OPTIMIZATION OF MICROSOFT OFFICE 365 FOR BLENDED LEARNING-BASED LEARNING IN NATURAL SCIENCE SUBJECTS

Authors

  • Isnanik Juni Fitriyah Universitas Negeri Malang
  • Yayuk Mulyati Universitas Negeri Malang
  • Indra Fardhani Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.26740/jcer.v5n2.p88-92

Keywords:

Blended learning, Microsoft Office 365, Science subjects

Abstract

Abstract. Blended learning is one of the innovative learning models that integrates technology in line with the demands of learning in the 21st century and is relevant to learning in the pandemic era. Microsoft Office 365 is an office cloud application from Microsoft such as the desktop version of Microsoft Office that allows users to access e-mail, documents, contacts, calendars and collaborate anywhere and using various devices. This technology is one of the technologies that can help the learning process run with the Blended Learning model. The purpose of this study is to review the optimization of Microsoft Office 365 in Blended Learning-based learning. The type of research used is research with literature study method.

References

Darmawan, A. 2019. Pengaruh Pendekatan Blended Learning Menggunakan Portal Rumah Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa the Effect of Blended Learning Approach By Utilizing Rumah Belajar. Portal on the Learning Outcomes of Integrated Science. Jurnal Teknodik, 17(September), 065–079. https://doi.org/10.32550/teknodik.v17i3.562

Sari, I. K. 2021. Blended Learning sebagai Alternatif Model Pembelajaran Inovatif di Masa Post-Pandemi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2156–2163.

Kemendikbud. 2019. Pembelajaran Di Masa Pandemi Coronavirus Disease 2019. 2019.

Purnama, M. N. A. 2020. Blended Learning Sebagai Sarana Optimalisasi Pembelajaran Daring di Era New Normal. Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 2(2), 106–121.

Chaeruman, U. A. 2019. Merancang Model Blended Learning. Jurnal Teknodik, 17(4), 053–063. https://doi.org/10.32550/teknodik.v17i4.577

Fitriyah, I. J., Affriyenni, Y., Hamimi, E., Affifah, J. R., & Permatasari, C. A. 2021. PROGRAM PENINGKATAN KETRAMPILAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS DIGITAL. 2(1), 1–6.

Fitriyah, I. J., Affriyenni, Y., & Hamimi, E. 2021. Efektifitas Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 7(2), 122–129. https://doi.org/10.35569/biormatika.v7i2.1017

Awaru, A. O. T., Syam, A., Rahman, A., & Torro, S. 2021. WORKSHOP EDUKASI MICROSOFT OFFICE 365 DALAM UPAYA OPTIMALISASI PEMBELAJARAN DARING DI MASA PANDEMI COVID-19 Surat Edaran Menteri Pendidikan dan kebudayaan RI Nomor 4 Tahun pembelajaran pelaksanaan berubah kebijakan belajar dari rumah ( Learning jaringan a. 5(2), 1–4.

Ngatmiyatun, B. 2021. Peningkatan Kemampuan Penggunaan Microsoft Office 365 Melalui Pelatihan Dan Simulasi Pada Guru Sekolah Dasar. Kewarganegaraan, Jurnal, 5(1), 77–85.

Sukmafani, A., & Juni, I. 2021. Development of Teaching Material with the Creative Problem Solving Model Using Mobile Learning Application. 2(2), 124–135.

Fitriyah, I. J., Sugiyonto, S., Yulianti, E., Pratiwi, N., Marsuki, M. F., Mualifah, S., & Widodo, M. A. 2021. Web-Based Instrument Development Workshop as Supporting Materials for Online Learning. Procedia of Social Sciences and Humanities, 1(c), 87–92. https://doi.org/10.21070/pssh.v1i.24

Ristiana, F., & Pujayanto. 2014. Implementasi Blended Learning pada IPA Tema Matahari Sumber EnergiAlternatif Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan. 5, 85–91.

Setiawan, A. M., Munzil, & Fitriyah, I. J. 2021. Trend of learning management system (LMS) platforms for science education before-after Covid-19 pandemic. AIP Conference Proceedings, 2330(March), 5–10. https://doi.org/10.1063/5.0043196

Wardani, D. N., J.E, A. T., & Wedi, A. 2018. DAYA TARIK PEMBELAJARAN DI ERA 21 DENGAN BLENDED LEARNING Deklara Nanindya Wardani, Anselmus J.E. Toenlioe, Agus Wedi. 1(1), 13–18.

Widiara, I. K. (n.d.). Blended Learning Sebagai Alternatif Pembelajaran di Era Digital.

Mu’arif, H. A., & Surjono, H. D. 2016. Pengembangan E-Learning Berbasis Pendekatan Ilmiah Pada Mata Pelajaran IPA Di SMP Negeri 5 Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 195. https://doi.org/10.21831/jitp.v3i2.11143

Pradja, B. P., & Baist, A. 2019. Analisis kualitatif Penggunaan Microsoft Teams dalam Pembelajaran Kolaboratif Daring. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (4th Senatik), 4, 415–420.

Saputra, A. D., & Saddhono, K. 2021. Pembelajaran Bahasa Indonesia menggunakan Microsoft Office Team 365 untuk SMA di masa pandemi. Lingua, 18(1), 16–26. https://doi.org/10.30957/lingua.v18i1.669.berdekatan

Amirullah, G. 2020. Pelatihan Pengembangan Kelas Digital Berbasis Microsoft 365 di Sekolah Muhammadiyah DKI Jakarta. 1(3), 223–227.

Widiyarso, T. H., & Sutama. 2021. Efektifitas Penggunaan Microsoft Teams Dalam Pembelajaran E-Learning Bagi Guru Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21(1), 15–21.

Handayani, S., & Hadi, S. 2020. Pelatihan E-Learning Menggunakan Office 365 Bagi Guru-Guru dan Siswa-Siswa Madrasah Aliyah Negeri 1 Semarang. JPKMI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia), 1(2), 49–58. https://doi.org/10.36596/jpkmi.v1i2.3

Downloads

Published

2021-12-28
Abstract views: 313 , PDF Downloads: 230