitif siswa dengan mudah dan cepat. E-evaluation bersiklus juga dapat mendorong siswa untuk belajar lebih intens karena siswa langsung tahu perolehan skornya dan mereka akan terarahkan oleh balikan atau feedback yang tersedia

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-01-27

How to Cite

Hadibyono, H. (2017). PENGARUH E-EVALUATION BERSIKLUS TERHADAP PRESTASI BELAJAR KIMIA SISWA SMK. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 3(1), 299–305. https://doi.org/10.26740/jpps.v3n1.p299-305

Issue

Section

Articles
Abstract views: 215 , PDF Downloads: 391