Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Outdoor Learning Membatik Jumputan
DOI:
https://doi.org/10.26740/abi.v4n2.p1-12Abstract
Jumputan batik is batik made using tie and dye techniques using the desired color. The cloth used for batik is tied with a thick rope or rubber to prevent the color from entering the cloth and forming the desired motif. This jumputan batik activity was carried out at SDN 2 Kauman which coincides in Nganjuk Regency which aims to explain the importance of introducing jumputan batik art to elementary school children, and also to train students' creativity which is shown by the results of the creation of tie and coloring of each batik they produce. The method used in this activity is the practical method. The results produced in outdoor learning activities by holding jumputan batik for students at SDN 2 Kauman are that students gain product-making skills and new knowledge about jumputan batik which can be obtained through this activity and understand how jumputan batik techniques and understand the tools and materials needed to make jumpy batik.
Keywords: jumputan batik, creativity, student
References
Asmarani Ratih, dkk. (2021). Batik Jumputan Inovasi dan Cara Pembuatan. Lamongan: CV. Pustaka Djati.
Erikasari, E. (2019). Peranan Motivasi, Kreativitas Dalam Proses Belajar Dan Pembelajaran. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 7(2).
Handoyo, Joko Dwi. 2008. Batik Dan Jumputan. Yogyakarta: PT. Macanan Jaya Cemerlang.
Lestar, Endang Titik. (2020). Cara Praktis Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.
Sari, A. P. P., Nugraha, R., Wardani, P. A., Anugrah, I., & Rustandie, A. (2018). Pelatihan Keterampilan Jumputan Untuk Cinderamata Sebagai Upaya Pemberdayaan Ibu Rumah Tangga Di Ngasem, Gunungkidul. Jurnal Ilmiah Penalaran dan Penelitian Mahasiswa, 2(2), 174-184.
Sari, R. P. (2013). Keterampilan Membatik Untuk Anak. Yogyakarta: PT. Pustaka Baru.
Wijayanti, K. E. (2017). Implementasi Pendidikan Luar Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 2(1), 48-58.
Ratyaningrum, F., Oemar, E. A. B., Anggapuspa, M. L., & Ahmad, A. S. E. (2018). Gulijat: Eksplorasi Teknik Menghias Kain Dalam Mendukung Seni Dan Industri Kreatif Pada Anggota Pkk Balas Klumprik. Prosiding Semnas Ppm 2018, 1(1), 1201-1209.
Muslihasari, A., Cholifah, T. N., & Yanti, Y. E. (2022). Pelatihan Membatik Jumputan Sebagai Sarana Menumbuhkan Kreativitas Siswa Sdn 1 Maguan Kecamatan Ngajum Kabupaten Malang. Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1-12.
Rahayu, D. W. (2018). Penerapan model pembelajaran langsung untuk meningkatkan kreativitas anak sekolah dasar. Proceedings of the ICECRS, 1(3), v1i3-1372.
Hapsari, P. S., Badriyah, S., & Utomo, T. P. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak SD dengan Pelatihan Pembuatan Jumputan untuk Asesoris Interior. Abdi Seni, 11(1), 53-62.
Wiro'i, M., & Sulistyowati, R. (2021). Pengembangan mobile learning berbasis android pada mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan sekolah menengah kejuruan. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2092-2104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

