The Use of Instagram-Integrated Learning Media on Gender-Based Student Learning Motivation in Reaction Rate Material

Authors

  • Hayuni Retno Widarti Faculty of Mathematics and Natural Science, State University of Malang
  • Sri Yamtinah Faculty of Education, University of Sebelas Maret
  • Mawardi Mawardi Faculty of Mathematics and Natural Science, State University of Padang
  • Deni Ainur Rokhim Senior High School State 3 of Sidoarjo
  • Afis Baghiz Syafruddin Faculty of Mathematics and Natural Science, State University of Malang
  • Elvira Risva Firda Amalia Faculty of Mathematics and Natural Science, State University of Malang

DOI:

https://doi.org/10.26740/jcer.v8n1.p23-32

Keywords:

Instagram, Reaction Rate, Learning Motivation, Gender

Abstract

This research aims to determine the effect of using integrated learning media Instagram in increasing students' learning motivation on reaction rate material and to analyze the results of female and male students' learning motivation on reaction rate material. The method used is qualitative descriptive research. The subjects in this research were students of one of the State High Schools in Malang City class XI MIPA 2, totaling 11 male students and 20 female students who used Instagram learning media. The class is heterogeneous because it has a gender distribution with more female students than male students. The research results show that 1) The use of integrated learning media Instagram can increase students' learning motivation. 2) There is no significant difference in the comparison of the increase in male students' learning motivation.

References

Saptono, A. 2016. Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Dan Kecerdasan Emosional Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri 89 Jakarta. Econosains Jurnal Online Ekonomi Dan Pendidikan, 14(1), (h. 105–112).

Fadlillah, M. Dkk. (2016). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini, Menciptakan Pembelajaran Menarik, Kreatif Dan Menyenangkan. Jakarta: Kencana.

Afif, Nur. 2019. Pengajaran Dan Pembelajaran Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Islam. (h. 117-129).

Harsanto, Budi. 2014. Inovasi Pembelajaran Di Era Digital. Bandung: Unpad Press.

Ida, Widianingsih. 2019. Strategi Dan Inovasi Pembelajaran Bahasa Di Era Revolusi Industri 4.0. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia

Zimmerman & Schunk. 2004. Self-Regulated Learning And Academic Achievement: Theorical Persepctives. New York: Springer-Verlag.

Maeskina, Mutia Mega, dan Dasrun Hidayat. 2022. Adaptasi Kerja Content Creator di Era Digital. Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi

Sesriyani, L & Sukmawati, N. 2019. ANALISIS PENGGUNAAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN EKONOMI. Jurnal Pendidikan Hukum dan Bisnis (h. 11-19)

Hermawati, W. (2018). Gender Dalam Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi: Perkembangan, Kebijakan, & Tantangannya Di Indonesia. http://penerbit.lipi.go.id/data/naskah1521570363.pdf, diakses pada tanggal 19 Oktober 2022.

Aydin, S. 2014. Foreign language learners’ interactions with their teachers on Facebook. System. (h. 155–163)

Chun, D., Smith, B., & Kern, R. 2016. Technology in language use, language teaching, and language learning. Modern Language Journal. (h. 64-80)

Sardiman. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: PT. Rajagrafindo Persada

Thanuskodi, S, "Gender Differences in Internet Usage among College Students: A Comparative Study" 2013. Library Philosophy and Practice (e-journal). 1052. http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1052, diakses tanggal 21 Oktober 2022

Kusuma, R. Sari. 2016. Penggunaan Internet Oleh Dosen Berdasar Gender dan Generasi. Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi. (h. 56-63)

Saragi, M & Suryani, R. 2018. PERBEDAAN MOTIVASI BELAJAR SISWA BERJENIS KELAMIN PEREMPUAN DAN LAKI-LAKI SMK SWASTA BANDUNG. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling. (h. 60-68)

Firidho, M. 2019. Studi Komparasi Penerapan Kelas Homogen dan Heterogen Terhadap Motivasi Belajar di MA Al-Fatich Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/31200/3/Muhammad%20Agung%20Firidho_D91215068.pdf, diakses tanggal 21 Oktober 2022.

Afis. 2021. PEMANFAATAN INSTAGRAM UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATERI ASAM BASA DALAM KEHIDUPAN SEHARI-HARI DENGAN PENDEKATAN MULTIREPRESENTASI. http://repository.um.ac.id/200745/, diakses tanggal 19 Oktober 2022.

Fidianm A. 2017. Pengaruh Penggunaan Instagram sebagai Media Pembelajaran terhadap Peningkatan Motivasi Menulis Mahasiswa. Jurnal Perspektif Pendidikan. (h. 8-14).

Fitri, M & Chairoel. L. 2019. PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL BERDASARKAN GENDER TERHADAP PRESTASI BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Benefita. (h. 162-181).

Samuel, O., Yahya, A., Olalekan, S., & Abiola, A. (2013). Online Social Networking and the Academic Achievement of University Students – The experience of selected Nigerian Jurnal Benefita 4(1) Februari 2019 (162-181) LLDIKTI Wilayah X 180 Universities. Information and Knowledge Management, 3(5), 109–116.

Downloads

Published

2024-06-14
Abstract views: 18 , PDF Downloads: 13