HUBUNGAN POLA ASUH DEMOKRATIS TERHADAP KEPATUHAN SISWA DALAM MELAKSANAKAN TATA TERTIB DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Zuriatul Khairi Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Bangkinang
  • Yolanda Pahrul Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Bangkinang
  • Iis Aprinawati Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Bangkinang

DOI:

https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p1-7

Keywords:

democratic parenting pattern, student discipline

Abstract

This study aims to determine how democratic parenting, how is the level of student discipline, and is there a significant relationship between democratic parenting and student discipline. In this study, there were 20 students who had democratic parenting. The sampling technique is a sampling technique, where sampling is done by giving each individual the opportunity to become a member of the sample. Data collection techniques in this study were documentation, questionnaires, and observation. The technique of data analysis was using Peasson product moment correlation analysis with a significant level of 0.05. Democratic parenting pattern with student discipline has a significant relationship where t count > t table democratic parenting with student discipline has t count 2,473, t table 1,725 ​​contribution (contribution) of 25.40% and has a fairly high level of discipline category with rxy 0.504. The results of the study show that there is a relationship between democratic parenting and discipline for the fifth grade students of SD Negeri 014 Ganting Damai.

References

Adawiah, Rabiatul. (2017). Pola asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak (Studi pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.

Anzalena, R., Yusuf, S., & Lukman. (2019). Faktor Penyebab Indisipliner Siswa dalam Mematuhi Tata Tertib di Sekolah Dasar. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(2), 123–132. https://doi.org/10.33369/pgsd.12.2.123-132

Badriah, E. R., & Fitriana, W. (2018). Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Potensi Anak Melalui Homeshooling Di Kancil Cendikia. Comm-Edu: Community Education Journal), 1(1), 1-8. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v1i1.54

Berutu, E. Y., Ely, R., & Yusuf, M. N. (2018). Implementasi Tata Tertib Sekolah Dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Negeri Gue Gajah Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 76-81.

Filisyamala, J., Hariyono, H., & Ramli, M. (2016). Bentuk Pola Asuh Demokratis Dalam Kedisiplinan Siswa SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 1(4), 668–672. https://doi.org/10.17977/jp.v1i4.6213

Heriyanto, A., Septiani, F., & Rahmadhany, S. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Moral Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogie Media Kependidikan, Keilmuan dan Keagamaan, 5(1), 38–46. https://doi.org/10.46822/paedagogie.v5i1.52

Mulyawati, Y., & Christine, C. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(1), 21–25. https://doi.org/10.33751/jppguseda.v2i1.990

Ningrum, W. R. (2018). Pengaruh Peranan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri (SDN) Di Kecamatan Bogor Barat. Jurnal Pendidikan, 17(2), 129–137. https://doi.org/10.33830/jp.v17i2.273.2016

Pramawaty, N., & Hartati, E. (2012). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Konsep Dari Anak Usia Sekolah (10-12 Tahun). Jurnal Nursing Studies, 1(1), 87–92.

Naimah, Aroasih Tri. (2014). Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Dengan Kedisiplinan Dalam Penggunaan Waktu. Retrived from http://eprints.ums.ac.id/28405/22/02._Naskah_Publikasi_Karya_Ilmiah.pdf

Rostiana, I., Wilodati., & Alya, M. N. (2015). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Motivasi Anak Untuk Bersekolah Di Kelurahan Sukagalih Kecamatan Sukajadi Kota Bandung. SOSIETAS: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 5(2), 1-8. https://doi.org/10.17509/sosietas.v5i2.1525 .

Sanderi, F., Marjohan., & Sukmawati, I. (2013). Kepatuhan Siswa Terhadap Disiplin Dan Upaya Guru BK Dalam Meningkatkannya Melalui Layanan Informasi. Konselor 2(1), 220–224. https://doi.org/10.24036/02013211008-0-00

Sari, I. P. T. P. (2013). Pendidikan Kesehatan Sekolah Sebagai Proses Perubahan Perilaku Siswa. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 9(2), 141–147. https://doi.org/10.21831/jpji.v9i2.3017

Setiawati, Eka. (2012). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa. Journal of Elementary Education, 1(1), 27–34.

Sunarty, Kustiah. (2016). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dan Kemandirian Anak. Journal of EST, 2(3), 152–160.

Suteja, J., & Yusriah. (2017). Dampak Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Anak. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 1-14. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1331.g980

Vega, A. De, Hapidin, H., & Karnadi, K. (2019). Pengaruh Pola Asuh dan Kekerasan Verbal terhadap Kepercayaan Diri (Self-Confidence). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 433. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.227

Wuryandani, W., Maftuh, B., Sapriya., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan Karakter Disiplin Di Sekolah Dasar Wuri. Cakrawala Pendidikan, 33(2), 286–295.

Downloads

Published

2022-01-31

How to Cite

Khairi, Z. ., Pahrul, Y. ., & Aprinawati, I. . (2022). HUBUNGAN POLA ASUH DEMOKRATIS TERHADAP KEPATUHAN SISWA DALAM MELAKSANAKAN TATA TERTIB DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 1–7. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n1.p1-7
Abstract views: 700 , PDF Downloads: 732