Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Outdoor Learning Membatik Jumputan

Authors

  • Raya Sulistyowati Universitas Negeri Surabaya
  • Novi Syafitri Universitas Negeri Surabaya
  • Dwi Yuli Rakhmawati Universitas Negeri Surabaya
  • Lazimah Nur Aini Universitas Negeri Surabaya
  • Siska Izzahtus Universitas Negeri Surabaya
  • Setia Brilianita Universitas Negeri Surabaya
  • Surya Andhini Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/abi.v4n2.p1-12

Abstract

Jumputan batik is batik made using tie and dye techniques using the desired color. The cloth used for batik is tied with a thick rope or rubber to prevent the color from entering the cloth and forming the desired motif. This jumputan batik activity was carried out at SDN 2 Kauman which coincides in Nganjuk Regency which aims to explain the importance of introducing jumputan batik art to elementary school children, and also to train students' creativity which is shown by the results of the creation of tie and coloring of each batik they produce. The method used in this activity is the practical method. The results produced in outdoor learning activities by holding jumputan batik for students at SDN 2 Kauman are that students gain product-making skills and new knowledge about jumputan batik which can be obtained through this activity and understand how jumputan batik techniques and understand the tools and materials needed to make jumpy batik.

Keywords: jumputan batik, creativity, student

References

Ariesandy, K. T. (2021). Pengaruh Pembelajaran Luar Kelas (Outdoor Learning) Berbentuk Jelajah Lingkungan Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa. Wahana Matematika Dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya, 15(1), 110–120. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPM/article/view/31695

Fadilah, F. R., Warsah, I., & Wanto, D. (2020). Implementasi Outdoor Learning: Upaya Menanamkan Nilai-nilai Keislaman Siswa SDIT Cahaya Rabbani Kepahiang. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 38–55. https://doi.org/10.32923/edugama.v6i1.1253

Purnaningrum, E., Putranto, K. N., Azies, H. A., Ningrum, A. S., Ekonomi, F., Pgri, U., Buana Surabaya, A., Keguruan, F., Pendidikan, I., Surabaya, A. B., Jumputan, A. B., Kunci, K., Jumputan, B., Dasar, S., & Kreativitas, P. (2019). Pembuatan Batik Jumputan Sebagai Sarana Media Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar Guna Peningkatan Kreativitas Peserta Didik. Penamas Adi Buana, 03(1), 43–50.

Asmarani Ratih, dkk. (2021). Batik Jumputan Inovasi dan Cara Pembuatan. Lamongan: CV. Pustaka Djati.

Erikasari, E. (2019). Peranan Motivasi, Kreativitas Dalam Proses Belajar Dan Pembelajaran. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 7(2).

Handoyo, Joko Dwi. 2008. Batik Dan Jumputan. Yogyakarta: PT. Macanan Jaya Cemerlang.

Lestar, Endang Titik. (2020). Cara Praktis Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.

Sari, A. P. P., Nugraha, R., Wardani, P. A., Anugrah, I., & Rustandie, A. (2018). Pelatihan Keterampilan Jumputan Untuk Cinderamata Sebagai Upaya Pemberdayaan Ibu Rumah Tangga Di Ngasem, Gunungkidul. Jurnal Ilmiah Penalaran dan Penelitian Mahasiswa, 2(2), 174-184.

Sari, R. P. (2013). Keterampilan Membatik Untuk Anak. Yogyakarta: PT. Pustaka Baru.

Wijayanti, K. E. (2017). Implementasi Pendidikan Luar Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 2(1), 48-58.

Ratyaningrum, F., Oemar, E. A. B., Anggapuspa, M. L., & Ahmad, A. S. E. (2018). Gulijat: Eksplorasi Teknik Menghias Kain Dalam Mendukung Seni Dan Industri Kreatif Pada Anggota Pkk Balas Klumprik. Prosiding Semnas Ppm 2018, 1(1), 1201-1209.

Sandi, N. V. (2022). Analisis kreativitas siswa dalam teknik pembuatan Batik Jumputan di Sekolah Dasar Islam Ta’allumul Huda Bumiayu. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 8(2), 220-239.

Muslihasari, A., Cholifah, T. N., & Yanti, Y. E. (2022). Pelatihan Membatik Jumputan Sebagai Sarana Menumbuhkan Kreativitas Siswa Sdn 1 Maguan Kecamatan Ngajum Kabupaten Malang. Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1-12.

Rahayu, D. W. (2018). Penerapan model pembelajaran langsung untuk meningkatkan kreativitas anak sekolah dasar. Proceedings of the ICECRS, 1(3), v1i3-1372.

Hapsari, P. S., Badriyah, S., & Utomo, T. P. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak SD dengan Pelatihan Pembuatan Jumputan untuk Asesoris Interior. Abdi Seni, 11(1), 53-62.

Wiro'i, M., & Sulistyowati, R. (2021). Pengembangan mobile learning berbasis android pada mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan sekolah menengah kejuruan. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2092-2104.

Published

2023-08-30

How to Cite

Sulistyowati, R., Syafitri, N., Rakhmawati, D. Y. ., Aini, L. N. ., Izzahtus, S. ., Brilianita, S. ., & Andhini, S. . (2023). Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Outdoor Learning Membatik Jumputan . Abimanyu: Journal of Community Engagement, 4(2), 1–12. https://doi.org/10.26740/abi.v4n2.p1-12
Abstract views: 46 , PDF Downloads: 36