Pengaruh Financial Literacy, Uang Elektronik, Demografi, Gaya Hidup dan Kontrol Diri terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Milenial Di Kota Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.26740/jim.v10n1.p160-172Kata Kunci:
demographics; electronical money; financial literacy; lifestyle; self controlAbstrak
One of the fundamental things in human life as an economic creature is to filfill their needs. Human are also equipped with the knowledge and high self-control about their life style, or else human can trigger a consumptive attitude. The research’s objective is to analyze the influence of financial literacy, electronic money, demographics, lifestyle, and self-control on consumption behavior. Around 284 millennial generations in Surabaya has chosen to be the respondent in this research. They fill out an online questionnaire using the Structural Equation Modelling (SEM) analysis technique with AMOS software version 24. The study proves that financial literacy, electronic money, demographics, lifestyle and self-control have a significant effect on consumptive behavior. This research expects to awaken various parties, especially about the importance of knowledge in financial management to form high self-control to decide a rational consumption activity for the millennial generation.
Referensi
Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality and Behavior (2nd ed.). New York: British Library.
Anggita, V. (2022). Tangkap Konsumen Milenial, Beko Perluas Pasar di Surabaya. Swa.co.id. (https://swa.co.id/swa/trends/beko-perluas-pasar-di-surabaya, diakses pada 21 Januari 2022)
Anggraini, R. T., & Santhoso, F. H. (2019). Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 3(3), 131-140. https://doi.org/10.22146/gamajop.44104
Arieza, U. (2018). Indonesia Penduduk Terbanyak Nomor 4 di Dunia, Siapa Juaranya? Okezone.com. (https://economy.okezone.com/read/2018/07/21/320/1925559/indonesia-penduduk-terbanyak-nomor-4-di-dunia-siapa-juaranya, diakses pada 27 Oktober 2021)
Bandura. (1989). Social Cognitive Theory. in R. Vasta (Ed.), Annals of child development. Vol 6. Six Theories of Development. Greenwich: JAI Press, Inc.
Bi.go.id. (2020). Apa itu Uang Elektronik. (https://www.bi.go.id/id/edukasi/Pages/Apa-itu-Uang-Elektronik.aspx. Diakses pada 21 Oktober 2021).
BPS. (2017). Statistik Indonesia 2017. Jakarta: Penerbit Badan Pusat Statistik.
Budiati, I., Susianto, Y., Windhiarso Ponco Adi P, S. A., Reagan, H. A., Larasat, P., Setiyawati, N., Pratiwi, A. I., & Valent Gigih Saputri, S. (2018). Profil Generasi Milenial. In Statistik Gender Tematik. Jakarta: Penerbit Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak.
Databoks.katadata.co.id. (2019). Jumlah Penduduk Indonesia 2019 Mencapai 267 Juta Jiwa. (https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/01/04/jumlah-penduduk-indonesia-2019-mencapai-267-juta-jiwa. Diakses pada 05 Maret 2022)
Diskominfo. (2016). Profil Kota Surabaya 2016. Surabaya: Penerbit Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Surabaya.
Dwiastuti, R., Shinta, A., & Isaskar, R. (2012). Ilmu Perilaku Konsumen (1st ed.). Malang: UB Press.
Hadi, S. (1991). Analisis Butir untuk Instrumen Angket, Tes, dan Skala Nilai. Yogyakarta: FP UGM.
Haryana, R. D. T. (2020). Pengaruh Life Style, Self Control dan Financial Literacy terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Melakukan Online Shopping. Equilibrium: Jurnal Ekonomi-Manajemen-Akuntansi, 16(1), 29. https://doi.org/10.30742/equilibrium.v16i1.805
Indonesia.go.id. (2018). Keragaman Indonesia. (https://indonesia.go.id/ragam/budaya/kebudayaan/keragaman-indonesia. Diakses pada 05 Maret 2022)
Islahuddin, & Syaifudin, N. (2020). Pasar e-commerce terbesar Indonesia dari milenial. Lokadata.id. (https://lokadata.id/artikel/pasar-e-commerce-terbesar-indonesia-dari-milenial, diakses pada 19 Oktober 2021).
Jeko. (2017). Orang Surabaya Lebih Gila Belanja Online Ketimbang Jakarta. Liputan6.com. (https://www.liputan6.com/tekno/read/3058907/orang-surabaya-lebih-gila-belanja-online-ketimbang-jakarta, diakses pada 20 Oktober 2021).
Kusnandar, V. B. (2021). Jumlah Penduduk Kota Surabaya 2,87 Juta Jiwa pada 2020. Databoks.katadata.co.id. (https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/10/07/jumlah-penduduk-kota-surabaya-287-juta-jiwa-pada-2020, diakses pada 19 Oktober 2021).
Mahastanti, L. A., & Wiharjo, K. K. (2016). Mental Accounting dan Variabel Demografi : Sebuah Fenomena Pada Penggunaan Kartu Kredit. Jurnal Bisnis dan Ekonomi, 16(2), 89-102.
Mannheim, K. (1952). The Problem of Generation: Onthe Sociology of Knowledge (First Published 1923). London: RKP.
Mujahidin, A. (2020). Pengaruh Fintech e-wallet terhadap Perilaku Konsumtif pada Generasi Millennial. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis, 8(2), 143-150. https://doi.org/10.35314/inovbiz.v8i2.1513
OJK. (2016). Peraturan Otoritas Jasa Keuangan (76 /POJK.07/2016). OJK. (https://www.ojk.go.id/id/kanal/edukasi-dan-perlindungan-konsumen/regulasi/peraturan-ojk/Documents/Pages/POJK-tentang-Peningkatan-Literasi-dan-Inklusi-Keuangan-di-Sektor-Jasa-Keuangan-Bagi-Konsumen-dan-atau-masyarakat/SAL-POJK Literasi dan Inklusi Keuangan, diakses pada 20 September 2021)
Rahmawati, V. E., & Surjanti, J. (2021). Analisis Faktor Perilaku Konsumtif Berbelanja Online Produk Fashion Saat Pandemi pada Mahasiswa. JEKPEND: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 4(3), 11-18. https://doi.org/10.26858/jekpend.v4i2.21122
Sumartono. (2002). Terperangkap dalam Iklan. Bandung: Alfabeta.
Sumarwan, U. (2002). Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran (1st ed.). Bogor: Ghalia Indonesia.
Suyanto, B. (2013). Sosiologi Ekonomi: Kapitalisme dan Konsumsi Di Era Masyarakat Post-Modernisme. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Wahyuning, F. (2017). Jakarta Tak Lagi Jadi Ibu Kota e-Commerce di Indonesia. Liputan6.com (https://www.liputan6.com/bisnis/read/3059005/jakarta-tak-lagi-jadi-ibu-kota-e-commerce-di-indonesia, diakses pada 18 Oktober 2021)
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

