IMPLEMENTASI PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER DI MASA PEMBELAJARAN JARAK JAUH (PJJ) PADA JENJANG SD/MI

Authors

  • Nurul Aini Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
  • Machfudzil Asror Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p16-24

Keywords:

strengthening character education, distance learning, elementary school (SD/MI)

Abstract

The purpose of the survey research on the implementation of strengthening character education (PPK) during Distance Learning (PJJ) is to describe the implementation of PPK during PJJ at the SD/MI level throughout Sidoarjo Regency by conducting surveys to teachers, classroom teachers and principals of SD/MI in 18 sub-districts. in Sidoarjo district, by using a questionnaire in the form of a google form. The data obtained from 192 teachers, classroom teachers and principals of SD/M were analyzed descriptively. The results obtained are the implementation of the 5 values of PPK as stated in Permendikbud No. 20 of 2018 was carried out even though it was in PJJ conditions by making efforts that were adapted to online and offline learning

References

Dulkiah, M., Nurmawan., Rohmana, J. A., & Rahman, A. S. (2020). Adaptasi Mahasiswa dalam Penggunaan Media Online sebagai Dampak Wabah Covid-19. 1-10. Retrived from http://digilib.uinsgd.ac.id/30768/1/KTI%20MOH.%20DULKIAH%20et%20al%20fd.pdf

Hamalik, O. (2015). Proses Belajar Mengajar. Jakarta. Jakarta. Penerbit: Bumi Aksara.

Helminsyah., Subhananto, A., & Yana, S. (2019). Analisis Penilaian Penguatan Pendidikan Karakter di SD Negeri 69 Banda Aceh. Tunas Bangsa, 6(2), 236-250.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2018). Permendikbud No. 20 tahun 2018 tentang Penguatan Pendidikan Karakter pada Satuan Pendidikan Formal. Jakarta: Mendikbud

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2020). Panduan Pembelajaran Jarak: Bagi Guru selama Sekolah Tutp dan Pandemi Covid-19 dengan Semangat Merdeka Belajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan

Kurniawan, D. (2021). Pengaruh Penggunaan Jurnal Harian Siswa Terhadap Peningkatan Pembiasaan Karakter Religius dan Disiplin. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(3), 136–142. https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n3.p136-142

Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.

Siregar, Tiurlina. (2020). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter pada Materi Ruang Lingkup Biologi. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Surjono, Herman Dwi. (2015). Adaptive and Engaging E-Learning: Inovasi Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pendidikan Jarak Jauh. Pidato Pengukuhan Guru Besar. Retrived from https://eprints.uny.ac.id/23645/

Puspitasari, V., Martati, B., & Pribowo, F. S. P. (2022). Analisis Dampak Gadget Pada Pembentukan Karakter Dalam Masa Pandemi Covid 19 Siswa MI Muhammadiyah 27 Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 7(1), 7–13. https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n1.p7-13

Regina, B. D. ., & Wijayaningputri, A. R. (2021). Analisis Penguatan Pendidikan Karakter Pada Batik Grompol Di Galeri Batik Soendari. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 7(3), 143–148. https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n3.p143-148

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta

UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Downloads

Published

2022-01-31

How to Cite

Aini, N., & Asror, M. (2022). IMPLEMENTASI PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER DI MASA PEMBELAJARAN JARAK JAUH (PJJ) PADA JENJANG SD/MI. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 16–24. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p16-24
Abstract views: 446 , PDF Downloads: 540