Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Permainan Bocce Berbasis PBL Bagi Down Syndrome Untuk Mengajarkan Keterampilan Motorik Dan Berinteraksi Sosial
DOI:
https://doi.org/10.26740/jossae.v5n2.p94-103Keywords:
Bocce, Down Syndrome, learning material, motor capability, Problem Based Learning, social interaction.Abstract
This research aims to develop a learning material for adaptive physical education with Problem-Based-Learning model applied to down syndrome students in the school for special need to teach motor capability and sosial interactiion. This Research and Development will use the ADDIE methods in applying learning tools through two phases. The small trial scale held in one school (3 students), and the large trial scale held in two schools (15 students). Results of smallscale trial: from the learning process got 83,3 % (very good), response from user got 88 %, result of social interaction skills form and motor skills form got 94 % and 92 % (very good). Results from large scale trial: average from the learning process got 89% (very good), average from users respon got 80,5 %, average value of social interaction skills form and motor skills form got 97,5 % and 96,8 % (very good). Based on the results, it concluded that the developed learning tools was already feasible for the down syndrome and it can be employed to teach motor skills and interact socially, and make a positive response from teachers. Hopefully that the product can be useful in the world of education, especially for DS.
References
Akbar, S. (2017). Instrumen perangkat pembelajaran. Remaja Rosdakarya Offset.
Anwar, M. K. (2016). Hubungan antara konsep diri dengan interaksi sosial pada perawat di rumah sakit islam Surakarta. Blucher Design Proceedings, 9(2), 621633. https://doi.org/10.5151/cidi2017-060
Ar-Rasily, O., & Dewi, P. (2016). Faktor - faktor yang mempengaruhi tingkat pengetahuan orang tua mengenai kelainan genetik penyebab disabilitas intelektual di kota semarang. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 5(4), 14221433.
Asari, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Berbasis PBL Bagi Anak Down Syndrome Untuk Mengajarkan Interaksi Sosial dan Keterampilan Motorik.
Delphie, B. (2010). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dalam Setting Pendidikan Inklusi. Intan Sejati Klaten.
Handayani, I. M. (2013). Interaksi sosial anak berkebutuhan khusus di sdn 016/016 inklusif samarinda (studi kasus anak penyandang autis). EJournal Sosiatri-Sosiologi, 1(1).
Holis, A. (2016). Belajar melalui bermain untuk pengembangan kreativitas dan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 9(1), 2337. https://doi.org/10.1142/9789812773678_0145
Mayasari, N. (2019). Layanan pendidikan bagi anak tunagrahita dengan tipe down syndrome. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 14(1), 111134. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i1.2847
Muliar. (2016). Improving the fine motor ability of a down-syndrome student by playing with clay at sdlb n 64 surabayo lubuk basung kabupaten agam. Jurnal Ilmial Pendidikan Khusus, 5(1), 23. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Muslim, B. (2017). Aplikasi pembelajaran interaktif pada mata kuliah maintenance pada program studi teknik informatika sekolah tinggi teknologi pagar alam. Indonesia Journal of Computer Science, 6(2), 125.
Nugraha, V., & Sari, H. N. (2019). Penggunaan metode pembelajaran berbasis masalah. Sematik, 8(1), 113. https://doi.org/10.22460/semantik.vXiX.XXX
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar dan pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Paputungan, L. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan pendekatan saintifik. Jurnal Ilmiah Iqra, 12(2), 160182.
Pertiwi, R. M., Nurhasan, N., & Syam, T. A. R. (2018). Pengembangan model pembelajaran sirkuit untuk membantu pola gerak lokomotor, non lokomotor, dan manipulatif anak down syndrome. Jendela Olahraga, 3(2), 2636. https://doi.org/10.26877/jo.v3i2.2452
Pradani, W. D. E., & Sumaryanti. (2015). Kemampuan motorik kasar anak tunagrahita kelas dasar mampu didik diukur melalui dasar permainan bolatangan. Medikora, 14(1).
Priyono, T. (2016). Pelaksanaan kegiatan pembelajaran pendidikan jasmani adaptif anak tunagrahita di sd negeri bangunrejo 2 kota Yogyakarta.
Putri, S. D. N. O., & Purnamasari, A. (2017). Keterampilan sosial pada siswa taman kanak-kanak tahfidz. Jurnal Psikologi Integratif, 2(1), 7185.
Renawati, Darwis, R. S., & Wibowo, H. (2017). Interaksi sosial anak down syndrome dengan lingkungan sosial (studi kasus anak down syndome yang bersekolah di slb pusppa suryakanti bandung). Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 252256. https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14341
Riduwan. (2013). Dasar-dasar statistika. Alfabeta.
Ridwan, R., Zulkardi, Z., & Darmawijoyo, D. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran aritmetika sosial berbasis problem based learning di kelas vii smp. Jurnal Elemen, 2(2), 92. https://doi.org/10.29408/jel.v2i2.180
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sumardi. (2009). Buku Panduan Cabang Olahraga Bocce Special Olympics. Pengurus Pusat Special Olympics Indonesia.
Tegeh, I. M., Jampel, I. M., & Pudjawan. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Graha Ilmu.
Wafi, T. S. Al, & Sihkabuden. (2018). Peningkatkan Ketrampilan Motorik Kasar Siswa Down Syndrome melalui Senam Ceria. Ortopedagogia, 4(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um031v4i12018p043
Wibowo, risky arista, & Tuasikal, A. R. S. (2019). Pengaruh permainan bocce terhadap peningkatan kemampuan gerak motorik kasar anak tunagrahita (downsyndrome) di slb negeri c tulungagung. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7(3). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/issue/archive
Widodo. (2016). Pengembangan pembelajaran permainan adaptif berbasis perkembangan aktual bagi anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(1), 59. https://doi.org/10.24832/jpnk.v1i1.227
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find rights and licenses in JOSSAE (Journal of Sport Science and Education). By submitting articles/ article manuscripts, the author agrees to this policy. No special documents required.
The copyright of the received article once accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.