The Relationship between Student Perceptions of DeepSeek Use and Mathematics Learning Effectiveness
DOI:
https://doi.org/10.26740/jomp.v6n2.p103-112Keywords:
DeepSeek, , Effectiveness, Mathematics Learning, PerceptionAbstract
This research uses descriptive quantitative survey research. This study aims to determine the relationship between student perceptions of using DeepSeek on the effectiveness of mathematics learning. The sample in this study were 100 students majoring in mathematics at Surabaya State University. The sampling technique was carried out by means of probability sampling technique, namely simple random sampling. The data source of this research is the result of a survey conducted on the sample. In this survey, researchers used a questionnaire regarding students' perceptions of the use of DeepSeek on the effectiveness of mathematics learning with a Likert scale analyzed using Pearson's correlation analysis. The results showed that the correlation analysis between the independent variable (student perceptions in using DeepSeek) and the dependent variable (the effectiveness of mathematics learning) revealed a strong and positive relationship between the two variables. This means that there is a fairly strong and positive relationship between student perceptions of using DeepSeek and the effectiveness of mathematics learning.
References
Auna, H. S. A., & Hamzah, N. (2024). Studi Perspektif Siswa Terhadap Efektivitas Pembelajaran Matematika Dengan Penerapan Chatgpt. HINEF : Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 3(1), 13–25. https://doi.org/10.37792/hinef.v3i1.1160
Ayuwardani, M. (2023). Pemahaman materi terhadap hasil belajar mahasiswa pada matakuliah praktek. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Manajemen, 1(2).
Ertel, W. (2025). Introduction to Artificial Intelligence (3rd editio). Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH.
Garasut, N., Wenas, J. R., & Maukar, M. G. (2024). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan ChatGPT pada Mata Kuliah Pemodelan Matematika. SOSCIED, 7(2), 570-576.
Harnawati, H., & Hidayati, U. (2024). Persepsi Mahasiswa Calon Guru Matematika terhadap Pemanfaatan Teknologi Kecerdasan Buatan dalam Konteks Pembelajaran. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 4(1), 50–59. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v4i1.389
Kaluge, A. H. (2024). Pemanfaatan AI untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika di Era Digital. Mathematical Proceedings of The Widya Mandira Catholic University, 2(1), 191-205.
Khoiri, N. (2010). Statistika konseptual dan aplikastif perspektif. In SUKABINA Press.
Manuel, M. Y., Aini, M., & Agustina, T. P. (2025). Persepsi dan Sikap Siswa Terhadap Penggunaan Artificial Intelligence. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 47-59.
Mashuri, A. (2023). Buku Ajar Statistika Parametrik Dasar (Cetakan 1). PT Cinta Intrans Selaras.
Maulana, A., Azzahra, S., Kusuma, A. D., Al faidz, M. H., & Fadhila, A. I. (2024). Pengaruh Penggunaan Artificial Intelligence Dalam Pengerjaan Tugas Kuliah Terhadap Berpikir Kritis Mahasiswa Pai Unj. SYNERGY Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(4), 283–292.
Nadjla, A. A. (2024). Pembelajaran Matematika Berbasis Kecerdasan Buatan untuk Meningkatkan Aksesibilitas dan Karakter Peserta. Jurnal; Pendidikan Dasar Islam 2(3), 289–297.
Nasrum, A. (2018). Uji Normalitas Data untuk Penelitian. Jayapangus Press.
Neha, F., & Bhati, D. (2025). DeepSeek Models in STEM Education: Capabilities, Applications, and Challenges. Authorea Preprints.
Opesemowo, O. A. G., & Adewuyi, H. O. (2024). A systematic review of artificial intelligence in mathematics education: The emergence of 4IR. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(7). https://doi.org/10.29333/ejmste/14762
Purnomo, R. A. (2017). Analisis Statistik Ekonomi dan Bisnis Dengan SPSS. In Cv. Wade Group.
Putri, V. A., Sotyawardani, K. C. A., & Rafael, R. A. (2023). Peran Artificial Intelligence dalam Proses Pembelajaran Mahasiswa di Universitas Negeri Surabaya. Prosiding Seminar Nasional Universitas Negeri Surabaya, 2, 615–630.
Setiawan, J., Sari, N. D., & Istiyawati, Y. (2024). Pemanfaatan artificial intelligence dalam pembelajaran matematika untuk siswa di SMP Insan Rabbany. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 2(4), 114-127.
Sinaga, M. (2024). Peran dan tantangan penggunaan AI (Artificial Intelligence) dalam pembelajaran matematika. In Prosiding Seminar Nasional Keguruan Dan Pendidikan (Snkp) (Vol. 2, pp. 115-121).
Siswono, T. Y. E. (2019). Paradigma Penelitian Pendidikan: Pengembangan Teori dan Aplikasi Pendidikan Matematika .
Sitorus, Z. (2024). Buku panduan praktis analisis statistik untuk penelitian skripsi, thesis, dan disertasi. PT Media Penerbit Indonesia.
Sugiono. (2013). Metode Penelitian Kuntitatif Kualitatif dan R&d.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Tyaningsih, R. Y., Wulandari, N. P., & Oktavihari, D. (2024). Persepsi Mahasiswa terhadap Pemanfaatan Teknologi Artificial Intelligence (AI) dalam Memecahkan Masalah Matematika dan Membuat Karya Ilmiah. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(4), 360-368.
Usmadi, U. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62. https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2281
Yusniah, Y., Putri, A., & Simatupang, A. (2022). Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Informasi: Akar Revolusi dan Berbagai Standarnya. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 3(2), 330–337. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v3i2.2460
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yunita Nur Hasanah, Naisela Kurnia Ananda, Hana Ni'matul Rizky, Nonik Indrawatiningsih

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract views: 83
,
PDF Downloads: 114


