Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Permainan Bocce Berbasis PBL Bagi Down Syndrome Untuk Mengajarkan Keterampilan Motorik Dan Berinteraksi Sosial

Authors

  • Ahmad Fawaid Birriy Sekolah Menengah Atas Negeri 16 Surabaya dan Universitas Negeri Surabaya
  • Nanik Indahwati Universitas Negeri Surabaya
  • Nurhasan Nurhasan Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jossae.v5n2.p94-103

Keywords:

Bocce, Down Syndrome, learning material, motor capability, Problem Based Learning, social interaction.

Abstract

This research aims to develop a learning material for adaptive physical education with Problem-Based-Learning model applied to down syndrome students in the school for special need to teach motor capability and sosial interactiion. This Research and Development will use the ADDIE methods in applying learning tools through two phases. The small trial scale held in one school (3 students), and the large trial scale held in two schools (15 students). Results of smallscale trial: from the learning process got  83,3 % (very good), response from user got 88 %, result of social interaction skills form and motor skills form got 94 % and 92 % (very good). Results from large scale trial: average from the learning process got 89% (very good), average from users respon got 80,5 %, average value of social interaction skills form and motor skills form got 97,5 % and 96,8 % (very good). Based on the results, it concluded that the developed learning tools was already feasible for the down syndrome and it can be employed to teach motor skills and interact socially, and make a positive response from teachers. Hopefully that the product can be useful in the world of education, especially for DS.

References

Abdullah, M. (2013). Tata kelola pembelajaran. Eklektika: Jurnal Pemikiran & Penelitian Administrasi Pendidikan, 1(2), 189204.

Akbar, S. (2017). Instrumen perangkat pembelajaran. Remaja Rosdakarya Offset.

Anwar, M. K. (2016). Hubungan antara konsep diri dengan interaksi sosial pada perawat di rumah sakit islam Surakarta. Blucher Design Proceedings, 9(2), 621633. https://doi.org/10.5151/cidi2017-060

Ar-Rasily, O., & Dewi, P. (2016). Faktor - faktor yang mempengaruhi tingkat pengetahuan orang tua mengenai kelainan genetik penyebab disabilitas intelektual di kota semarang. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 5(4), 14221433.

Asari, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Berbasis PBL Bagi Anak Down Syndrome Untuk Mengajarkan Interaksi Sosial dan Keterampilan Motorik.

Delphie, B. (2010). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dalam Setting Pendidikan Inklusi. Intan Sejati Klaten.

Handayani, I. M. (2013). Interaksi sosial anak berkebutuhan khusus di sdn 016/016 inklusif samarinda (studi kasus anak penyandang autis). EJournal Sosiatri-Sosiologi, 1(1).

Holis, A. (2016). Belajar melalui bermain untuk pengembangan kreativitas dan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 9(1), 2337. https://doi.org/10.1142/9789812773678_0145

Mayasari, N. (2019). Layanan pendidikan bagi anak tunagrahita dengan tipe down syndrome. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 14(1), 111134. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i1.2847

Muliar. (2016). Improving the fine motor ability of a down-syndrome student by playing with clay at sdlb n 64 surabayo lubuk basung kabupaten agam. Jurnal Ilmial Pendidikan Khusus, 5(1), 23. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu

Muslim, B. (2017). Aplikasi pembelajaran interaktif pada mata kuliah maintenance pada program studi teknik informatika sekolah tinggi teknologi pagar alam. Indonesia Journal of Computer Science, 6(2), 125.

Nugraha, V., & Sari, H. N. (2019). Penggunaan metode pembelajaran berbasis masalah. Sematik, 8(1), 113. https://doi.org/10.22460/semantik.vXiX.XXX

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar dan pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Paputungan, L. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan pendekatan saintifik. Jurnal Ilmiah Iqra, 12(2), 160182.

Pertiwi, R. M., Nurhasan, N., & Syam, T. A. R. (2018). Pengembangan model pembelajaran sirkuit untuk membantu pola gerak lokomotor, non lokomotor, dan manipulatif anak down syndrome. Jendela Olahraga, 3(2), 2636. https://doi.org/10.26877/jo.v3i2.2452

Pradani, W. D. E., & Sumaryanti. (2015). Kemampuan motorik kasar anak tunagrahita kelas dasar mampu didik diukur melalui dasar permainan bolatangan. Medikora, 14(1).

Priyono, T. (2016). Pelaksanaan kegiatan pembelajaran pendidikan jasmani adaptif anak tunagrahita di sd negeri bangunrejo 2 kota Yogyakarta.

Putri, S. D. N. O., & Purnamasari, A. (2017). Keterampilan sosial pada siswa taman kanak-kanak tahfidz. Jurnal Psikologi Integratif, 2(1), 7185.

Renawati, Darwis, R. S., & Wibowo, H. (2017). Interaksi sosial anak down syndrome dengan lingkungan sosial (studi kasus anak down syndome yang bersekolah di slb pusppa suryakanti bandung). Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 252256. https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14341

Riduwan. (2013). Dasar-dasar statistika. Alfabeta.
Ridwan, R., Zulkardi, Z., & Darmawijoyo, D. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran aritmetika sosial berbasis problem based learning di kelas vii smp. Jurnal Elemen, 2(2), 92. https://doi.org/10.29408/jel.v2i2.180

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sumardi. (2009). Buku Panduan Cabang Olahraga Bocce Special Olympics. Pengurus Pusat Special Olympics Indonesia.

Tegeh, I. M., Jampel, I. M., & Pudjawan. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Graha Ilmu.

Wafi, T. S. Al, & Sihkabuden. (2018). Peningkatkan Ketrampilan Motorik Kasar Siswa Down Syndrome melalui Senam Ceria. Ortopedagogia, 4(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um031v4i12018p043

Wibowo, risky arista, & Tuasikal, A. R. S. (2019). Pengaruh permainan bocce terhadap peningkatan kemampuan gerak motorik kasar anak tunagrahita (downsyndrome) di slb negeri c tulungagung. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7(3). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/issue/archive

Widodo. (2016). Pengembangan pembelajaran permainan adaptif berbasis perkembangan aktual bagi anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(1), 59. https://doi.org/10.24832/jpnk.v1i1.227

Published

2020-10-31

How to Cite

Birriy, A. F., Indahwati, N., & Nurhasan, N. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Permainan Bocce Berbasis PBL Bagi Down Syndrome Untuk Mengajarkan Keterampilan Motorik Dan Berinteraksi Sosial. JOSSAE (Journal of Sport Science and Education), 5(2), 94–103. https://doi.org/10.26740/jossae.v5n2.p94-103

Issue

Section

Articles
Abstract views: 622 , PDF Downloads: 611 , PDF Downloads: 0 , PDF Downloads: 0