PROFIL KOMPETENSI GURU DALAM MANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DI KABUPATEN SORONG
DOI:
https://doi.org/10.26740/jpps.v2n1.p170-174Keywords:
CompetenceOf Teachers, Information And Communication Technology, Learning MediaAbstract
This research was aimed to find information about the extent of teachers competence in using information and communication technology as a medium in the learning process and supporting factors, inhibiting the use of it. The samples in this research were the teachers and headmasters of Muhammadiyah elementary school and secondary schools in Sorong regency, with 5 teachers and 5 headmasters. Data collection techniques in this research is using a questionnaires with completed by the respondents, while the method of data analysis is descriptive quantitative method, where the presentation of the data shown in tables and graphs. The results showed that only 54% of teachers who are competent to use information and communication technology in learning in their school and only reached 58% of headmasters in successful policy to encourage the use of information and communication technology in schools. Based on this results that needs to make efforts to improve the competence of teachers in using of information and communication technology as a learning media.
Penelitian ini bertujuan mencari informasi tentang sejauhmana kompetensi guru dalam memanfaatkan teknologi informasi dan komunikasi sebagai media dalam proses pembelajaran dan faktor-faktor yang mendukung dan menghambat pemanfaatannya. Sampel di dalam penelitian ini adalah para guru dan kepala sekolah tingkat dasar dan menengah Muhammadiyah yang ada di kabupaten Sorong sebanyak 5 guru dan 5 Kepala Sekolah. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah menggunakan kuisioner yang diisi oleh responden, Sedangkan metode analisis datanya adalah metode deskriptif kuantitatif, dimana penyajian data ditampilkan dalam bentuk table dan grafik. Hasilnya menunjukkan bahwa hanya 54% guru yang kompeten untuk memanfaatkan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran disekolahnya dan hanya mencapai 58% kepala sekolah dalam kebijakannya berhasil mendorong pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi di sekolahnyaBerdasarkan hasil ini, maka perlu dilakukan upaya untuk meningkatkan kompetensi guru dalam pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi sebagai media pembelajaran
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

