The Impact of Mathematical Learning based on Sorogan Methods Assisted by Peer Tutors against Students' Mathematical-Concepts Understanding

Authors

  • Dina Saputri Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Haris Budiman Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Rizki Wahyu Yunian Putra Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.26740/jomp.v1n1.p9-17

Abstract

This study aims to determine the effect of learning with Sorogan Methods on students' mathematical-concept understanding, knowing the effect of peer tutors on students' mathematical-concept understanding and find out the increase between sorogan methods assisted peer tutor and students' mathematical-concept understanding. The method used in this study was the Quasy Experiment method, this study used a one way variance analysis (ANAVA) technique with unequal cells. The results showed that there was an influence of the Sorogan Method on students' mathematical-concept understanding, where the Sorogan Method was better than the conventional learning model. There was an influence of the Peer Tutor Method on students 'understanding of mathematical concepts, where the Peer Tutor Method was better than the Conventional Learning Model. There was an increase in the Sorogan method of peer tutor assistance on students' mathematical-concept understanding. This study shows that the Peer Tutor Assisted Sorogan method has a good effect on students' mathematical-concept understanding.

Keywords: the sorogan method, students mathematical-concept understanding, peer tutors.

References

B. Uno, H. (2012). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Damopoli, M. (2011). Pesantren Modern Immim (Pencetak Muslim Modern). Jakarta: Rajawali Press.
Dewi Purwanti, R., Dinda Pratiwi, D., & Rinaldi, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan Geogebra Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Al-Jabar, 7(1), 115122.
Dimyanti dan Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Fahrudin. (2018). Pembelajaran Problem Solving Modifikasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP 1. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 181189.
Fahrudin, Netriwati, & Putra, R. W. Y. (2018). Pembelajaran Problem Solving Modifikasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. Desimal¯: Jurnal Matematika, 1(2), 181189.
Fatqurhohman, F. (2016). Pemahaman Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 127133.
Fitrah, M. (2017). Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Segiempat Siswa SMP. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 5170.
Heni, D. M. (2014). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD ) Yang Dimodifikasi Dengan Tutor Sebaya Ditinjau Dari Kecerdasan Majemuk Siswa. Jurnal Edutama, 1(1), 17.
Herawati, O. (2010). Pengaruh Pembelajaran Problem Posing terhadap Kemampuan pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 7080.
Hidayat, R., & Nurrohmah. (2016). Analisis Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa MTs Lewat Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Software Geogebra Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. JPPM, 9(1), 1219.
Masitoh, I., & Prabawanto, S. (2016). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika dan Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Eksloratif. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 186197.
Murizal, A. (2012). Pemahaman Konsep Matematis dan Model Pembelajaran Quantum Teaching. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1923.
Novitasari, & Putra, R. W. Y. (2018). Analisis Proses Berpikir Kritis Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Rational Dan Guardian. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 113.
Nurintasari, A. (2015). Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa (LAS) Matematika Berbasis Metode Penemuan Terbimbing Untuk Memfasilitasi Pencapaian Pemahaman Konsep dan Keaktifan Belajar Siswa Kelas VII pada Pokok Bahasan Segi Empat. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Putra, F. G., Widyawati, S., Asyhari, A., & Putra, R. W. Y. (2018). The Implementation of Advance Organizer Model On Mathematical Communication Skills in terms of Learning Motivation. Tadris¯: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 3(1), 4146.
Putra, R. W. Y. (2015). Pembelajaran Konflik Kognitif Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Kategori Pengetahuan Awal Matematis SMA. Al-Jabar¯: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 155166.
Rahman, A. (2012). Implementasi CTL dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Journal Pendidikan Matematika UNP, 1(1).
Sari, D. P., Putra, R. W. Y., & Syazali, M. (2018). Pengaruh Metode Kuis Interaktif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mata Kuliah Trigonometri. JPM¯: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2).
Sari, S. L., Masykur, R., & Putra, R. W. Y. (2018). Penerapan Strategi The Firing Line Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 229236.
Sarniah, S., Anwar, C., & Putra, R. W. Y. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 8796.
Septriani, N. (2014). Pengaruh penerapan pendekatan scaffolding terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas VIII SMP Pertiwi 2 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3).
Sri Hartati, Ilham Abdullah, S. H. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep, Kemampuan Komunikasi Dan Koneksi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. JPM¯: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2).
Wakit, A. (2016). Efektivitas Metode Sorogan Berbantuan Tutor Sebaya Terhadap Pemahaman Konsep Matematika. JES-MAT (Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika), 2(1).

Downloads

Published

2019-12-01

Issue

Section

Articles
Abstract views: 195 , PDF Downloads: 163