PENGEMBANGAN INSTRUMEN ASESMEN YANG BERPUSAT PADA SISWA DALAM PEMBELAJARAN FISIKA

Authors

  • Wulan Trisnawaty Mahasiswa Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya
  • Muslimin Ibrahim Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Negeri Surabaya
  • Bambang Soebali Wihono Pascasarjana Prodi Pendidikan Sains Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/jpps.v1n1.p1-5

Keywords:

assessment based on student center

Abstract

The aims of this research was developing an assessment instrument based on student center on physics learning. The development of this assessment used 4D models and has been implemented in students of Xth grade at Sejahtera Senior High School using One Shot Case Study design. The research revealed that the development of assessment instrument has validity with category deserves to use; the questions in the cognitive test has high reliability; the difficult of the questions get in proportion; and the sensitivity of the questions include sensitive. The correlation of assessment between student and teacher in cognitive test, skills of science process test, honesty and cooperation characters were in high corelation. Students also gived positive responses to this instrument. Based on those findings, it could be concluded that the assessment instrument based on student center deserves to use in physics learning.


Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan instrumen asesmen berpusat pada siswa dalam pembelajaran fisika. Pengembangan asesmen menggunakan model pengembangan 4D dan diujicobakan pada siswa kelas X di SMA Sejahtera Surabaya. Desain penelitian menggunakan One Shot Case Study. Dari hasil penelitian diperoleh beberapa temuan, yaitu: instrumen asesmen yang dikembangkan memiliki rata-rata skor validitas berketegori layak digunakan; soal yang digunakan pada tes kognitif memiliki derajat reliabilitas yang tinggi; tingkat kesukaran soal cukup proporsional; serta sensitivitas butir soal yang tergolong sensitif. Kesesuaian penilaian siswa dengan guru pada tes kognitif, tes keterampilan proses sains, serta pada penilaian karakter kejujuran dan kerjasama termasuk kategori sangat tinggi. Respon yang diberikan siswa pada instrumen ini sangat positif. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa instrumen asesmen yang berpusat pada siswa dalam pembelajaran fisika layak digunakan dalam pembelajaran.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

How to Cite

Trisnawaty, W., Ibrahim, M., & Wihono, B. S. (2017). PENGEMBANGAN INSTRUMEN ASESMEN YANG BERPUSAT PADA SISWA DALAM PEMBELAJARAN FISIKA. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 1(1), 1–5. https://doi.org/10.26740/jpps.v1n1.p1-5

Issue

Section

Articles
Abstract views: 842 , PDF Downloads: 2538