A STUDENT PERCEPTIONS REGARDING THE UTILIZATION OF VIRTUAL LABORATORY TO INCREASE INTEREST IN LEARNING CHEMISTRY AT SMAN 3 MATARAM

-

Authors

  • Familia Novita Simanjuntak Faculty of Teacher Training and Education, Indonesian Christian University
  • Nelius Harefa Faculty of Teacher Training and Education, Indonesian Christian University
  • St. Fatimah Azzahra Faculty of Teacher Training and Education, Indonesian Christian University
  • Sumiyati Sumiyati Faculty of Teacher Training and Education, Indonesian Christian University
  • Nova Irawati Simatupang Faculty of Teacher Training and Education, Indonesian Christian University
  • Elferida Sormin Faculty of Teacher Training and Education, Indonesian Christian University
  • Leony Sanga Lamsari Purba Faculty of Teacher Training and Education, Indonesian Christian University

DOI:

https://doi.org/10.26740/jcer.v8n1.p54-58

Keywords:

Key words: Virtual lab, Interests, Online learning

Abstract

The purpose of this study was to analyze students' perceptions regarding the use of VR-based virtual laboratories in
increasing students' interest in learning chemistry. The research method used is a simple survey method. The research
sample was students from SMAN 3 Mataram, totaling 51 people. Analysis of data from a simple survey using a
descriptive quantitative method. The questionnaire instrument is an instrument that is used to collect data and
disseminate it online using the Google Form. The data obtained shows the usefulness, use, responses and advantages
and disadvantages of VR-based virtual laboratories. After conducting the survey, it turned out that the use of VRbased
virtual laboratories received positive responses and perceptions from students.
Key words: Virtual lab, Interests, Online learning

References

Arshandhy, A. P. Persepsi Siswa Terhadap Laboratorium Virtual Sebagai Pembelajaran Eksperimental Kimia (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Arnesti, N., & Hamid, A. (2015). Penggunaan media pembelajaran Online offline dan komunikasi interpersonal terhadap hasil belajar bahasa inggris. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(1).

Dewa, E., Mukin, M. U. J., & Pandango, O. (2020). Pengaruh pembelajaran daring berbantuan laboratorium virtual terhadap minat dan hasil belajar kognitif fisika. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(2), 351-359.

Halawa, M. V. B. (2021). Efektivitas Pemanfaatan Platform Media Sosial dalam Pembelajaran Praktikum Secara Daring. Attractive: Innovative Education Journal, 3(1), 52-64.

Hauriyah, I., Muhab, S., & Hadinugrahaningsih, T. (2019). Pengaruh Laboratorium Virtual dalam Kegiatan Praktikum Terhadap Keterampilan Laboratorium Siswa pada Materi Titrasi Asam Basa. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 9(2), 72-79.

Hensijon, Y. (2021). Dampak Pandemi Covid 19 Terhadap Dunia Pendidikan Khususnya di SDN Nggalak.

Hikmah, N., Saridewi, N., & Agung, S. (2017). Penerapan laboratorium virtual untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa. EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan), 2(2), 186-195.

Huda, I. A. (2020). Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi (TIK) terhadap kualitas pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2(1), 121-125.

Jalinus, N., & Risfendra, R. (2020). Analisis Kemampuan Pedagogi Guru SMK Yang Sedang Mengambil Pendidikan Profesi Guru Dengan Metode Deskriptif Kuantitatif Dan Metode Kualitatif. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 20(1), 37 44.

Jati, W., & Yuliansyah, H. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Online (Onlinearketing Strategi) Terhadap Minat Beli Konsumen. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 125.

Junaidi, E., Hadisaputra, S., & Al Idrus, S. W. (2018). Kajian Pelaksanaan Praktikum Kimia Di Sekolah Menengah Atas Di Kabupaten Lombok Barat Indonesia. Jurnal Pijar Mipa, 13(1), 24-31. Nugroho, A. (2021). Efektifitas laboratorium virtual dalam pembelajaran praktikum analisis farmasi pada mahasiswa farmasi saat pandemic covid 19. Refleksi Pembelajaran Inovatif.

Nuriansyah, F. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Online Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Saat Awal Pandemi Covid-19. Jurnal pendidikan ekonomi Indonesia, 1(2). Rizal, A., Adam, R. I., & Susilawati, S. (2018). Pengembangan Laboratorium Virtual Fisika Osilasi. Jurnal Online Informatika, 3(1), 55-60.

Salsabila, U. H., Utami, S. N., Zahra, A., Haikal, F., & Cahyono, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Belajar Online Selama Pandemi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(1), 1-9.

Saputri, R. K., & Al-Bari, A. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Praktikum Daring Mata Kuliah Kimia Analisis. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 676-683.

Saragih, O., Sebayang, F. A. A., Sinaga, A. B., & Ridlo, M. R. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran daring selama pandemi COVID 19. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 178-191.

Siahaan, M. (2020). Dampak pandemi Covid 19 terhadap dunia pendidikan. Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan, 20(2).

SUNENI, S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Transportasi Ojek Online Grab (Studi Pada Mahasiswa FE universitas negeri jakarta).

Downloads

Published

2024-06-14
Abstract views: 55 , PDF Downloads: 78