PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPA MODEL INKUIRI TERBIMBING DENGAN STRATEGI MOTIVASI ARCS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMP

Authors

  • Asnita Asnita Mahasiswa Program Studi Pendidikan Sains, Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya
  • Wasis Wasis Program Studi Pendidikan Sains, Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya
  • Soetjipto Soetjipto Program Studi Pendidikan Sains, Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpps.v6n1.p1140-1149

Keywords:

Development of Learning Materials, Guided Inquiry, ARCS Motivation Strategy, LearningAchievement.

Abstract

This research aimed to produce learning science materials using guided inquiry model with the ARCS motivational strategies that  feasible  to  improve  students learning  achievement.  The  development of learning materials used 4D model design and it was tested in the VII grade of SMPN 17 Kendari, even semester in academic year of 2014/2015 with One-Group Pretest-Posttest Design. The data collections used validation, observation, test, and quetionnaires methods. The data analysis techniques used qualitative descriptive analysis. The results of this research showed: 1) the developed teaching and learning materials were valid with good category; 2) learning implementation was conducted; 3) students motivation after conducting the learning has a good category and 4) students learning achievement has increased with high category gain score. Based on the results, it could be concluded that the guided inquiry learning models that integrate the ARCS motivational strategies were feasible to improve the learning achievement of junior high school students.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran IPA model inkuiri terbimbing dengan  strategi  motivasi  ARCS  yang  layak  untuk  meningkatkan hasil  belajar  siswa.  Pengembangan perangkat pembelajaran mengikuti rancangan model 4-D dan diujicobakan di kelas VII SMPN 17 Kendari semester genap tahun ajaran 2014/2015 dengan desain One-Group Pretest-Posttest design. Pengumpulan data menggunakan metode validasi, observasi, tes, dan angket. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan: 1) Perangkat pembelajaran yang dikembangkan valid; 2) Semua rencana pembelajaran terlaksana dengan kategori baik; 3) motivasi siswa dengan kategori baik terhadap pembelajaran; 4)  hasil belajar siswa mengalami peningkatan dengan skor N-gain berkategori tinggi. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa perangkat pembelajaran model inkuiri terbimbing dengan strategi motivasi ARCS yang dikembangkan layak untuk meningkatkan hasil belajar siswa SMP.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2017-01-31

How to Cite

Asnita, A., Wasis, W., & Soetjipto, S. (2017). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPA MODEL INKUIRI TERBIMBING DENGAN STRATEGI MOTIVASI ARCS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMP. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 6(1), 1140–1149. https://doi.org/10.26740/jpps.v6n1.p1140-1149

Issue

Section

Articles
Abstract views: 651 , PDF Downloads: 538