PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN TERPADU MODEL NETWORKED UNTUK MENUMBUHKAN JIWA ENTREPRENEURSHIP SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Hariyati Hariyati Universitas Negeri Surabaya
  • Prabowo Prabowo Universitas Negeri Surabaya
  • Suryanti Suryanti Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v6n1.p54-60

Abstract

ABSTRACT

This aim of this research is to develop instructional design plan of integrated learning with networked model to improve entrepreneurship in elementary school. This is developmental research with Kemps Model. Tryouts design using one group pretest-posttest design. The approach of this research is qualitative descriptive. The subject of this research is a comprehensive instruction design plan with networked model in elementary school and tryouts subjeck is the is fifth grade students of SD Negeri Alangamba 01, SD Negeri Pasuruhan 03, and SD Negeri Widarapayung Wetan 03 Binangun, Cilacap, academic year 2015/2016 with mission to be master cheef. The result of research showed that the instructional design were valid, practical, and effective. Student learning outcomes after learning with learning tools developed to show positive student responses at 88,6%; mastery learning outcomes of students reached 95,33%; in general mastery of concepts students about the mission of being an expert cook to gain an average score of 0.70. While the emergence of the entrepreneurial spirit in children reached 81%. So it can be said that the learning device by using effective learning tools developed to achieve the expected goals.

 

Keywords: Develop Instructional Design, Enterpreneurship, Networked Model.

 

ABSTRAK                                                                                         

PPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan perangkat pembelajaran terpadu model networked untuk menumbuhkan jiwa entrepreneurship pada siswa Sekolah Dasar. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan, yang dalam pengembangannya menggunakan model Kemp. Desain uji coba menggunakan one group pretest-posttest design dengan teknik analisis deskriptif kuantitatif dan deskriptif kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri Alangamba 01, SD Negeri Pasuruhan 03, dan SD Negeri Widarapayung Wetan 03 Binangun, Cilacap, tahun pelajaran 2015/2016 dengan misi menjadi ahli memasak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan valid, praktis, dan efektif. Respon siswa terhadap pembelajaran dengan model networked menunjukan respon yang positif; rata-rata ketuntasan belajar siswa setelah pembelajaran dengan menggunakan perangkat pembelajaran yang dikembangkan mencapai 95,33%; secara umum tingkat penguasaan konsep siswa tentang misi menjadi ahli memasak meningkat. Sedangkan kemunculan jiwa entrepreneurship pada anak pada ujicoba terbatas, kelas replikasi I, II, dan III adalah 81%. Sehingga dapat dikatakan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan efektif untuk mencapai tujuan menumbuhkan jiwa entrepreneurship.

 

Kata Kunci: Perangkat Pembelajaran, Pembelajaran Terpadu Model Networked, Jiwa Entrepreneurship.

Author Biographies

Hariyati Hariyati, Universitas Negeri Surabaya

Mahasiswa Program Studi Pendidikan Dasar

Pascasarjana

Prabowo Prabowo, Universitas Negeri Surabaya

Dosen Program Studi Pendidikan Dasar

Pascasarjana

Suryanti Suryanti, Universitas Negeri Surabaya

Dosen Program Studi Pendidikan Dasar

Pascasarjana

References

Aiken, L. (1997). Psychological Testing and Assessment, Ninth Edition. New York: McGrow Hill Company.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian (Edisi Revisi). Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Arwirya, Eka F.F. (2016). Building Entrepreneurial Spirit of Islamic Boarding School Students in Mojokerto Indonesia. International Journal of Learning &Development. Vol 6 No. 1 ISSN 2164-463.

Fogarty, Robin. (1993). The Mindful: How To Integrate the Curricula: Training Manual. Palatine, IL: IRI/Sky Light Training and Publishing.

Fogarty, Robin, Pete Brian. (1993). Guide for Planning and Coaching Professional Development. Palatine, IL: IRI/Sky Light Training and Publishing.

Halida. (2011). Penerapan Model Networked (Jejaring) dalam Pembelajaran Terpadu Pendidikan Anak usia Dini. Jurnal Visi Misi Ilmu Pendidikan (J-VIP) Vol 5. No. 2.

Jackson, David and Temperley, Julie. (2006). From Professional Learning Community to Networked Learning Community. Journal Natonla College for School Leadership. Vol 3 No. 6, 1-14.

Johnson, Mike. (2016). Expanding the Concept of Networked Learning. Proceedings of the 6th International Conference on Networked Learning. ISBN No: 978-1-86220-206-1. Diakses tanggal 26 Mei 2016.

Joksimovic, Srecko and Hatala, Marek. (2014). Learning Analytics for Networked Models. Journal of Learning Analytics. Vo. 1 No. 3, 191-194.

Mulyani, Endang. (2011). Model Pendidikan Kewirausahaan di Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan. Vol. 8 No 1.

Prabowo. (2000). Pembelajaran Fisika dengan Pendekatan Terpadu dalam Menghadapi Perkembangan IPTEK Milenium III. Surabaya: Makalah Universitas Negeri Surabaya.

Peter; Jones, Chris; Asensio Mireja; Vivien and Steeples, Christine. (2005). Networked Learning in Higher: Students Expectations and Experiences. The International Journal of Higher Education and Educational Planning. Vol 50 No. 3.

Soleimanpour M.R, Tahidlu, Sdadali; and Delshad M.M. (2014). Educational Barries for Developing Students Entrepreneurial Spirit. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences. ISSN: 2231-6345 (Online) An Open Access, Online International Journal Available at http://www.cibtech.org/jls.htm.

Suparyanto, R.W. (2012). Kewirausahaan: Konsep dan Realita pada Usaha Kecil. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Zuhdan, Kun Prasetyo, dkk. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sains Terpadu Untuk Meningkatkan Kognitif, Keterampilan Proses, Kreativitas serta Menerapkan Konsep Ilmiah Peserta Didik SMP. Yogyakarta: Program Pascasarjana UNY.

Downloads

Published

2020-01-11

How to Cite

Hariyati, H., Prabowo, P., & Suryanti, S. (2020). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN TERPADU MODEL NETWORKED UNTUK MENUMBUHKAN JIWA ENTREPRENEURSHIP SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(1), 47–53. https://doi.org/10.26740/jrpd.v6n1.p54-60
Abstract views: 1214 , PDF Downloads: 813