GAYA DAN STRATEGI BELAJAR SISWA DALAM PROSES PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA
PDF (English)

Cara Mengutip

Husada, L. B. (2019). GAYA DAN STRATEGI BELAJAR SISWA DALAM PROSES PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. Jurnal Pena Indonesia, 5(1), 19–30. https://doi.org/10.26740/jpi.v5n1.p19-30

Abstrak

Every student has different potentials and characteristics. The difference in character of each student is related to the ability of different brains to absorb, process, and convey information to others. These characters are closely related to student learning styles and how to learn the right strategies so that they can easily understand Indonesian language concepts and skills. In general, learning styles have four styles abbreviated as VARK, namely 1) visual, 2) auditive, 3) read / write, and 4) kinesthetic. While there are 3 types of learning strategies, namely 1) cognitive strategies, 2) meta-cognitive strategies, and 3) social-affective strategies. Based on the different learning styles of each student, the teacher can determine suitable or appropriate learning strategies. Thus, the implementation of Indonesian language learning is expected to encourage students to learn according to their interests. Therefore, knowing the style and learning strategies of students can be a guide that is able to optimize the learning process of Indonesian

https://doi.org/10.26740/jpi.v5n1.p19-30
PDF (English)

Referensi

Brown, H. D and Terrell, T. D. 2006. Principles of Language Learning and
Teaching. Language. : 10.2307/414380.
Demangeon, A. and Low, E. F. 2006. The British Empire: A Study in Colonial
Geography. The Geographical Journal. 66(4). p. 372.
Cohen, A. D. and Dörnyei, Z. 2002. Focus on the Language Learner.An
introduction to Applied Linguistics. 2. pp. 161178.
Fatin, Idhoofiyatul. 2016. Optimalisasi Literasi Membaca pada Mahasiswa
Nonbahasa dengan Metode Pagitukul (pasangan-berbagi-waktu-pukul).
Jurnal Bahasa Indonesia, Sastra, dan Pengajarannya. Vol 2. No 1.
Ghazali, H. A. Syukur. 2013. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa dengan
Pendekatan Komunikatif-Interaktif. Bandung: PT Refika Aditama.
Harjanto, Albertus Novan Dwi. 2018. Pengaruh Kedisiplinan Belajar, Gaya
Belajar, dan Minat Baca Mahasiswa terhadap Bakat Keguruan
Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Yogyakarta:
Universitas Sanata Dharma.
Ghufron, M. Nur dan Rini Risnawati. 2013.Gaya Belajar Kajian Teoretik.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Iskandarwassid, S. Dadang 2011.Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT
RemajaRosdakarya.
Karwono dan Heni Mularsih. 2017. Belajar dan Pembelajaran serta Pemanfaatan
Sumber Belajar. Depok: PT RajaGrafindo Persada.
Kosasih, E. 2014. Strategi Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Yrama Widya.
Majid, Abdul. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Marlian, N. Lia dan Suherti. 2018. Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia.
Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasional, D. P. 2008.Kamus Besar Bahasa Indonesia.Statewide Agricultural Land
Use Baseline 2015.
Pranowo. 2015. Teori Belajar Bahasa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sari, P. 2016. Minat Baca Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Kebumen Terhadap
Novel Populer. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia.
Saraswati, Ika Yuwana. 2015. Peningkatan Keaktifan Peserta Didik
dalam Belajar Bahasa Indonesia melalui Strategi Belajar Kognitif.
Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Suryaman, Maman. 2012. Metodologi Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: UNY
Press.
Wahyuni, S. 2019. Menumbuhkembangkan Minat Baca Menuju Masyarakat
Literat. Diksi, 16(2), pp. 179189.
Widharyanto, B. 2017. Gaya Belajar Model VARK dan Implementasinya
di Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. ICELA
2017. pp. 115.