MANAJEMEN PENGELOLAAN KELAS SEKOLAH DASAR PADA MASA PANDEMI

Authors

  • Laelia Nurpratiwiningsih Muhadi Setiabudi University
  • Dian Ervina Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p8-15

Keywords:

management, classroom management, pandemic period

Abstract

Class management is one of the most important factors in teaching and learning activities that can provide facilities in schools, especially classes to carry out various learning activities. This study aims to describe how teachers in classroom management in elementary schools during the pandemic can improve learning for the better. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques in research using observation, interviews and documentation. The results showed that classroom management carried out by teachers in grade IV at SD Negeri Dukuhwringin 01 during the pandemic was quite effective, because the learning system is carried out boldly and attractively so that it can help students at the level of understanding previous knowledge and arouse students' enthusiasm for learning with complementary learning systems that make learning effectiveness better.

References

Arifin, Z., & Fathurrohman, N. (2016). Peranan Manajemen Kelas Dalam Proses Pembelajaran.

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2018). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Di Sdn Sungai Miai 5 Dan Sdn Surgi Mufti 4 Di Banjarmasin. AL-ULUM : Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2), 452–461. https://doi.org/10.31602/alsh.v3i2.1196

Faizal, M. I. (2021). Analisis Sistem Informasi Manajemen Bagi Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19.pdf. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemenm Dan Akuntansi), 7(1), 9–16.

Idhayani, N., Nasir, N., & Jaya, H. N. (2020). Manajemen Pembelajaran untuk Menciptakan Suasana Belajar Menyenangkan di Masa New Normal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1556–1566. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.911

Marsen, C., Fimala, Y., & Gistituati, N. (2021). Manajemen Kelas Virtual di Sekolah Dasar pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1600–1604.

Mulyasidhi, G., & Haq, M. S. (2021). Manajemen Kelas Dalam Kegiatan Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(1), 144–155.

Nurpratiwiningsih, L., Yuliyanti, N., & Kurniawan, P. Y. (2021). Sosialisasi Pendampingan Orang Tua terhadap Proses Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid 19. JAMU (Jurnal Abdi Masyarakat UMUS), 1(02), 31–36.

Rozak, A. (2021). Kebijakan Pendidikan Di Indonesia. Alim | Journal of Islamic Education, 3(2), 197208. https://doi.org/10.51275/alim.v3i2.218

Rukmana, T. N. O., & Trihantoyo, S. (2017). Urgensi penerapan manajemen kelas dalam memantau perkembangan belajar peserta didik sekolah dasar.

Saifulloh, A. M., & Darwis, M. (2020). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar Mengajar di Masa Pandemi Covid-19. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(2), 285. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v3i2.638

Solong, N. P. (2021). Manajemen Pembelajaran Luring Dan Daring Dalam Pencapaian Kompetensi. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 19–32.

Triyarsih, M. G. (2019). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Media Manajemen Pendidikan, 2(1), 25. https://doi.org/10.30738/mmp.v2i1.4028

Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 5(1), 46. https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n1.p46-57

Yumnah, S., Tinggi, S., Islam, A., & Bangil, P. (2018). Strategi dan pendekatan pengelolaan kelas dalam pembelajaran. 13(1), 18–26.

Downloads

Published

2022-01-31

How to Cite

Nurpratiwiningsih, L., & Ervina, D. (2022). MANAJEMEN PENGELOLAAN KELAS SEKOLAH DASAR PADA MASA PANDEMI. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 8–15. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p8-15
Abstract views: 1944 , PDF Downloads: 5181