EVALUASI PELAKSANAAN PELATIHAN PELAYANAN TERPADU SATU PINTU SECARA DARING TAHUN 2021

Authors

  • Abdul Kholik BPSDM DKI Jakarta
  • Helena Ras Ulina Sembiring BPSDM DKI Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p34-43

Keywords:

training, online, evaluation, input, process

Abstract

One Stop Service (e.g PTSP) is one of the government programs to provide fast, easy, cheap, transparent, sure and affordable services. One of the determinants of the success of PTSP in service is human resources in mastering the technical licensing process. To meet these needs, in 2021 the DKI Jakarta BPSDM will conduct online PTSP Training to anticipate the Covid-19 pandemic. In order to realize good training, it is necessary to evaluate to get input for the development of further training programs. The evaluation was carried out using the CIPP (Context – Input – Process – Product) evaluative model. The results show that in general the PTSP 2021 online training has not been carried out effectively, both in terms of context, input, process and product. The participants felt that this training was very useful, so it needed to be continued with improvements, and it was recommended to use blended learning.

References

Adiatman. (2018). Efektifitas Penerapan Metode Pemberian Tugas (Resitasi) Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Biologi Kelas Xi Ipa Sma Negeri 1 Sungguminasa Kabupaten Gowa. Skripsi. Makassar: UIN Alauddin Makassar. Retrived from https://repositori.uin-alauddin.ac.id/6080/

Damayanthi, A. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid - 19 pada Perguruan Tinggi Keagamaan Katolik. Edutech: Jurnal Educational Technology, 19(3), 241–262. https://doi.org/10.17509/e.v1i3.26978

Fadillah, M. I., & Dewi, S. (2019). Implementasi Kebijakan Pengembangan Kompetensi Teknis Berbasis e-Learning (Study Kasus Penyelenggaraan Management of Training). Konferensi Nasional Ilmu Administrasi, 3(1), 1-7 http://180.250.247.102/conference/index.php/knia/article/download/13/pdf

Hartanto, W. (2016). Penggunaan e-Learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–18.

Kholik, A. (2021). Pelayanan Penyelenggara Diklat Pelayanan Terpadu Penyandang Disabilitas Melalui Daring dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Peserta. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(1), 62–68. https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n1.p62-68

Mahmudi, I. (2011). CIPP: Suatu Model Evaluasi Program Pendidikan. At-Ta’dib: Jpurnal of Pesantren Education, 6(1), 111-124. http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v6i1.551

Rudhaliawan, V. M. (2013). Pengaruh Pelatihan Terhadap Kemampuan Kerja dan Kinerja Karyawan. Jurnal Administrasi Bisnis, 4(2), 1-10.

Sukardi. (2008). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Syaidah, U., Suyadi, B., & Ani, H. M. (2018). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Di SMA Negeri Rambipuji Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(2), 185–191. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i2.8316

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Wahyuni, A. A. Y., Suarni, K., & Marhaeni, A. A. I. N. (2014). Pengaruh Penggunaan Bentuk Tes terhadap Hasil Belajar Membaca Bahasa Indonesia dengan Kovariabel Motivasi Berprestasi pada Siswa Kelas XII SMA Pariwisata PGRI Dawan Klungkung. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4(3), 1-6

Wirawan, S. M. S. (2021). Evaluasi Persepsi Peserta pada Pelatihan Manajemen Proyek. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 409–425. https://doi.org/10.37329/cetta.v4i3.1383

Downloads

Published

2022-01-31

How to Cite

Kholik, A., & Sembiring, H. R. U. . (2022). EVALUASI PELAKSANAAN PELATIHAN PELAYANAN TERPADU SATU PINTU SECARA DARING TAHUN 2021. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 34–43. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p34-43
Abstract views: 451 , PDF Downloads: 319