ANALYSIS OF JUNIOR HIGH SCHOOL SCIENCE STUDENT BOOK ON CURRICULUM 2013

Authors

  • Fradina Novita Anggraini Universitas Trunojoyo Madura
  • Finda Nur Oktavia Trunojoyo University Madura
  • Darul Hikmah Trunojoyo University Madura

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpps.v11n1.p62-72

Keywords:

Analysis, Junior high school, Science subjects, Student book

Abstract

Science subjects in junior high school/madrasah tsnawiyah aim to make students have various abilities. Science learning plays a vital role in the educational process and technological developments. This research is a descriptive type of research, using a qualitative approach, namely by analyzing the student's science books for the curriculum 2013 of VIII class at junior high school/Madrasah Tsnawiyah. The analysis results obtained from the eighth-grade student book consisted of five aspects. The first is the suitability of the content of the book with the scope of basic competence (i.e., KD), the second aspect is the breadth, depth, currentness, and accuracy of the learning material in each chapter, the third aspect show examples of learning material (factual, conceptual, and procedural knowledge) in each chapter of the student book, the fourth aspect is the feasibility of the activity learning in each student book chapter, and the last element of the feasibility of assessing each chapter of the student book.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asrizal, A., Festiyed, F., & Sumarmin, R. (2017). Analisis kebutuhan pengembangan bahan ajar ipa terpadu bermuatan literasi era digital untuk pembelajaran siswa SMP kelas VIII. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 1(1), 1-8. https://doi.org/10.24036/jep/vol1-iss1/27

Arviansyah, R., Indrawati, & Harijanto, A. (2016). Pengaruh model pembelajaran guided inquiry disertai LKS audiovisual terhadap aktivitas dan hasil belajar IPA siswa di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 308-314. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/view/2730

Bintang, H., Darnah, E., Masta, N., Rinaldi, Guswantoro, T., & Sianturi, M. (2020). Analisis pengetahuan konseptual, prosedural, dan metakognitif siswa melalui pembelajaran integrasi flipped classroom dan PBL. Physics Education Research Journal, 2(2), 105-122. https://doi.org/10.21580/perj.2020.2.2.6208

Fitriyati, I, Hidayat, A., & Munzil. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran IPA untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi dan penalaran ilmiah siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Pembelajaran Sains, 1(1), 27-34. http://journal2.um.ac.id/index.php/jpsi/article/view/651

Hidayah, U., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2016). Konsistensi kompetensi inti (KI), kompetensi dasar (KD), dan indikator pada evaluasi guru dalam pembelajaran eksposisi berdasarkan kurikulum 2013 siswa kelas X MAN Patas. e-Journal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Pendidikan Ganesha, 5(3), 1-12. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPBS/article/view/8766

Iskandar, S. M. (2016). Pendekatan keterampilan metakognitif dalam pembelajaran sains di kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(2), 13-20. Acessed from https://erudio.ub.ac.id/index.php/erudio/article/view/151

Juita, T. (2017). Analisis kelayakan buku teks siswa IPA kurikulum 2013 pada materi sistem pencernaan kelas VIII untuk digunakan dalam proses pembelajaran ditinjau dari relevansi isi, ketepatan dan kompleksitas. BIO EDUCATIO: The Journal of Science and Biology Education, 2(1), 63-70. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/BE/article/view/589

Khamidah, L. (2017). Pemahaman konseptual dan pengetahuan prosedural siswa kelas VIII dalam penyelesaian soal matematika pada materi sistem persamaan linier dua variabel. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika dan Nilai-Nilai Islami), 1(1), 611-616.

http://conferences.uin-malang.ac.id/index.php/SIMANIS/article/view/297

Melissa, M., Sugiarti, T., & Kurniati, D. (2015). Analisis buku siswa matematika kelas VIII semester 1 berdasarkan Kriteria Bell. Artikel Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 1-5. http://repository.unej.ac.id/handle/123456789/65943

Munawaroh, S. (2017). Penerapan modul pembelajaran dengan arahan untuk melatihkan keterampilan eksperimen dan penguasaan konsep materi gaya pada siswa kelas IV SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 2(1). 92-97. https://d oi.org/10.26740/jrpd.v2n1.p92-97

Nugroho, E., Vlorensius, D., Rasidah, L., & Anisa, N. (2017). Analisis isi, penyajian materi dan keterbacaan dalam buku teks IPA Kurikulum 2013 SMP Kelas VII Semester 1. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia. 3(2). 114-122. https://doi.org/10.22219/jpbi.v3i2.3904

Risma, M., Rahmayani, R., & Handayani, F. (2019). Analisis konten buku teks IPA terpadu kelas VIII semester 1 ditinjau dari aspek literasi saintifik. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 3(2), 200-208. https://doi.org/10.24036/jep/vol3-iss2/396

Rizkianto, I, & Santoso, R. H. (2017). Analisis buku matematika siswa SMP kurikulum 2013. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 229-236. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.310

Rusianti, S., Fatah, A. H., & Mulawi (2019). Analisis kesesuaian konsep ikatan kimia pada buku kimia kelas X SMA/MA terhadap silabus kurikulum 2013 dan penyusunan makro wacana. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 10(2), 184-200. https://doi.org/10.37304/jikt.v10i2.32

Downloads

Published

2021-11-30

How to Cite

Anggraini, F. N., Oktavia, F. N., & Hikmah, D. (2021). ANALYSIS OF JUNIOR HIGH SCHOOL SCIENCE STUDENT BOOK ON CURRICULUM 2013. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 11(1), 62–72. https://doi.org/10.26740/jpps.v11n1.p62-72

Issue

Section

Articles
Abstract views: 207 , PDF Downloads: 201