NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM DONGENG DOMBA DAN SAHABAT RIMBA KARYA KAK THIFA SEBAGAI ALTERNATIF BAHAN AJAR PESERTA DIDIK KELAS II SEKOLAH DASAR

Authors

  • Denisya Dwi Apriliani Universitas Jember
  • Nindya Nurdianasari Universitas Jember
  • Vivi Darmayanti Universitas Jember
  • Moh Badrus Sholeh Arif Universitas Jember
  • Bagus Cahyanto Universitas Islam Malang

DOI:

https://doi.org/10.26740/eds.v7n2.p110-119

Keywords:

nilai pendidikan karakter, buku dongeng, bahan ajar

Abstract

The high number of cases of violence and bullying that occur is a character crisis or the fading of character values in children. These challenges and problems are easy to face if children have good character values from various aspects through character education. The purpose of this research is to describe the character values that exist in fables, describe the use of fables as an alternative teaching material in elementary schools, and describe the efforts that can be implemented to instill character education values. This type of research is descriptive research. This study uses the qualitative data analysis technique of Miles and Hibermas. The results of the study show that there are 13 character education values in the book “Fairy Tales of Sheep and Friends of the Jungle” by Kak Thifa. Fairy tale books can be used as an alternative teaching material for second grade elementary school students in the form of worksheets. Efforts or methods made by IIC SD class teachers in instilling character education can be done in various ways, namely through exemplary, collaborative and active learning in the classroom, stories and literature, character assessment or reflection, advice and punishment, and giving motivation. Based on the results of the study, it can be concluded that there are 13 character education values in the book "Tale of the Sheep and Friends of the Jungle" by Kak Thifa. Fairy tales can be used as an alternative teaching material for second grade elementary school students as well as the efforts or methods carried out by teachers in instilling character education can be done in various ways.

References

Atnuri. 2018. Penguatan Karakter Gotong Royong melalui Pembelajaran Diskursus Multy Reprecentacy di Sekolah Dasar. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. 2(1): 64-69.

Audina, D., Soleh, D. A., Sumantri, M. S. 2021. Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air dan Kedisiplinan Dalam Kegiatan Upacara Bendera di Sekolah Dasar DKI Jakarta. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. 5(1): 60-68.

Budiyono, Purwanto, Mariana, N. 2017. Pemanfaat Media PJOK dalam Pembelajaran Matematika sebagai Sarana Mengembangkan Pendidikan Karakter pada Siswa SD/MI di Surabaya. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. 1(1): 15-37.

Dwijayanti, A., Pramesti, P. 2021. Pemanfaatan Strategi Pemasaran Digital menggunakan E-Commerce dalam mempertahankan Bisnis UMKM Pempek4Berandek di masa Pandemi Covid-19. Ikraith-Abdimas. 4(2): 68-73.

Esmael, A., Nafiah. 2018. Implementasi Pendidikan Karakter Religius di Sekolah Dasar Khadijah Surabaya. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. 2(1): 16-34.

Juwantara, R. A. 2019. Analisis Teori Perkmbangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 9(1): 27-34.

Kementerian Pendidikan Nasional. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Kumala, N. E., Irianto, A., Juniarso, T. 2019. Ekstrakurikuler Tari untuk Penguatan Karakter Cinta Tanah Air. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. 3(2): 44-53.

Mulyani., Julianto. 2018. Pembelajaran Sains Berbasis Budaya Lokal sebagai Bentuk Integratif Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Dasar. 2(1):35-42.

Nurdianasari, N., S. A. Hasanah, Z. Finali, F. S. Hutama, dan H. Satrijono. 2023. Evaluation of the Feasibility of the Content of the Integrated Thematic Book with the Theme of Our Friend’s Environment for SD/MI Class V Published by Erlangga with the 2013 Curriculum Criteria. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar. 10(2): 312-323.

Pamungkas, D. E., Sukarman. 2017. Pengintegrasian Pendidikan Karakter Bangsa pada Pembelajaran Berbasis Game untuk Mengajarkan Karaktr Santun di Media Sosial. Jurnal Pendidikan Dasar. 1(1): 5-14.

Pamungkas, D. E., Sukarman. 2017. Pengintegrasian Pendidikan Karakter Bangsa pada Pembelajaran Berbasis Game untuk Mengajarkan Karakter Santun di Media Sosial. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. 1(1): 5-14.

Prasetyo, T. 2017. Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Karakter Rasa Ingin Tahu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. 1(1): 37-43.

Satrijono, H., R. Damayanti. F. S. Hutama, Y. F. Ningsih. R. Alfarisi. 2021. Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN Patrang 01 Jember pada Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar. 8(2): 75-87.

Setiardi, D. 2017. Keluarga sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak. Jurnal Tarbawi. 14(2): 142.

Suaibun. 2018. Peran Dongeng dalam Revolusi Mental. Jurnal Realita. 3(5): 496.

Yaumi, M. 2014. Pendidikan Karakter Landasan, Pilar, dan Implementasi. Jakarta: Kencana.

Yuris, E. 2023. Dampak Penggunaan Internet Terhada Perilaku Agresif Pada Anak. UNES Journal of Scientech Research. 8(1): 114-120.

Downloads

Published

2023-11-14
Abstract views: 176 , PDF Downloads: 236