Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi 2017 Universitas Negeri Surabaya

Main Article Content

Nuril Islamiyah

Abstract

This study aims to determine the effect of learning facilities and learning motivation on the learning achievement of 2017 Economics Education Department students at Surabaya State University. This research includes the type of associative research with a quantitative approach. Respondents in this study were 172 students from the Economics Education Department, consisting of four study programs, namely PAK, PTN, PE, and PAP. The analysis test used is multiple linear regression test. The results showed that learning facilities and learning motivation had a positive and significant effect simultaneously on student learning achievement based on the statistical F test with a significant value of 0.00, meaning the sig <α (0.05) value, besides learning facilities had a positive and significant effect on achievement student learning partially with a significant value of 0.037 means the value of sig < α (0.05). Learning motivation also has a positive and significant effect on student learning achievement partially with a significant value of 0.00, meaning the value of sig <α (0.05) so that is rejected and is accepted. The coefficient of determination is based on the Adj R-Square table of 0.324.

Article Details

How to Cite
Islamiyah, N. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi 2017 Universitas Negeri Surabaya. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 3(1), 23–32. https://doi.org/10.26740/jpeka.v3n1.p23-32
Section
Articles

References

Andas, N., & Rahmawati, L. (2018). Pengaruh Motivasi Dan Fasilitas Belajar Dirumah Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X IIS SMA Hangtuah 1 Surabaya. Pendidikan Ekonomi , Manajemen Dan Keuangan, 2(2), 57.

 

Arbai, I., Partono, P., & Hengky, P. (2012). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Mata Diklat Membuat Dokumen SMKPGRI 1 Mejobo Kudus Tahun Ajaran 2011/2012. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

 

Badan Kepegawaian Negara. (2018). Pendaftaran CPNS 2018. Diambil Dari https://sscn.bkn.go.id

 

Cynthia,  Camellia Lela. (2016).Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI IIS Di SMA Negeri 5 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Surakarta. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi.

 

Dalyono. (2012). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rieneka Cipta.

 

Dimyati, & Mudjiono. (2009). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rieneka Cipta.

 

Djamarah,  Syaiful Bahri. (2012). Prestasi Belajar Dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.

 

Gozhali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Spss Edisi Tujuh. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

 

Mulyadi. (2010). Psikologi Pendidikan. Malang: Iain Sunan Ampel.

 

Murtiningsih. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar , Sarana Belajar Dan Percaya Diri Terhadap Hasil Belajar Ips Siswapenerima BSM ( Bantuan Siswa Miskin) SMP Negeri Di Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(2), 178191.

 

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 49 Tahun 2014. Tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi.


Prakoso,  Albrian Fiky, Trisnawati, N., & Soesatyo, Y. (2018). Cara Mudah Menguji Kuisioner Pada Penelitian Kuantitatif: Bagi Pemula. (A. Soejoto, Ed.). Unesa University Press.

 

Rivaldo, Y. (2017). Pengaruh Fasilitas Belajar ,Kebiasaan Belajar, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Pada STKIP PGRI Sumbar. Padang¯: E-Journal.

 

Sani,  Ridwan Abdullah. (2014). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

 

Sardiman. (2011). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT.  Rajagrafindo Persada.

 

Slameto. (2013). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

 

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

 

Syah,  Muhibbin. (2012). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

 

Undang-Undang Republik Indonesia Pasal 1 Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional


Uno, B. H. (2011). Teori Motivasi Dan Pengukurannya. Jakarta: Sinar Grafika Offset.

 

Widarjono, A. (2013). Ekonometrika Pengantar Dan Aplikasinya. Yogyakarta: Ekonisia.